ליצמן ממשיך להפוך את מעשיה של גרמן: מחזיר הפלואוריד

סגן שר הבריאות הורה להחזיר את הפלואוריד למי השתייה

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

שנתיים של יעל גרמן במשרד הבריאות הולכות ונמחקות: אחרי שהחליט לבטל את הרשות החדשה לניהול בתי החולים הממשלתיים, והצהיר כי רוב ההמלצות של ועדת גרמן לא יאומצו על ידו, הורה מחזיק תיק הבריאות, סגן השר יעקב ליצמן, להחזיר את ההפלרה של מי השתייה בישראל.

באופן אירוני, גרמן ספגה ביקורת קשה על כך שמיהרה לבטל את ההפלרה של המים מיד כשנכנסה לתפקידה כשרת הבריאות, ובניגוד לעמדת הדרגים המקצועיים במשרד.

והנה, אחד הדברים הראשונים שעוסק בהם גם ליצמן הוא סוגיית ההפלרה: בתום דיון מקצועי שנערך בעניין במשרד הבריאות, כך לפי דוברת המשרד, ביקש ליצמן להכין תיקון לתקנות מי השתייה. התיקון יוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, כשזו תוקם. "מדובר בפעולה חשובה של סגן השר לקידום בריאות השן בישראל", מסרו היום במשרד. הפלרת המים הופסקה בפועל רשמית באוקטובר 2014.

סכנה לבריאות?

הפלרת המים פירושה הזרמה של פלואוריד אל מי השתייה באמצעות המוביל הארצי של מקורות, זאת על מנת לצמצם את התחלואה בעששת בעיקר בקרב ילדים ופעוטות. גרמן סברה עוד מימיה כראש עיריית הרצליה, כי התועלת בהפלרה פחותה מהנזק הפוטנציאלי הטמון בה לפי מחקרים שונים - בין היתר פגיעה הורמונלית, החלשת העצמות, ירידה בעמידות לאינסולין ועוד. עם השנים מרבית המדינות המפותחות, למעט ישראל ואירלנד, הפסיקו לחייב את ספקי המים בהפלרה.

בעתירה שהוגשה בעבר לבג"ץ, טען מי ששימש במשך 30 שנים כמפקח מטעם משרד הבריאות על ההפלרה, כי מעולם לא הופעל שום מנגנון למעקב אחר ההפלרה והשלכותיה. עוד נטען, כי בהפלרה החומר שמוזרם אינו פלואוריד טהור, אלא כזה המכיל בין היתר מתכות רעילות שממיסות חומרים נוספים הנמצאים בצנרת, כאשר הקשר הכימי בין החומרים מסוכן לכאורה לבריאות.

מול הטוענים נגד ההפלרה עמדה קואליציה של רופאי שיניים, מומחים לבריאות הציבור וארגונים חברתיים. אלה האחרונים, יחד עם בכירי משרד הבריאות ובראשם מנכ"ל משרד הבריאות דאז פרופ' רוני גמזו, טענו כי הפסקת ההפלרה תפגע בעיקר באוכלוסיית המיעוטים בנגב. אלה טענו כי בניגוד לאופטימיות של גרמן, לפיה הציבור יתרגל לטפטף פלואוריד בפי התינוקות והפעוטות כתחליף להפלרה, הרי שבקרב אוכלוסיות מסוימות כלל לא בטוח שהדבר ייעשה בפועל - זאת למרות התוכניות להגברת המודעות שהובילה גרמן.

"לא כל מה שמתאים בהרצליה טוב לשאר המדינה", טענו אז כנגד השרה.