פסגות יתחרה על ביטוחי המנהלים שמבטיחים תוחלת חיים

בית ההשקעות נערך לפתיחת שוק ביטוחי המנהלים לתחרות, כוונה שנחשפה לאחרונה ב"גלובס"

חגי בדש / צילום: יונתן בלום
חגי בדש / צילום: יונתן בלום

אם וכאשר ייפתח לתחרות שוק ביטוחי המנהלים עם מקדם תוחלת חיים מובטח, בית ההשקעות פסגות צפוי להיכנס לפעילות בתחום, ולהשיק פעילות חיסכון בפוליסות ביטוח פנסיוני.

ל"גלובס" נודע, כי בית ההשקעות - שהקים חברת ביטוח בשנים האחרונות - ייכנס לתחום ביטוחי המנהלים עוד במהלך 2015, והוא נערך גם לפתיחת שוק ביטוחי המנהלים עם מקדמי תוחלת החיים המובטחים לתחרות, או אז הוא יצטרף לשוק החיסכון בפוליסות עם מקדם תוחלת חיים מובטח עבור הלקוחות שכבר מחזיקים בפוליסות מסוג זה.

פסגות ביטוח החלה את פעילותה באוקטובר 2013, והיא פועלת כיום בארבעה תחומי ביטוח: ביטוח חיים למשכנתאות, ביטוח חיים ("ריסק") למקרה מוות, חיסכון מנוהל - בפוליסות השקעה טהורות, וביטוח מוות מתאונה. לחברה אין כיום פעילות בתחום החיסכון הפנסיוני לגמלאות עם הטבות המס על הפקדות העובד והמעביד - ביטוחי המנהלים. ככל הידוע, פסגות ביטוח עומדת כיום על קצב פרמיות שנתי של כ-20 מיליון שקל בביטוחים הטהורים (ביטוחי הריסקים) ונוסף על כך היא צברה לעצמה תיק בהיקף של כחצי מיליארד שקל בפוליסות ההשקעה (שהן ביטוחי פרט ולא ביטוחי מנהלים).

נכון להיום אסור לחברות הביטוח למכור לחוסכים צעירים פוליסות ביטוחי מנהלים שכוללות מקדם תוחלת חיים מובטח. כך נקבע על-ידי האוצר, שבהחלטתו זו יצר קהל שבוי גדול שמחזיק בפוליסות עם מקדם מובטח, ושאינו יכול לעבור לחברת ביטוח אחרת תוך שמירה על המקדם שיש לו.

"שאלה צרכנית"

כתוצאה מכך, הקהל השבוי האדיר ממשיך לשלם את דמי הניהול הגבוהים שבפוליסות שלו, תוך שחלק מחברות הביטוח פגעו ברמות השירות שניתנות למבוטחים. כל זאת, כשביתר אפיקי החיסכון הפנסיוני מורגשת בשנים האחרונות מגמה של הפחתה בדמי הניהול - מגמה שקהל הלקוחות השבויים בפוליסות ביטוחי המנהלים עם המקדם המובטח אינו חלק ממנה.

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", הפיקוח על הביטוח באוצר צפוי להכריז בקרוב על רפורמה שבמסגרתה תותר העברה של פוליסות עם מקדם מובטח מחברת ביטוח אחת לאחרת, תוך שמירה על המקדם המובטח הקיים. מהלך זה, כך מקווים באוצר, יביא להפחתה בדמי הניהול שמשלמים המבוטחים, תוך שמירה על המקדם שיש להם.

פסגות, שבוחנים את הסוגיה לעומק וצפויים להתחרות על שוק המבוטחים עם מקדם תוחלת החיים המבוטח, לא יהיו היחידים שיציגו חלופה לשוק הענק ששבוי בידי מגדל, כלל ביטוח והפניקס, בעיקר. גם הכשרה ביטוח ואיילון הביעו נכונות להתחרות בשוק זה.

על אילו סכומים מדובר? השוק המיידי שייפתח לתחרות הוא שוק הפוליסות שנמכרו מ-2004 ועד לסוף 2012 (אז הופסקה הבטחת מקדם תוחלת החיים), ושהיקפן עולה כיום על רף 80 מיליארד שקל וההפקדות אליהן נמשכות בקצב גבוה. נוסף על כך, פתיחת התחרות תכלול גם את הפוליסות המשתתפות ברווחים - בעיקר אלה שנמכרו בשנים 2001-2003, ושבהן מנוהלים עוד עשרות מיליארדי שקלים.

"גלובס" ניהל מאבק ארוך בעניין למען פתיחת השוק לניוד, ולאחרונה הגיבה סלינגר במאמר לעיתון וחשפה כי האוצר מגבש פתרון והוא קרוב להציגו בקרוב. "שאלת השיווק של פוליסות במקדמים מובטחים, כפי שנאמר על-ידינו פעמים רבות, אינה רק שאלה יציבותית, אלא גם שאלה צרכנית", כתבה סלינגר.