כלכלן: ד"ר שראל אומר שקל יותר היום לקנות דירה? הוא טועה

הכלכלן הבכיר, המייעץ למשרדי ממשלה, תוקף את ד"ר מיכאל שראל בעקבות הדברים שאמר אתמול ל"גלובס"

ראש העין / צילום: יוסי כהן
ראש העין / צילום: יוסי כהן

"דברי ד"ר מיכאל שראל על האטרקטיביות של רכישת דירות כיום משרתים את הגורמים שמרוויחים מעליית מחירי הדירות ובראשם העשירונים העליונים הרוכשים דירות להשקעה; הבנקים שמרוויחים מיליארדים מעליית המחירים ועורכי דין ומתווכים שנהנים מעמלות אחוזיות על מחיר הדירה" - כך אמר היום ל"גלובס" כלכלן בכיר בתגובה לריאיון שפורסם אתמול ב"גלובס" עם שראל.

שראל, לשעבר הכלכלן הראשי באוצר וכיום חוקר בכיר בפורום קהלת, מכון מחקר פרטי הפועל לקידום עקרונות כלכלת שוק, אמר בין היתר כי "הרבה יותר קל לקנות דירה היום מאשר לפני 20 שנה", וזאת משום שלדבריו עלויות המימון היום נמוכות בכ-75% מכפי שהיו לפני 20 שנה.

כלכלן בכיר שביקש להגיב על הדברים טוען שההתבססות על שנת 1996 לצורך השוואת מחירי הדירות להיום היא "שרלטנית", משום שמחירי הדיור באותה תקופה הושפעו מאוד מהעלייה ההמונית ממדינות ברית המועצות לשעבר, שהגיעה אז לשיא. הכלכלן, המייעץ למשרדי ממשלה (ולא קיבל אישור לדבר בשמו), ציין כי מחירי הדירות היום הם הגבוהים ביותר שהיו עד כה, בכל פרמטר (ראו גרף).

עוד הוסיף הכלכלן הבכיר כי הקושי לרכוש דירה אכן ירד, אך רק למי שמסוגל לעמוד בדרישות ההון העצמי המינימלי לצורך קבלת משכנתא. הוא ציין כי ההון העצמי המינימלי הנדרש כיום גבוה בהרבה מההון העצמי שנדרש לפני עשר או 20 שנה - וזאת משום שההון העצמי הנדרש נגזר ממחירה הסופי של הדירה.

שראל טען בריאיון עמו שאפילו בהשוואה לשפל במחירי הדירות שנרשם בשנים 2006-2007 הקושי לרכוש כיום דירה אינו גדול יותר. הוא הודה כי מרכיב ההון העצמי הנדרש כיום גבוה בהרבה אך טען כי עלייה זו מתקזזת מול הקיטון בהוצאות המימון של המשכנתא.

מחירים ממוצעים
 מחירים ממוצעים