רוזן: חייבים להגדיל בחוק את שיעור ההפרשה לפנסיה

מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח בוועידת שוק ההון: "חייבים לקחת חזרה חלק מההפרטה שקרתה פה"

מוטי רוזן / צילום: איל יצהר
מוטי רוזן / צילום: איל יצהר

מוטי רוזן, מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, אומר היום (ג') בוועידת שוק ההון של "גלובס" שהריבית הנמוכה במשק "הולכים לשנות את כל מה שהתרגלנו אליו בעבר".

בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן נשאל רוזן איזו פנסיה תהיה לישראלי הממוצע שחוסך היום פנסיה צוברת והאם הוא יוכל לשמור על רמת החיים שלו. רוזן ענה: "קודם כל, אתן עצה לכחלון - הוא חייב לטפל בכל מה שקשור לפנסיה. שוק העבודה משתנה דרמטית, ושיעורי הריבית הולכים לשנות את כל מה שהתרגלנו אליו בעבר. גם הרפואה כל הזמן מתקדמת, תוחלת החיים עולה דרמטית. כך היחס בין תקופת העבודה לפנסיה מתהפכת. כשמסתכלים על הדור הצעיר רואים שהוא מתחיל לעבוד בגיל מבוגר ומחליף מקומות עבודה ולקוח את כספי הפיצויים כל הזמן. אבל אף אחד לא מסתכל קדימה, וכחלון חייב להסתכל קדימה".

- על מי האחריות, אם כן?

"מדינת ישראל למעשה הפריטה את כל מה שקשור לפנסיה. מדינת ישראל אומרת לאזרחים: יש לך כסף, תחסוך עד רמת הפנסיה שאתה צריך ומעבר לזה תעשה מה שאתה רוצה".

- ובנוגע לחיסכון, האם אני בכל רגע נתון צריך להסתכל על הכסף הזה כמו על כל השקעה אחרת ולהיות ערני כמו בתיק השקעות?

"כל אחד מאיתנו חייב לראות מה מחכה לו בעתיד. אנחנו בביטוח מעסיקים אקטוארים, וכל אחד מאיתנו חייב לעשות חשבון נפש עם עצמו, איזו רמת חיים הוא רוצה. מדינת ישראל חייבת להגדיל בחוק את שיעורי ההפרשה ולמנוע מאנשים להוציא כספי פיצויים. חייבים לקחת חזרה חלק מההפרטה שקרתה פה. ביפן, למשל, אנשים חיים המון זמן והם בבעיה. תקציב המדינה יותר ויותר נכנס לתמונה".

- הייתה רפורמה וכספים עברו, דמי ניהול ירדו. ועדיין בחלק מהענפים הרווחים גדלים. מה קרה לנבואות הזעם שאמרו שדמי הניהול יחתכו בחדות ויתקשו להתקיים?

"אני חושב שצריך לראות מה קרה לדמי הניהול. הם ירדו דרמטית בשנים הארחונות בכל אפיקי ההשקעה. קודם כל יש יתר מודעות של האנשים ואני מברך על כך. דבר שני אנחנו הולכים וגדלים וכך ההוצאה המשתנה הולכת וקטנה ואנחנו יכולים להרשות לעצמנו להוריד את דמי הניהול. העלויות שלנו הולכות וקטנות ואני צופה שדמי הניהול ימשיכו לרדת. יש גם תחרות עזה בתחום שלנו".

- אבל הרווחים לא יורדים.

"מ-2009 שוקי ההון לא מפסיקים לעלות. כאשר יש ירידת ריבית כזו, מצד שני, ההשלכה היא מאוד כבדה. אם אנחנו מסתכים על השנים האחרונות עם רווחים גדולים - זה הולך להשתנות. הכספים שמושקעים בשוק ההון פיצו על ההפרשות שנאלצנו להפריש. היום, כשאני מסתכל על ההון העצמי של חברות הביטוח, והציפייה של בעלי המניות שלנו שנשיג תשואות סבירות - אחננו אכן מצליחים".

"לא הייתי נותן לחברים שלי לקחת את הכסף לאיזו חברה קטנה ובוסרית"

- מה דעתך על הרפורמה בביטוחי המנהלים כך שיתאפשר ניוד בין החברות?

"בתור מנכל של חברה שהיא חברה גדולה מאוד, מה שהייתי צריך להגיד זה 'קדימה, הסתער'. דיברנו על כך שהביטוח הוא ענף מסובך אבל המדינה כנראה המציאה משהו מיוחד כי עד יוני 2012 המדינה היחידה בעולם שחברות יכלו למכור פוליסות ביטוח שמבטיחות לצעיר מה תהיה הפנסיה שלו בפרישה היתה ישראל. אני שמח שכבר אין את זה. לאחרונה אני קורא על ה'לקוחות השבויים' - אני הייתי קורא להם לקוחות מועדפים. כי יש להם מוצר שמבטיח להם את הפנסיה".

- הם שבויים כי הם משלמים מחיר גבוה והם לא יכולים לעבור למישהו אחר.

"הם לא שבויים כי הם יכולים מחר בבוקר לקחת את הכסף ולהעביר אותו לקופת גמל. אני ממליץ להם לשמור היטב על הפוליסה שלהם. אני שומע כל מני חברות קטנות שאומרות 'קדימה בואו נסתער'. אבל אני חושב שלא הייתי נותן לחברים שלי לקחת את הכסף לאיזו חברה קטנה ובוסרית. זה יחזור בסוף חזרה לתקציב של כולנו כשאותן חברות לא יצילחו להתמודד. ענף הבטוח חייב לחשוב לזמן ארוך, וגם הרגולציה צריכה להתייחס לזה, לא רק על כותרות".

- איך יחסיך עם סלינגר?

"יחסים טובים. הרבה מאוד הערכה יש בינינו".

- אולי בגלל מסקנות ועדת בכר הפכתם להיות חזקים מדי?

"רפורמת בכר שינתה דבר אחד: קופות הגמל. כל קבוצות הביטוח אצו ורצו לקנות את קופות הגמל. מה שקרה זה שפתאום ב-2008 אמרו: אין יותר חסכון לטווח בינוני בישראל. ופתאום ראינו שהכל השתנה. יום אחד יעשו ועדת חקירה, גם על מחירי הנדלן, וחלק מזה יהיה קשור לתיקון 3 של הדוח הזה. אנחנו לא חזקים מדי. מצפים לנו אתגרים מאוד מאוד גדולים - הגלובליזציה, הדיגיטציה".

- הולכים לעולם בלי סוכנים?

"לא. אנחנו הולכים לעולם שונה, עם מוצרים פשוטים שכל אחד עם סמארטפון יוכל לקנות אותם. אנחנו נהיה חייבם להעזר באנשי מקצוע, וזה סוכן - וסוכנים טובים מצפה להם עתיד מאוד מאוד ורוד. מציע לאף אחד לא להגיד שהוא יעבוד רק מול חברה ישירה".

- מה צריך לקרות כדי שהמוסדיים ואתם תשקיעו יותר כספים בשוק כאן ותחוללו צמיחה, על חשבון כספים שאתם מפנים לחו"ל?

"אנחנו בשנים האחרונות מפנים יותר כספים לחו"ל. לא רואה סיבה להשקיע השקעות ארוכות טווח עם תשואה מינימלית. אני חושב שחייבים לתת את המימונים בתשתיות גם לנו - אנחנו רוצים תשואה, לא גבוהה מדי, רשת ביטחון, ונשמח מאוד לבצע השקעות בפרויקטים בישראל. אנחנו היום לא עושים את זה מספיק כי אין לנו רמת ביטחון. אנחנו מעדיפים כרגע, לצערי, להשקיע במדינות אחרות. אנחנו עושים טרייד אוף בין סיכון לבין תשואה. אם נהיה משוכנעים שזה שוה, נהיה מוכנים להשקיע - קח למשל את עיר הבה"דים, אנחנו מושקעים שם לטווח ארוך. אבל אנחנו חייבים ודאות, ואז נהיה מוכנים להסתפק בריבית נמוכה יותר".

- חברות ביטוח ישראליות נמצאות על המדף והעסקאות לא ממש קורות.

"מנורה לא על המדף, קודם כל. ניקח למשל את המשקיע לחו"ל שאומר יש לי את סין, אפריקה דרום אמריקה ויש את ישראל - שוק מתקדם אך עם רגולציה קשה. למה להגיע לפה? בינתיים מה שקורה זה שאנחנו מנפיקים בניו יורק והנדלן בניו יורק בא לישראל".