חקלאים מאזור ירושלים נגד מקורות: סיפקה לנו מים מזוהמים

התובעים טוענים כי חברת המים סיפקה להם מי קולחין מזוהמים שהסבו נזקים קשים לגידולים החקלאיים

האגודה החקלאית מבואות ירושלים וחקלאים מהמושב גמזו תובעים בבית המשפט המחוזי מרכז כ-11.5 מיליון שקל מחברת המים מקורות וממדינת ישראל. התובעים טוענים כי חברת המים סיפקה להם מי קולחין מזוהמים, שהסבו נזקים קשים לגידולים החקלאיים.

האגודה החקלאית מבואות ירושלים מעבדת את הקרקעות של מרבית יישובי המועצה האזורית מטה יהודה שבהרי ירושלים. בכתב התביעה - שהגיש עו"ד אייל בר-אליעזר, שותף וראש מחלקת ליטיגציה במשרד בלטר גוט אלוני ושות' - נטען כי מי קולחין ששימשו להשקיית מטעים שסיפקה מקורות היו נגועים בריכוזים גבוהים של כלוריד ונתרן והובילו לפגיעה בלתי הפיכה בגידוליהם.

זאת, כך נטען בתביעה, מבלי שחברת מקורות הודיעה להם כי איכות המים המסופקת למטעים ירודה, שכן הם אינם ראויים להשקיה חקלאית ולא עומדים בתקנים הנדרשים.

בכתב התביעה נטען כי סוגי הגידולים שניזוקו היו מגוונים והראו סימני פגיעה שונים, שהביאו לתמותה של עצים ולעקירת מטעים שבבעלות התובעים. האגודה החקלאית מבואות ירושלים נאלצה לעקור מטע שקדים בשטח של כ-550 דונם, ושני חקלאים מהמושב גמזו נאלצו לעקור מטעי אפרסמון ואגס.

מכתב התביעה עולה כי הנזקים הכבדים שנגרמו למטעים ביישובי מטה יהודה ובמושב גמזו התגלו רק בשנים 2012-2013. בחלק מהמטעים התגלו סימני התנוונות ותמותה מתקדמים.

"מטע השקדים ניטע בידי האגודה החקלאית מבואות ירושלים בשנת 2006, ובקיץ 2012 החלה תמותה בלתי מוסברת של עצים רבים. בתחילת קיץ 2013 התופעה החמירה, ועצים לא התעוררו מתרדמת החורף, ולמעשה מתו בזמן זה. בחלק מהחלקות כ-50% מהעצים מתו", נטען בכתב התביעה.

עוד נטען בתביעה כי בדיקה שיזמו התובעים העלתה כי מי השקיה שסופקו להם ממאגר תעוז ומאגר נשר היו רוויים אלומיניום, נתרן ושיעורי מוליכות חשמלית חריגים, שהסבו נזק בלתי הפיך לגידולים. עוד מצאו התובעים כי מקור המים של המאגרים תעוז ונשר הוא המכון לטיהור שפכים אילון.

ממקורות נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל, החברה תלמד את הטענות המועלות נגדה ותגיב בהתאם בבית המשפט".