פימי במגעים לרכישת השליטה בנייר חדרה במאות מ' ש'

כלל תעשיות מחזיקה ב-59% ממניות יצרנית הנייר בשווי 244 מיליון שקל ■ במגעים שמנהלת הקרן בראשות ישי דוידי מדברים על רכישה בפרמיה של עשרות אחוזים על מחיר השוק

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

יו"ר קרן פימי, ישי דוידי, סימן את יעד ההשתלטות הבא שלו: חברת נייר חדרה שנסחרת בבורסה לפי שווי של 413 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי דוידי כבר החל במגעים מול חברת כלל תעשיות, הנשלטת על ידי לן בלווטניק, המחזיקה ב-59% ממניות נייר חדרה בשווי של 244 מיליון שקל. המחיר הנדון במגעים לרכישה הוא בפרמיה של עשרות אחוזים על מחיר השוק. לא ניתן היה לקבל את תגובת פימי וכלל תעשיות לידיעה.

נייר חדרה עוסקת בייצור ובמכירה של ניירות אריזה, קרטון, ניירות כתיבה והדפסה, וכן בפעילות של איסוף ועיבוד פסולת נייר ופלסטיק. בשנתיים האחרונות איבדה מנייתה כ-65% מערכה, לאחר שהחברה התקשתה להתמודד עם השחיקה במחירי הנייר בעולם, ובמקביל נאלצה לסחוב על גבה חוב כבד של 1.1 מיליארד שקל, שניטל לצורך השקעות במכונות ייצור חדשות. את 2012 סיימה החברה עם רווח נקי זעום של 4 מיליון שקל, ובשנתיים שלאחר מכן הפסידה במצטבר 229 מיליון שקל.

קרן פימי היא קרן הפרייבט אקוויטי (הון פרטי להשקעות) הגדולה בישראל, והיא מתמחה ברכישת שליטה בחברות מתחומי התעשייה והשבחתן. לאחרונה סיכמה הקרן על רכישת השליטה בפעילות יצרנית חומרי הגלם פולירם ממושב רם-און, ועוד קודם לכן רכשה השנה את השליטה בחברת התרופות רקח. תחת שרביטו של דוידי, מחפשת הקרן השקעות בחברות בעלות פוטנציאל לפריצה עסקית, או שחוו משבר ונדרשות להזרמת הון לארגון מחדש לשם שיפור פעילותן.

בעקבות הקשיים אליהם נקלעה נייר חדרה, כבר החלו דירקטוריון החברה והנהלתה לפעול לשיפור המצב, וכצעד משמעותי ראשון מכרה החברה בתחילת השנה את החזקתה (50%) ביצרנית החיתולים חוגלה קימברלי לידי שותפתה קימברלי קלארק, תמורת 648 מיליון שקל. בעקבות המכירה, הציגה נייר חדרה רווח נקי חריג של 271 מיליון שקל ברבעון הראשון וגידול של 310 מיליון שקל בהון העצמי, ל-896 מיליון שקל.

בנוסף, חתמה החברה השנה על שני הסכמים (שטרם הושלמו) למימוש נכסים נוספים שאינם בליבת פעילותה. הסכם אחד כולל את מכירת תחנת הכוח שהקימה נייר חדרה במפעלה לידי איי.סי פאואר (ICP) שבשליטת עידן עופר, ב-60 מיליון שקל. העסקה השנייה היא למכירת החברה הבת גרפיטי, שעוסקת בשיווק ציוד משרדי, לידי רשת קרביץ, תמורת 48 מיליון שקל.

לאחר המכירה יישארו בנייר חדרה כ-1,800 עובדים.

הרעה בפעילות ותוכנית התייעלות

נייר חדרה סובלת בשנים האחרונות מהאטה חריפה בפעילותה בתחום הניירות המשרדיים, בשל ירידה בביקוש בארץ ובעולם על רקע שינויים טכנולוגיים ומעבר לצריכת מידע במדיה דיגיטלית. עודף ההיצע על הביקוש, והיבוא, גוררים עמם שחיקה במחירי המכירה, בעיקר בתחום ניירות ההדפסה הסטנדרטיים מסוג 4A.

מנגד, ציינה החברה לטובה את העלייה בביקוש בארץ ובעולם לניירות אריזה ממוחזרים - תחום שעשוי לקרוץ לבעל הבית החדש בחברה.

בדוח לסיכום הרבעון הראשון שלה, כתב דירקטוריון נייר חדרה בראשות היו"ר יוחנן לוקר, כי לנוכח הסביבה העסקית המאתגרת, פועלת החברה ליישום תוכנית התייעלות ומיקוד בליבת העסקים, וכן לשיפור וחיזוק איתנותה הפיננסית.

תוכנית ההתייעלות והמיקוד כוללת צמצום הוצאות, התייעלות תפעולית, צמצום השקעות שוטפות וניסיון להפחית את עלות חומרי הגלם. לנייר חדרה שטח ייצור גדול באזור התעשייה של חדרה והיא מעסיקה כ-1,800 עובדים.

את החברה מוביל כיום גדי קוניא, שהצטרף אליה אשתקד לתפקיד סמנכ"ל הכספים, אולם בתחילת השנה מונה גם לממלא מקום המנכ"ל. זאת, בעקבות התפטרותו המפתיעה של המנכ"ל הקודם שלמה לירן, על רקע חילוקי דעות עם הדירקטוריון "באשר לדרכי וכיווני הפעולה של החברה".

קוניא הסביר לאחרונה ל"גלובס" כי אחד הצעדים החשובים עליהם החליטה נייר חדרה הוא "לרדת מהר החובות" שלה, ועקב החלטה זו נמכרה ההחזקה בחוגלה-קימבלי.

החזקה שנרכשה מאי.די.בי

בעלת השליטה, כלל תעשיות, מחזיקה מלבד נייר חדרה גם ב-75% ממניות מפעל המלט נשר, ב-56% ממניות חברת ההשקעות בביוטק כלל ביוטכנולוגיה, ב-62% מרשת האופנה גולף, ב-36% ממנועי בית שמש, ב-30% מיצרנית המשקאות הקלים יפאורה וב-26% מחברת אריזות הקרטון והפלסטיק קרגל. מנכ"ל ויו"ר כלל תעשיות הוא אבי פישר, לשעבר שותפו של נוחי דנקנר באי.די.בי.

בלווטניק רכש את מניות השליטה בכלל תעשיות (כת"ש) מידי אי.די.בי ביולי 2012 תמורת 1.27 מיליארד שקל, ושנה וחצי לאחר מכן רכש את חלק הציבור באמצעות הצעת רכש, בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל נוספים. לצורך הרכישות נעזר בלווטניק בהלוואה של כ-500 מיליון שקל מבנק דיסקונט.

בסוף 2014 מחק בלווטניק גם את אג"ח החברה תמורת 1.5 מיליארד שקל, מהלך שנועד לסייע לכת"ש להתמודד עם חוק הריכוזיות, ולמנוע מגבלות המוטלות כיום על החברות הבנות שלה.

לצורך התשלום למחזיקים סיכמה כלל תעשיות על קבלת הלוואה לשבע שנים בהיקף של 1.8 מיליארד שקל, מקונסורציום של מלווים הכולל את הבנקים דיסקונט ו-HSBC ואת חברת הביטוח הראל. ההלוואה, במח"מ של ארבע שנים, מגובה בשעבוד על מלוא הנכסים של כת"ש.

עסקאות במעל ל-2 מיליארד ד' לפימי

קרן פימי היא כאמור קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בישראל (הון של 2.1 מיליארד דולר). עד כה השקיעה הקרן ב-79 חברות, ביצעה 48 מימושים והיקף עסקאות של למעלה מ-2 מיליארד דולר. תחומי ההשקעה של הקרן כוללים את מרבית ענפי התעשייה, המסחר והשירותים.

הקרן השלימה בשנת 2012 גיוס לקרן החמישית, בהיקף של כ-850 מיליון דולר.

פימי השקיעה עד היום במגוון תחומים גדול, ובין היתר בחברות: ג'ון דיר ווטר (ריווליס), פארם אפ, מגל, דימר, ריטליקס, המלט, אורמת, אופיר, סקופ, מדטכניקה, מרחב, גילת, מטרו מוטור, תאת טכנולוגיות, אורדן, אורלייט, נירלט, תדיראן קשר, איטונג, ליפמן, פורמולה סיסטמס, ר.ה. טכנולוגיות, אוריין, אמ.די.טי., רביב, תה"ל, פריורטק, תדירגן, סולבר, גבעון, ח. מר, אוברסיז, רקח, פולירם ועוד.

ההשקעות של פימי
 ההשקעות של פימי

תוצאות נייר חדרה
 תוצאות נייר חדרה