אנחנו לא יודעים כלום: פרק מספרו החדש של חיים שפירא

למה אי אפשר לסמוך על מחקרים שמופיעים בפרסומות? מה צריך לעשות כדי לדייק בבדיקה רפואית? איך מונעים מאנשים מלשקר בסקרים? והאם "מדגם מייצג" הוא בכלל אפשרי? לרגל שבוע הספר: פרק מתוך ספרם של חיים שפירא וגייל גלבוע פרידמן, "אני חושב, משמע אני טועה"

איש חושב / צילום: שאטרסטוק
איש חושב / צילום: שאטרסטוק

עם כמה בני זוג קיימתם יחסים במרוצת החיים? האם אי-פעם בגדתם בבן/בת הזוג? שאלות אינטימיות כאלה ואחרות מופיעות בסקרים בנוגע לנושא משעמם במיוחד... סקס. תוצאה מוזרה שחוזרת בסקרים אלה היא שגברים שוכבים עם יותר נשים מאשר נשים עם גברים.

תוצאה בולטת אחרת היא שיש יותר גברים בוגדים מאשר נשים בוגדות. זה אפשרי אם הרווקות מגוונות את המפגשים שלהן יותר מאשר הרווקים, אבל סקרים מראים שגם הרווקים ששוכבים עם נשים נשואות מגוונים יותר מרווקות ששוכבות עם גברים נשואים.

נסכם את הממצאים: חיי המין של הגברים מרובים יותר ומגוונים יותר מחיי המין של הנשים. זה לא מתיישב עם העובדה שמספר הגברים והנשים פחות או יותר שווה. במילים אחרות, עם מי הגברים בוגדים כל-כך הרבה כשהנשים כל-כך נאמנות?

מסקנה אפשרית היא שגברים נוטים להגזים כלפי מעלה בתשובותיהם, ונשים מדווחות על מספר נמוך מניסיונן האמיתי, ובכל אופן, הנה לנו דוגמה לסקר שמפיק מספרים באופן מתמטי (ממוצע חשבוני), ובכל זאת המסקנה שלו אינה מדעית. קשה לעשות סקר שתוצאותיו יקלעו למציאות בקירוב ראוי. צריך לדייק בגודל המדגם, לבחור נכון את הנדגמים, לנסח היטב את השאלה, בקיצור - להימנע ממכשולים רבים. הנה כמה מהם.