גמילה משפחתית

הסרט של סיוון שטיבי בערוץ yes דוקו מותיר חשק לעוד

עישון סיגריה / צלם: רויטרס
עישון סיגריה / צלם: רויטרס

"להציל את דוד יעקב", יום ד' 21:00, ערוץ yes דוקו

סיוון הוא מעשן כבד שמחליט להיגמל מעישון, אבל לא לבדו: לפרויקט הגמילה שותפים כל בני משפחתו, ויש לו מטרה דחופה אף מזו של לגמול את סיוון: להציל את חייו של הדוד יעקב, מעשן ותיק שחייו בסכנה.

מה שנראה בתחילה כסיטואציה כמעט קומית, מסתבך במהרה ומעלה מן האוב זיכרונות מודחקים, טראומות מן העבר, רגעים קטנים של אושר בהווה - הכול בתוך דיוקן משפחתי צבעוני ומטלטל בין צחוק לדמעות.

זהו סרט בכורה לסיוון שטיבי, הבמאי והמתועד הראשי, והוא בהחלט מותיר חשק לעוד.

* ציון: 8

צייד נאצי

"קרדיט לרצח", יום ד' 21:00, ערוץ 8

למרות הנושא הקשה, מענג לראות שתי יצירות ישראליות מקוריות, שהוצגו לראשונה בפסטיבל "דוקאביב" 2015, משודרות על המסך במקביל בשני ערוצי התעודה.

אלא שבעוד שהחוויה שתוארה לעיל נעה בין צחוק לדמע, הרי שצפייה בסרט הזה היא עוכרת שלווה: לפני כמה שנים התפרסם ביו-טיוב סרטון של רצח כפול שאירע ברוסיה ושעורר סערה וזעזוע ברחבי העולם.

שנתיים מאוחר יותר יוצא ולאדי אנטונביץ' הישראלי, מלווה בחבר מקומי לחקור את הפרשה. הוא מתחקה אחר קורותיהם של חברי מחתרת ניאו-נאצית שפועלת במוסקבה, ומביא תיעוד מרתק מבפנים - לא רק על מבנה הארגון, כי אם גם על המבני הנפשי של חבריו.

* ציון: 8

אנה אפנה?

"אנה קארנינה", יום ד' 22:00, ערוץ הוט גולד

צריך הרבה אומץ כדי לטפל במה שנחשב ליצירת המופת של לב טולסטוי, אודות בת אצולה נשואה שמתאהבת עד כלות, פשוטו כמשמעו, בקצין צבא.

למה אומץ? כי התוצאה עלולה להיות בדיוק כמו זו: למרות ליהוק מבטיח של קירה נייטלי וג'וד לאו, הסרט לא מצליח לסחוף כמו המקור הספרותי.

כרגיל עם סרטים מעין אלה, דווקא הזמן (הקצר) עושה איתו חסד ומאפשר לצפות בו בצפייה ביתית מפויסת, כזאת שמאפשרת הפסקות שתייה - או, במקרה הגרוע, מעבר לערוץ אחר.

ועדיין, חובבי הקאנון הרוסי שמסוגלים להיות סלחניים כלפי אינטרפטציות בינוניות ליצירתו, עשויים אפילו ליהנות.

* ציון: 7