יהודה טלמון נבחר ליו"ר הבנק החברתי אופק

טלמון ינסה להחזיר לחיים את אופק: "אופק מהווה מענה להתחייבות כחלון לשבור את המונופול בבנקים"

יהודה טלמון / צילום: תמר מצפי
יהודה טלמון / צילום: תמר מצפי

הסתיים תהליך הבחירות בקבוצת אופק, המבקשת להקים בנק חברתי. יהודה טלמון, לשעבר נשיא ל.ה.ב נבחר ליו"ר אופק. במקביל נבחרו תשעה חברי הוועד המנהל בקבוצה המנסה להקים קואפרטיב בנקאי. חברי הוועד הם: עו"ד יפעת סולל, אלונה ליפשיץ, עו"ד חגית גניש-גיל, טלי בהט, עו"ד אפרת פריימן, עו"ד יובל אלבשן, עו"ד יהודה טלמון, פרופ' ראובן חורש וד"ר רן חכים.

בבחירות השתתפו 1,149 איש, שהם כשליש מהחברים באופק. הבחירות התקיימו מכיוון שלפני כשלושה חודשים התפטרו חברי הוועד הקודמים, וזאת, לטענתם, כמחאה על הסחבת שנקט בנק ישראל בנושא הסדרת הכללים לבנק, והתנאים הנוקשים שקבע.

גם יו"ר אופק, ומי שיזם את הקמתו, דורון שורר, התפטר באחרונה. שורר נדרש על ידי בנק ישראל לבחור בין תפקיד זה לבין תפקידו כדירקטור בבנק מסד, והוא העדיף את מסד.

טלמון הוא כאמור נשיא ל.ה.ב, לשכת הארגונים העצמאיים והעסקיים בישראל לשעבר, ומי שעמד בין היתר בראש הוועדה שהביאה לחתימת הסכם קיבוצי לפנסיית חובה במשק.

בתגובה לבחירתו הוא מסר: "בחירת הוועד המנהל החדש ובחירתי כיו"ר נעשים בעיתוי חשוב של הקמת הוועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים והיא גם מהווה מענה להתחייבות שר האוצר משה כחלון, שהתחייב בפני עם ישראל להביא לשבירת המונופול בתחום הבנקאות. הקמת אופק הינו צו השעה ומהווה מענה מתבקש למשקי הבית ולעסקים הקטנים בישראל".

התנאי העיקרי שמקשה על אופק להתרומם הוא דרישות ההון: בנק ישראל מתנה את הרישיון לאופק בהון עצמי של לפחות 75 מיליון שקל. אופק גייסה עד היום מחבריה כ-11 מיליון שקל, מתוכם כ-7 מיליון שקל שמורים אצל נאמן, והיתר משמשים להוצאות השוטפות של אופק, כך שהיא בקושי הגיעה ל-10% מהיעד שנקבע לה, וזאת אחרי מאמץ אינטנסיבי של גיוס חברים שנמשך כשנה.

כעת מקווים באופק כי בחירת חברי ועד מנהל חדשים ומינויו של כחלון, יצליחו להחזיר את המיזם לחיים. לפני הבחירות נפגשו כמה מחברי אופק עם אנשיו של כחלון וקיבלו התחייבות כי הנושא יעמוד בראש סדר העדיפויות של שר האוצר.

מנגד יש לזכור כי שורר נפגש בעבר עם שר האוצר הקודם יאיר לפיד, ויצא מאוד מרוצה מהפגישה ועם תחושה שלפיד יסייע לאופק ככל שניתן, אך לא היו לכך תוצאות בשטח.

באופק מצפים שכחלון יסייע להם בדרכים נוספות. בסמכותו כשר האוצר להעניק להם מענקי הון, שיסייעו להם לעמוד בדרישות ההון שקבע בנק ישראל, הקלות בתחום המיסוי, ביטוח פיקדונות ללקוחות (מה שאמור להגביר את אמון הציבור ולהביא חברים חדשים) והקלות רגולטוריות אחרות.