השבוע בבית האופרה בת"א: תיאטרון מחול הארלם

תיאטרון מחול הארלם יציג בארץ תוכנית מגוונת ובה 4 עבודות של כוריאוגרפים בולטים בעולם

תיאטרון מחול הארלם הוקם בשנת 1969, בשכונה שנחשבה במשך עשורים רבים לצד האפל של היקום הניו-יורקי. באותה שנה נחת האדם על הירח. זו הייתה השנה שלאחר רצח מרטין לותר קינג, מנהיג המחאה השחורה, שהוביל את הקריאה לשוויון זכויות בארה"ב. מלחמת וייטנאם הייתה כמעט המקום היחיד שבו התקיים שוויון יחסי בין שחורים ולבנים, והרוחות בבית האמריקני סערו.

השבוע תופיע הלהקה במסגרת מחול במשכן בבית האופרה בתל-אביב, כחלק ממסע הופעות עולמי. מייסדי הלהקה, ארתור מיטשל וקרל שוק הקימו אותה במרתף של כנסייה והפנו את עיקר מאמציהם לחינוך ומשיכה של בני-נוער מוכשרים, כאלטרנטיבה לחיי הרחוב וחוסר הסיכוי של החברה השחורה באותה עת. בהמשך זכו לתמיכת מדינת ניו-יורק וקרן פורד. מיטשל ניהל את הלהקה בפועל עד 2010, מאז עומדת בראשה וירג'יניה ג'ונסון, רקדנית ראשית בלהקה בעבר ומייסדת מגזין המחול "פוינט".

מיטשל, שזכה להצלחה כרקדן ראשי בניו-יורק סיטי בלט, ראה בבלט הקלאסי דיסציפלינה שניתן למתוח את גבולותיה ולהשפיע באמצעותה על אורח חייהם של צעירים, שיגלו דרכה עולם חדש. בדומה לאלווין איילי, גם הוא פעל לקדם את הקהילה שממנה צמח. נאמנה לחזון, הלהקה הצליחה לספק למספר גדול של בני-נוער שהגיעו משכונות מצוקה אופק חדש והזדמנות לחיים שונים. בביקורם בארץ יתקיים מפגש של רקדני הלהקה מהארלם עם רודי בינסיין מ"The Voice", בהשתתפות רקדנים מקומיים, להקת מחול גרוזינית מסורתית ומוזיקאים.

אולם הישגו העיקרי של תיאטרון מחול הארלם דווקא ביציאה מהגטו, והפיכת הלהקה לשגרירת תרבות אמריקאית, לא רק של התרבות השחורה. מאז הקמתה כבשה הלהקה מקום של כבוד בזירת המחול הבינלאומית והיא מצליחה גם למשוך קהל מגוון לתיאטרון הבית שלה בהארלם.

שיתוף-הפעולה הראשון שלה עם הניו-יורק סיטי בלט היה בשנת 1971, כשהלהקה ביצעה יצירה של ג'ורג' בלנשיין. באותה שנה יצאה בפעם הראשונה לסיור באירופה. ב-1984 הופיעה כלהקה הייצוגית של ארה"ב בטקס הסיום של אולימפיאדת לוס אנג'לס וב-1992, הופיעה בדרום אפריקה - נציגה אמריקאית ראשונה, עם הסרת החרם התרבותי של ארה"ב על דרום אפריקה. נלסון מנדלה צפה בהופעתה.

במשכן לאמנויות הבמה תציג הלהקה תוכנית מגוונת ובה 4 עבודות של כוריאוגרפים בולטים: "עפרוני מתעופף" של אלווין איילי למוזיקה של ראלף ויליאמס, "רוקד במרפסת הקדמית של גן העדן" מאת יוליסס דאב למוזיקה של ארוו פראט, "כלי שיט" מאת הכוריאוגרף דארל גרנד מולטרי למוזיקה של אזיז באסו ו"חזרה" מאת כוריואגרף הבית רוברט גרלנד, לשירים של ארטה פרנקלין למוזיקה של ג'יימס בראון.

10-13 ביוני, בית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה תל-אביב