עתירה: לא לאטום את קומות המשרדים של בית ליראור בר"ג

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאחרונה לאטום ל-5 שנים את קומותיו העליונות של בית ליראור בר"ג, וזאת בשל חריגתו מהיתרי הבנייה ומעשי השחיתות שליוו את הקמתו

בית ליראור / צילום: תמר מצפי
בית ליראור / צילום: תמר מצפי

על רקע גזר הדין החמור שניתן היום (ה') לראש עיריית רמת-גן לשעבר, צבי בר, עתרו בימים האחרונים הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת-גן, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים וחברת ניהול ההשקעות בלנטפורט לבית המשפט לעניינים מינהליים, כנגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאטום לתקופה של 5 שנים את קומותיו העליונות של בית ליראור בעיר, ולשנות את ייעודן לשימוש ציבורי.

כיום פועל במקום המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, אשר משכיר את הקומות העליונות בשכירות משנה לבנק הבינלאומי.

החלטת המועצה התקבלה בשל חריגתו של המבנה מהיתרי הבנייה ומעשי השחיתות שליוו את הקמתו.

כזכור, הבניין בן 9 הקומות בדרך בן-גוריון, שהוקם בסוף שנות ה-90 על שני מגרשים בבעלות עיריית רמת-גן וחברת ליראור, היווה נדבך אחד מיני רבים בהרשעתו של ראש העיר לשעבר, צבי בר. בהכרעת הדין נקבע כי בר קיבל שוחד מהיזמים, שאול לגזיאל ועמנואל ארביב, בעבור קידום הפרויקט ואכלוסו.

בעתירתה טענה הוועדה המקומית, המיוצגת בידי עורך דין יהושע חורש ממשרד ש. הורוביץ ושות', כי "החלטת ועדת העררים של המועצה הארצית לאטום את הקומות ולשנות את ייעודן התקבלה בניגוד לעמדתו של נציג מינהל התכנון, ותגרע מיליוני שקלים של דמי ארנונה מקופת העירייה. כמו כן, היא תחייב את שוכר המשנה, הבנק הבינלאומי, לעזוב את המקום, ותפגע בעובדי הבנק, בעסקים באזור ובמרכז האקדמי".

בעתירת המרכז האקדמי, המיוצג בידי עו"ד שרון פטל ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, נכתב כי "המרכז הסתמך על החלטות מוסדות התכנון שניתנו במרוצת השנים, שינה את מצבו והעתיק את פעילותו האקדמית לבניין נשוא התוכנית, לאחר שהשקיע עשרות מיליוני שקלים בשלד מבנה מוזנח, ואשר עמד שנים כפצע בטבורה של העיר רמת-גן".

נכון יותר היה לפעול, אומרים במרכז, "כך שמי שפעל בניגוד לחוק יישא בתוצאות מעשיו, ולא מוסד אקדמי תם-לב שפועל לקידום ההשכלה הגבוהה".

בא-כוח חברת לאומי קארד, שגם היא שוכרת קומה במבנה, עו"ד אסף פריאל ממשרד תדמור ושות' יובל לוי ושות', מסר כי "לאומי קארד טענה לאורך כל הדרך כי הפתרון חסר התקדים של אטימת קומות בבניין שוקק-חיים בלב העיר אינו ראוי ואינו נכון, בין היתר באשר הוא פוגע בצדדים שלישיים תמי-לב, תוך התעלמות מוחלטת מהמצב בשטח ומכך שהתוכנית שבוטלה ראויה מבחינה תכנונית".

לפי החלטת המועצה, קומות המבנה ייאטמו ב-2018, בתום חוזה השכירות של הבנק הבינלאומי מול המרכז האקדמי.