הלהיט הבא על כבישי ישראל? הכירו ג'יפון משפחתי חדש

נסיעת מבחן ראשונה על דגם ה"טיבולי" החדש והמשפחתי של סאנגיונג שינחת בקרוב בארץ, עם עיצוב מרשים, ביצועים טובים וסיכוי לא רע לנגוס בשוק המשפחתיות הישראלי

במרחק של 70 ק"מ מרומא נמצאת טיבולי, עיירה איטלקית בינונית שנחשבה במאות הראשונות לספירה לעיירת הנופש של קיסרי האימפריה הרומית. בתערוכת המכוניות בז'נבה זכתה העיירה הפסטורלית למחווה מצד יצרנית המכוניות הקוריאנית סאנגיונג כשזו קראה לדגם ה-SUV הקומפקטי הראשון שלה על שמה.

התקווה לשמוע מפי נשיא סאנגיונג שהשם נבחר מסיבות רומנטית כאלו או אחרת התמוססה די מהר, נדמה כי הסיבה לשם האירופאי למכונית שמייצרות בקוריאה טמונה דווקא בשאיפות החדשות והגדולות של סאנגיונג שעד היום לא ממש פרצה לשוק האירופאי למעט השוק הרוסי. עוד סימן לשאיפות של סאנגיונג בשוק האירופאי הוא פתיחת מרכז לוגיסטי גדול בפרנקפורט שיספק פתרונות יעילים ומהירים לצורכי השוק המקומי, מרכז שאולי מעיד על עוד כמה דגמים שבדרך שיצדיקו מהלך גדול ויקר שכזה.

הטיבולי מצטרפת לעוד 4 דגמים של סאנגיונג בישראל כשרובם עם אוריינטציה לשטח והיא תהווה את הדגם אולי החשוב ביותר בתולדות התפתחות החברה מאז ומעולם עם לא מעט ציפיות ותקוות להפוך את היצרנית הקטנה מקוריאה לשחקנית ראויה בשוק האירופי. הטיבולי שנכנסת לסגמנט הקורס אוברים הקומפקטיים ותתמודד על הניסן ג'ק, השברולט טראקס רנו קאפצ'ר הפיג'ו 2008 ועוד, מכרה בחודשיים הראשונים לשיווקה בקוריאה כ-10,000 יחידות ומבחינת סאנגיונג מדובר בלא פחות מאשר הצלחה מסחררת בשוק המקומי, השאלה היא האם ההצלחה הזו יכולה לעבוד גם בשוק האירופאי שמאופיין בקהל חשדן שלא נאמר קשה בכל הנוגע למותגים המגיעים ממזרח ומעדיף דווקא את התוצרת המקומית.

כמקובל בסגמנט הפורח שם המשחק הוא עיצוב ונראות, קהל היעד הצעיר סומן כמטרה העיקרית של הקוריאנים והעיצוב בהתאם. במבט ראשון במכונית קשה שלא להבחין בדמיון מסוים לקיה סול הקוריאנית רק במידות קטנות יותר. כחלק מהפניה אל אותו קהל יעד צעיר עושה סאנגיונג שימוש נרחב בפסי כרום לכל אורך המכונית ובכמה מקומות, כמו כן גם בתי הגלגלים המושחרים יחד עם חישוקי השמונה עשר אנצ' שהיו על דגם המבחן שלנו מספקים מכונית עם נוכחות שבהחלט יכולה לפגוע לטעמם של האירופאים ובניהם הישראלים. הטיבולי תשווק בשבעה צבעים שונים וברוח התקופה היא תאפשר גם לשלב בין שני צבעים גם מבפנים וגם מבחוץ.

אבזור הפנים עשיר למדי עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', מושבים תומכים, בקרת אקלים, כניסת יו אס בי ואפילו HDMI ואיכות חומרים אופיינית לקטגוריה, לא יותר. לעומת זאת הנדסת האנוש לוקה מעט בחסר עם חוסר האינטואיטיביות מסוימת שתצריך זמן למידה ארוך מהרגיל. שורת המושבים השנייה מרווחת למדי ומאפשר ישיבה נוחה של שני מבוגרים גדולים בנוחות רבה, ותא המטען בנפח הוא 430 ליטרים ונחשב לגדול ביחס לקטגוריה.

המנוע שהגיע על דגם המבחן הוא מנוע בנזין חדש מתוצרת החברה בנפח 1.6 ליטרים והספק של 128 כוחות סוס, מנוע שעוד צריך להוכיח את אמינותו לאורך זמן והוא יצטרך להתמודד מול מנועי הטורבו שהולכים ומתרבים בסגמנט שלו. צריכת דלק ממוצעת במהלך המבחן עמדה 10 ק"מ לליטר וגם כאן מדובר על צריכה לא נמוכה ביחס למתחרות. ישנה גם אפשרות למנוע דיזל והנעה כפולה לכל ארבעת הגלגלים שככל הנראה לא יגיעו לישראל. יש לציין כי שני המנועים הם בתקן יורו 6. תיבת ההילוכים הינה תיבה ידנית בעלת שש מהיריות או תיבת אוטומאטית בת שש מהיריות של איסיין היפנית. סאנגיונג מבטיחה בחמשת השנים הקרובות לייצר גם מנוע היברידי וגם יחידת כוח שעושה שימוש במנועים חשמליים. הטיבולי זכתה לארבע כוכבי בטיחות של היורו אן קאפ הנחשב, והיא מאובזרת בשבע כריות אוויר, מערכת עזר לבלימה ועוד.

למרות המהמורות הגדולות בהם נתקלנו במהלך נסיעת המבחן מערכת המתלים התמודדה איתם היטב והכביש הרעוע כמעט ולא הורגש בתא הנוסעים. וזאת למרות שבמדובר בחישוקים בגודל 18 אינצ' מאסיביים. העבודה בין תיבת ההילוכים למנוע סבירה בעיקר כשמעבירים את בורר מצב הנהיגה לספורט שם יחסי העברה משתפרים ותגובת דוושת הגז משתנה משמעותית ולטובה. במצב חיסכון וגשם התיבה הופכת לאיטית, מסורבלת ומרגישה לעיתים אבודה, אך זה בא לידי ביטוי בצריכת דלק טובה יותר. גם מערכת ההיגוי באופן תמוה זכתה לשני מצבי נהיגה ספורט ורגיל, ולאחר יום שלם של נהיגה נדמה כי ההבדלים בין שתי האפשריות זניח למדי. לעומת זאת בידוד הרעשים בתא הנוסעים הוא טוב אפילו טוב מאוד וניכר שהושקעו שם משאבים רבים.

לישראל תגיע המכונית ככל הנראה לקראת סוף השנה בסמוך לדגמים אחרים שיתחרו על אותו פלח שוק כשהבולטות ביניהם היא המאזדה סי איקס 3 והסוזוקי ויטארה החדשה. טלקר יבואנית סאנגיונג תצטרך לחשוב מחוץ לקופסא ולתמחר את הטיבולי בצורה אגרסיבית שלא לומר שוברת שוק. ע"מ לקבל את תשומת ליבו של הצרכן הישראלי וליהנות מחדירה חזקה לשוק הישראלי בוגר השוק הקוריאני.