הטיפ היומי: המניה שתתן להם תשואה גבוהה בסיכון נמוך

ניר חצב מאופנהיימר ישראל ממליץ על מניית Nordea Bank

בנק Nordea Bank  / צילום: רויטרס
בנק Nordea Bank / צילום: רויטרס

הבנק Nordea Bank נסחר בשבדיה (סימול: NDA:SS) בשווי של 436 קרונות שבדיות (כ-52.6 מיליארד דולר). Nordea הוא הבנק הגדול ביותר בשבדיה ואחד מעשרת הבנקים הגדולים באירופה. הוא מספק שירותי בנקאות למגזר העסקי והצרכני וכן שירותי מסחר, סליקה, ניהול נכסים ועוד.

Nordea מקיים מדיניות שמרנית במיוחד בניהול תיק האשראי שלו, גם בעקבות דרישות מחמירות מצד הרגולטורים במדינות הנורדיות. מדיניות זו באה לידי ביטוי באיכות יוצאת דופן של אשראי במונחי יחס נכסים בעייתיים מכלל נכסי הבנק (NPL Ratio), והפרשות לחובות מסופקים מסך תיק ההלוואות (Loan Loss Ratio).

הבנק, שלו כ-700 סניפים ברחבי העולם, פעיל בעיקר בשבדיה, פינלנד, נורבגיה ודנמרק, אך מחזיק גם בפעילות במזרח אירופה, במערבה ובמדינות אחרות (ארה"ב, סין, ברזיל וסינגפור). בעלת המניות המרכזית בבנק (21%) היא חברת Sampo.

בסוף 2014, תיק האשראי של הבנק הסתכם ב-367 מיליארד אירו, צמיחה של 0.6% מ-2013 ושל 3% בנטרול השפעת שערי חליפין. 42% מתיק האשראי מופנים למשקי בית (כולל משכנתאות) וכ-51% לתאגידים (מתוכם 11% לנדל"ן). הבנק מאופיין באיכות גבוהה של אשראי ובפעילות יציבה יחסית, ולכן דירוג החוב שלו הוא מהגבוהים במגזר הפיננסי באירופה (AA מינוס, Aa3). גם יחסי הלימות ההון חזקים במיוחד; Nordea עבר את מבחני הלחץ של האיחוד האירופי באוקטובר 2014 בפער גדול - תחת תרחיש הקיצון עמד יחס הלימות ההון שלו על 12%, הרבה מעל למינימום הנדרש (5.5%).

תזת ההשקעה ב-Nordea מבוססת על יכולתו להציג תשואה דו-ספרתית על ההון באופן עקבי בשנים האחרונות, תשואה חריגה בהשוואה לבנקים אחרים באירופה, וזאת כתוצאה מאיכות האשראי הגבוהה ומיישום תוכנית התייעלות משמעותית. לבנק מוניטין ארוך טווח של צמיחה ברווחים, ולפי תוצאות הרבעון הראשון המומנטום נמשך.

מניית Nordea מספקת תשואת דיבידנד גבוהה, למעלה מ-5%, שאף צפויה לצמוח. גורמי הסיכון המרכזיים הם האטה כלכלית, לחץ על שולי הרווח מהריבית וחשיפות בעייתיות (4.6 מיליארד אירו לרוסיה וחשיפה של 3.5 מיליארד אירו למגזר האנרגיה).

אנחנו מעריכים שמניית Nordea אטרקטיבית להשקעה בסיכון נמוך יחסית.

* נכתב ע"י ניר חצב, אופנהיימר ישראל

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם