קרן המטבע: העלאת הריבית עלולה להרעיד את השווקים

סגן יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אמר היום בוועידה כלכלית בסיאול כי תהליך העלאת הריביות בארה"ב עלול להפר את האיזונים בשווקים ■ הוא הציע לפד לנהוג ביותר שקיפות בכל הנוגע לכוונותיו, במטרה למתן את התנודתיות

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

העלאת הריבית הצפויה בארה"ב מציבה סיכון משמעותי לשווקים הגלובלים, כך טוען סגן יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מיטסוהירו פורוסאווה (Furusawa).

פורוסאווה אמר היום (ב') במהלך ועידה כלכלית בסיאול, שקיים סיכון להפרעות בשווקים, כאשר הפד יתחיל להעלות את הריביות בפעם הראשונה מזה כעשור.

"הסיכון הוא כאשר הסנטימנט בשווקים ישתנה - ככל הנראה בשל הנורמליזציה של הריביות - תשואות האג"ח עלולות לזנק בחדות ותזרים ההון עלול להתהפך". הוא הוסיף כי תהליך שינוי המדיניות המוניטארית בארה"ב עלול להפר את האיזונים בשווקים וליצור נזילות יתר בנכסים מסוימים.

בתוך כך, מספר בכירים בפד אמרו ביום שישי כי סביר להניח שהעלאת הריביות תתרחש מאוחר יותר השנה, אם כי המועד המדויק תלוי מאוד בנתונים הכלכליים. וויליאם דודלי, נשיא שלוחת הפד בניו יורק, שותף לדעה של סגן יו"ר קרן המטבע וטען שקיימת סבירות לתנודתיות בשווקים כאשר הריביות יעלו.

פורוסאווה הציע שכדי למתן את התנודתיות הפד צריך לנהוג יותר בשקיפות בכל הנוגע למדיניות העתידית שלו, בעוד הכלכלות המתפתחות צריכות לחזק את המאקרו-כלכלה שלהן במטרה להתמודד עם מדיניות הפד.

נזכיר, לפני מספר ימים כלכלני קרן המטבע המליצו לפד להמתין עם העלאת הריבית עד המחצית הראשונה של 2016 או עד שיהיו סימנים ברורים להתאוששות הכלכלה. "אם לא יהיו הפתעות משמעותיות בכלכלה ובהתחשב בנתוני המאקרו כלכלה ובתחזיות הצמיחה, יש להמתין עם העלאות הריבית", נכתב בסקירה השנתית של הקרן.