"יתרון" הביתיות של קליבלנד בגמר ה-NBA? זהב של שוטים

קליבלנד ודייויד בלאט "גנבו" את הביתיות בסדרת הגמר מול גולדן סטייט ■ הבעיה היחידה: השנים האחרונות מראות שהיתרון הזה כבר לא באמת קיים בפלייאוף ■ מה זה קורה? בעיקר בגלל שינויים במשחק, שהפך מבוסס יותר על שלשות ופחות על מגע

קליבלנד קאבלירס-גולדן סטייט, בגמר פלייאוף ה-NBA / צלם: רויטרס

הניצחון הגדול של קליבלנד במשחק 2 נגד גולדן סטייט (93-95 אחרי הארכה) לא רק השווה את גמר הפלייאוף ל-1-1. הקאבלירס, בלי קיירי אירווינג ששבר את פיקת הברך במשחק 1 וגמר את העונה, העבירו אליהם את יתרון הביתיות הכל כך מדובר, מה שאומר ששלושה ניצחונות בשלושת המשחקים שייערכו בקליבלנד יספיקו להם כדי לזכות באליפות. ובהתחשב בכך שמאז ה-7 בינואר הקאבס הפסידו רק שני משחקים בבית, לכאורה מדובר בתסריט די ריאלי.

אלא שהתסריט הזה נראה הרבה פחות ריאלי אם לוקחים בחשבון שני דברים חשובים. הראשון הוא שגולדן סטייט היא קבוצת חוץ אדירה. הווריורס סיימו את העונה הרגילה עם מאזן החוץ הכי טוב בליגה (13-28) ועד עכשיו ניצחו בחמישה משבעת משחקי החוץ שלהם בפלייאוף, כולל קאמבק מפיגור 20 נקודות בתחילת הרבע הרביעי במשחק 3 נגד ניו אורלינס, שני ניצחונות בבממפיס, אחד האולמות הקשים בליגה, וניצחון ב-35 נק' בהפרש ביוסטון.

הדבר השני שצריך לקחת בחשבון הוא שיתרון הביתיות, גם בעונה הרגילה וגם בפלייאוף, מאבד מערכו עם השנים. ב-1976/77, למשל, קבוצות הבית ניצחו ב-68.5% מהמשחקים בעונה הרגילה. ב-2002/03 הן ניצחו ב-62.8% מהמשחקים. העונה המספר ירד ל-57.5% בלבד. בפלייאוף, מבחינה היסטורית, קבוצות הבית מנצחות בממוצע ב-65% מהמשחקים, אבל בעונה הקודמת המספר הזה ירד ל-56.2%, והעונה הוא עומד בינתיים על 59.2%.

מגמת השחיקה ביתרון הביתיות בפלייאוף בולטת בעיקר כשיחסי הכוחות בין הקבוצות פחות או יותר שווים. מאז 2003 - השנה שבה ה-NBA עברה לפורמט של הטוב משבעה משחקים גם בסיבוב הראשון בפלייאוף (לפני זה הסדרות בסיבוב הראשון שוחקו בשיטה של הטוב מחמישה משחקים) - נערכו 67 סדרות בין קבוצות שסיימו את העונה הרגילה בהפרש של מקסימום ארבעה ניצחונות זו מזו. הקבוצות עם יתרון הביתיות ניצחו רק ב-33 מהסדרות האלה.

המספרים האלה הם הסיבה שגרג פופוביץ', מאמן סן אנטוניו, מכנה את יתרון הביתיות "זהב של שוטים". פיל ג'קסון, נשיא ניו יורק ניקס שזכה ב-11 אליפויות כמאמן שיקגו בולס ולוס אנג'לס לייקרס, מסכים שקבוצה "לא יכולה להסתמך על היכולת לנצח בבית כדי לזכות באליפות. אחת הסיבות שפקפקתי באוקלהומה סיטי כשהם הגיעו לגמר נגד מיאמי ב-2012 הייתה שהם הסתמכו על יתרון הביתיות שלהם, וזה הכשיל אותם" (הפסידו את משחק 2 בבית ואת שלושת המשחקים הבאים במיאמי). גם מבחינת קובי בראיינט, שזכה בחמש האליפויות שלו תחת ג'קסון, יתרון הביתיות "הוא אוברייטד".

***

השאלה המתבקשת היא כמובן מה הפך את יתרון הביתיות למוערך יתר על המידה. תשובה אחת שהועלתה ברחבי ה-NBA מצביעה על המהפכה בסגנון המשחק בשנים האחרונות, ובעיקר על העלייה החדה בכמות השלשות. הממוצע הקבוצתי של זריקות לשלוש העונה היה 22.5 למשחק - כמות שהייתה מובילה את הליגה בעונת 2000/01. לגמרים האזוריים הגיעו ארבע מחמש הקבוצות שקלעו הכי הרבה שלשות העונה, ובסדרת הגמר משחקות שתי הקבוצות שזורקות הכי הרבה שלשות בפלייאוף (קליבלנד עם 30.3 למשחק וגולדן סטייט עם 29.1).

אחת המשמעויות של העלייה בכמות השלשות היא שהמשחק נעשה פחות פיזי. כתוצאה מכך נשרקות פחות עבירות, מה שמבטל את אחד היתרונות הגדולים של קבוצות הבית: האפליה האינהרנטית נגד קבוצות החוץ בשיפוט. האפליה הזאת תועדה בלא מעט מחקרים על ענפי ספורט שונים לאורך השנים, ובהקשר של ה-NBA קיבלה חותמת רשמית במחקר ששלושה כלכלנים אמריקאים - ג'וזף פרייס (מאוניברסיטת בריגהאם יאנג), מרק רמר (אוניברסיטת ג'ונס הופקינס) ודניאל סטון (אורגון סטייט) - פרסמו בשנת 2009 תחת השם "משחק פחות ממושלם: העדפות משתלמות של שופטי NBA".

שנתיים אחר כך הכלכלן טוביאס מרקוביץ, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת שיקגו, והעיתונאי ג'ון וורת'יים מהמגזין ספורטס אילוסטרייטד, פרסמו ספר בשם Scorecasting, שגילה כי ההשפעה של הקהל על השופטים היא אחת הסיבות העיקריות ליתרון הביתיות ב-NBA. באמצעות ניתוחים סטטיסטיים של ההשלכות של שריקות לעבירות ושריקות שמעבירות את הכדור ליריבה, וורת'היים ומרקוביץ' הראו שהשיפוט אחראי לשלושה רבעים מהיתרון (המגולם בנקודות) שהקבוצה המארחת בדרך כלל נהנית ממנו. אלא שבעידן השלשות, כאמור, היתרון הזה הולך ונעלם.

***

מה שעוד הולך ונעלם זה החשש של השחקנים האורחים מהקהל הביתי. זה לא סוד שעם השנים עוד ועוד כרטיסים למשחקי NBA, כמו בליגות אחרות, מחולקים לשותפים תאגידיים של הליגה/הקבוצות, מה שמקטין את כמות האוהדים המושבעים ביציעים - אלה שמייצרים הכי הרבה רעש ולחץ על השופטים כשצריך. במקביל, מחירי הכרטיסים שכן מוצעים לציבור הרחב עולים כל הזמן, בוודאי בפלייאוף, כך שהקהל נהיה יותר ויותר הומגני: לבן, אמיד, פחות מעורב רגשית במשחק, יותר שם כדי להעלות תמונה לפייסבוק או בשביל הערך הבידורי של האירוע.

האירוע היחיד שבו יתרון הביתיות עדיין משחק תפקיד משמעותי הוא משחק 7. עד היום התקיימו 119 משחקי 7 בהיסטוריה של הליגה, והקבוצה הביתית ניצחה ב-97 מהם (80%). עם זאת, חשיבות הביתיות במשחקי 7 יורדת כשיחסי הכוחות שווים: קבוצות הבית ניצחו רק ב-68% ממשחקי 7 בסדרות בין יריבות שסיימו את העונה הרגילה בהפרש של מקסימום ארבעה ניצחונות זו מזו. את קליבלנד, שסיימה את העונה הרגילה במרחק 14 ניצחונות מגולדן סטייט, זה לא ממש יכול לעודד.

NBA
 NBA