שבי קצת בשקט, איילת

שקד, לא כדאי שתקחי פסק-זמן כדי ללמוד את הדברים לעומק?

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

"נדמה שהמשילות אינה מסורה עוד בידי העם אלא בידי אנשי מערכת המשפט", אמרה שרת המשפטים איילת שקד. "אין זה סוד שאני מבקשת לחזק את מעמדם של נבחרי הציבור ברשות המחוקקת והמבצעת, לפעול לחיזוק ריבונותה של ממשלת ישראל ויכולתה של הממשלה לפעול ולמשול, והכול תוך שמירה על מעמדה של הרשות".

השיעור של וינשטיין

על דברים אלה אמר אתמול (א') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי הם מייצגים "תפיסה פשטנית ובלתי מבוססת של המושג משילות".

איילת שקד, וינשטיין נתן לך שיעור מאלף במושגים משילות, דמוקרטיה ושלטון הרוב. בוודאי תודי כי בידענות משפטית יש לו יתרון מסויים עלייך. אני לא מכיר מקום טוב יותר מזה בשבילך להפעיל בו את האמירה "מכל מלמדיי השכלתי".

לאחר השמחה וההפתעה על המינוי שלך לשרת המשפטים, ראוי שתיקחי לעצמך פסק-זמן כדי ללמוד, לחשוב ולהקשיב. את חושבת שאת כבר ראויה לתואר שלך? שאת זכאית, מבחינת ידיעותייך והכשרתך, ליזום מהפכות במערכת המשפטית שאת יודעת כה מעט עליה?

מלוא החופן יועצים

תשאלי את עצמך, איילת: אם היית מתמנה לשרת הבריאות - היית מתיימרת לעשות שינויים בשיטות הנתיחה, נגיד? או בשוק התרופות? את לא היית עושה זאת, מתוך הבנה שאין לך מושג בתחומים אלה.

אני די בטוח שגם היום את לא לגמרי סומכת רק על עצמך. יש לך מלוא החופן יועצים וידענים מסביבך, שאת בוודאי מתייעצת אתם. לאחר מכן את מעלה על הכתב את נאומייך. שזה יפה. זה מעיד שאת מבינה שאת עוד לא יודעת מספיק בשביל לדבר ללא עזרת הנייר.

אמרתי פסק-זמן. זה לא אומר לקחת חופשה מלאה מהעבודה. זה אומר להימנע בינתיים מהצהרות על שינויים ומהפכים פשטניים ובלתי מבוססים. כי את מופקדת על המערכת שבמסגרתה מתנהלים חיינו. וטעות שלך, אפילו בתום-לב, יכולה לשבש לנו את החיים - הן הפרטיים והן הציבוריים.

קחי את הזמן שלך ונסי ללמוד, להיכנס לעומק הדברים, לא להסתפק בידיעת הדברים שעל פני השטח.

שרת המשפטים של כולם?

את שרת המשפטים של כולם, כך אמרת. זו אמנם רק קלישאה, ובכל זאת. מאז שהגעת אל כיסאך את פועלת, ובעיקר מדברת, כשרת המשפטים של ציבורים מאד מסוימים במדינה.

הבאת אתך דעות פוליטיות, אותן את מלבישה על נושאים משפטיים. זה בלתי ראוי. זה מסוכן. כמו למשל סמכויות בית המשפט העליון.

כאשר את מביעה את דעתך בכנס בחירות - זה דבר אחד, באירועים כאלה לא מצופה לשמוע דברי חוכמה. אבל כשאת מדברת מלשכת שרת המשפטים ... שלי נעלייך מעל רגלייך.