דרעי יחשוף את רשימת העסקים הפועלים בהיתר בשבת

שר הכלכלה נימק את פרסום הרשימה בזכות הציבור לדעת על פעילות הרשויות ■ נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הביע חשש מהיווצרות "רשימה שחורה"

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

במשך שנים, רשימת העסקים המחזיקים בהיתרים מיוחדים ממשרד הכלכלה להעסיק עובדים בשבת הייתה סודית. כעת, שר הכלכלה אריה דרעי מתכוון לחשוף את פרטי מעסיקים אלה ברבים - בשם מה שהוא הגדיר כ"חופש המידע".

הרשימה, שכוללת כ-400 עסקים המחזיקים בהיתר להעסיק עובדים בשבת, תתפרסם על-פי הנחייתו של דרעי בשבועות הקרובים.

מדובר ברשימה שמתעדכנת מעת לעת, בהתאם לצורכי העסקים בכוח-אדם שיעבוד גם ביום המנוחה של היהדות.

עד כה משרד הכלכלה נמנע מפרסום הרשימה, בין השאר על רקע התנגדותם של עסקים המעסיקים עובדים בשבת, וזאת בשל הרגישות של הנושא או בשל רצונם להימנע מחשיפת מידע מסחרי הקשור לפעילותם השוטפת.

השר דרעי, יו"ר מפלגת ש"ס, החליט לשנות את המדיניות הנהוגה בנושא זה במשרד הכלכלה, בתום דיון שקיים בעקבות פנייה של גופים שונים, שביקשו ממנו לחשוף את הרשימה מתוקף חוק חופש המידע.

לדברי דרעי, "זכותו של האזרח למידע על פעילות הרשויות הציבורית מחייבת אותנו לשיקול-דעת משמעותי ולאיזון ראוי שבין זכות הציבור לדעת וזרימה חופשית של מידע, לבין שמירה על המידע במקרים שבהם הדבר נדרש באמת".

שר הכלכלה הוסיף ואמר כי "כשיש נגישות לכל הרישיונות וההיתרים שמנפיק משרד הכלכלה, אין שום סיבה שלא יינתן מידע דווקא באשר למקומות שמחזיקים בהיתרי עבודה בשבת. מעסיקי עובדים בשבתות צריכים לדעת שגם ההיתר הניתן להם אינו חסוי, והוא יפורסם תוך שקיפות מלאה".

חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר על העסקה של עובדים בשבת. מעסיק המבקש להעסיק עובדים ביום המנוחה נדרש להחזיק בהיתר כללי, במקרה שמדובר בענף כמו מלונאות או בתי אוכל, או בהיתר מיוחד שניתן למעסיקים שלהם מפעל תעשייתי, חברה עסקית, חברה ממשלתית או כלי תקשורת.

החוק קובע כי היתרים אלה יינתנו למעסיקים רק לאחר שהגורמים הממונים על הנושא במשרד הכלכלה ישוכנעו כי בהפסקת העבודה במסגרת יום המנוחה השבועי ייגרם נזק למקום העבודה, וכי ביטחון המדינה ייפגע.

מדובר בעבודה המחייבת הליך פעילות רציף, כמו הפעלת מכונות מורכבות, או סיפוק צרכים חיוניים לציבור, כמו שירותים בתחום התשתיות, הטלפוניה, האינטרנט וכו'. כל הגופים שמחזיקים בהיתר כזה חייבים לדווח למינהל האסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה על אופן ניצול ההיתרים שקיבלו.

איגוד לשכות המסחר מתנגד

במשרד הכלכלה אמרו היום (ב') כי בהתאם להנחיית השר דרעי תותאם מדיניות חשיפת ההיתרים להעסקת עובדים בשבת לזו של חשיפת היתרים אחרים שהוא מעניק, וכי בשבועות הקרובים תפורסם הרשימה המלאה באתר האינטרנט הרשמי של המשרד.

הרשימה תכלול את מספר החברה הפעילה (ח.פ.), את שמה, את תוקף ההיתר ואת העילה הכללית שבגינה הוא ניתן לה, את כמות העובדים הנכללים בהיתר ועוד.

עוד אמרו במשרד הכלכלה כי מעתה יובהר לכל מבקש היתר כזה כי קבלתו כרוכה בפרסום הדבר ברבים. בעלי היתרים קיימים, שפרטיהם עתידים להיחשף, יקבלו הודעה ממשרד הכלכלה, ובה יוזמנו לקיים הערכה מחודשת לגבי הצורך שלהם בהחזקת היתר כזה, טרם הפרסום.

לין מתנגד

"הייתי מייעץ לשר דרעי לוותר על פרסום של רשימה כזאת", אמר היום בשיחה עם "גלובס" נשיא איגוד לשכות המסחר בתל-אביב, אוריאל לין. "מהלך כזה עשוי להעמיד בעלי עסקים בסיטואציה של אי-נוחות, ואני לא רואה את חשיבותה הרבה. אם משרד הכלכלה מבקש לקיים בדיקה פנימית אודות מדיניות ההיתרים שהוא מעניק בנושא, זה לגיטימי, אבל ראוי שהוא יימנע מלהעמיד אנשים במצבים של אי-נוחות, מה גם שאיננו מיודעים כרגע איזה אופי יישא פרסום כזה ומה יהיו השלכותיו", טוען לין.

"אני חושש שלמהלך כזה יש פוטנציאל של התפתחות למעין 'רשימה שחורה', וקשה להעריך מה יהיו התגובות במערכת הציבורית לכך", אמר נשיא איגוד לשכות המסחר.