גרנובסקי מופסד כ-180 מ' ש' "על הנייר" מההשקעה בויליפוד

מאז פרסום הדוחות לפני כשבועיים איבדה המניה כ-8%, והחברה נסחרת ב-180 מיליון ש' - פחות מחצי השווי שלפיו רכש גרנובסקי את השליטה בה אשתקד

אחרי שהסתיימו ההליכים המשפטיים שננקטו נגדו, יכול אלכסנדר גרנובסקי, בעל השליטה בחברת המזון ויליפוד, להתפנות לפעילות העסקית המרכזית שלו בישראל - חברת ויליפוד. על פי הדוחות הכספיים של חברת המזון לרבעון הראשון, שפורסמו לפני כשבועיים, נראה שלגרנובסקי יש עבודה למכביר. מאז פרסום הדוחות איבדה מניית ויליפוד כ-8% מערכה, והחברה נסחרת כיום בבורסה בת"א לפי שווי של 180 מיליון שקל בלבד - פחות ממחצית השווי שלפיו רכש גרנובסקי את השליטה בה אשתקד.

ויליפוד, המנוהלת בידי צמד בעלי השליטה לשעבר, האחים צביקה ויוסי ויליגר, עוסקת ביבוא, יצוא, שיווק והפצה של מגוון מוצרי מזון בישראל ובחו"ל, ושולטת בחברת ג. ויליפוד אינטרנשיונל , שנסחרת בנאסד"ק.

ברבעון הראשון של השנה הסתכמו הכנסות ויליפוד ב-86.3 מיליון שקל, ירידה של 9.3% בהשוואה לרבעון המקביל. בדוחות החברה מוסברת הירידה ב"ירידה בצריכה הפרטית על המכירות ללקוחות החברה, הורדת מחירי המכירה ומתן הנחות גדולות יותר ללקוחות, והשפעה פרמננטית של יישום חוק המזון".

במקביל ירדה הרווחיות הגולמית מ-22.6% ל-19.8%, והרווח התפעולי הרבעוני התכווץ בכ-70% ל-1.9 מיליון שקל בלבד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות נחתך ב-84% והסתכם בכ-1.3 מיליון שקל. בסוף הרבעון היו בקופת החברה מזומנים והשקעות בהיקף של 265 מיליון שקל.

גרנובסקי שולט על כ-63% ממניות ויליפוד באמצעות חברת בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) הנסחרת בבורסה הבריטית. השליטה בויליפוד נרכשה מידי האחים ויליגר במארס 2014, כשגרנובסקי שילם לשניים כ-268 מיליון שקל תמורת 58% מההון, והוסיף עוד כ-20 מיליון שקל בהצעת רכש. נכון להיום, מופסדת השקעתו בויליפוד כ-180 מיליון שקל "על הנייר".

הלוואה מהאחים ויליגר

גרנובסקי, איש עסקים מאוקראינה, עלה לכותרות כשבקיץ 2013 עמד לצד נוחי דנקנר בראש קבוצת משקיעים שתכננה להשקיע באי.די.בי, השקעה שלא יצאה אל הפועל. בהמשך, רכש את השליטה בויליפוד מידי האחים ויליגר, שאותם פגש במסגרת קבוצת המשקיעים שארגן דנקנר.

על רקע מצוקה תזרימית שאליה נקלע בשנה האחרונה, ככל הידוע על רקע המשבר המדיני באוקראינה, חתם גרנובסקי לפני כמה חודשים על הסכם לקבלת הלוואה של 83 מיליון שקל מהאחים ויליגר, כנגדה ביקש לשעבד את מלוא החזקותיו בחברת BGI, שבאמצעותה הוא שולט באמבלייז ובויליפוד בשרשור. משמעות ההסכם הייתה שהאחים ויליפוד היו יכולים להשתלט מחדש על החברה שמכרו לגרנובסקי.

ההלוואה לא מומשה, בגלל ההליך המשפטי שפתח אלפא בנק ממזרח אירופה נגד גרנובסקי בגין חוב של 15 מיליון דולר. ההליך הסתיים בסופו של דבר בפשרה, וגרנובסקי העביר לבנק נכסים באוקראינה בשווי 11 מיליון דולר.