ביהמ"ש אישר הקפאת הליכים לחברת גיה בנייה ופיתוח

כפי שנחשף ב"גלובס", החברה הגישה בקשה להקפאת הליכים בשל חובות של כ-30 מיליון שקל

דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי
דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי

בית המשפט אישר היום (ב') את הבקשה להקפאת הליכים שהגישה חברת גיה בנייה ופיתוח. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, החברה הגישה בקשה להקפאת הליכים בשל חובות של כ-30 מיליון שקל.

מדובר בחברת ביצוע גדולה עם מספר לא קטן של פרויקטים פעילים בתחום הבנייה למגורים, חברה שחלק ניכר מפעילותה מתמקד בפרויקטים של תוכנית המתאר לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38).

לחברה, הנמצאת בבעלות אליהו אוהב ציון, יוסף גרינס ודקל סלקטר, יש 9 פרויקטים פעילים נכון להיום, מרביתם בתחום תמ"א 38, בהיקף כספי של כ-170 מיליון שקל. מדובר בפרויקטים בקריית ים, חיפה, רמת-גן, תל-אביב וגבעתיים.

לחברה יש עוד מספר פרויקטים שהושלמו ונמצאים בשלב מסירת יחידות הדיור והבדק. פרויקטים אלה ממוקמים באור-עקיבא, גבעת-אולגה, תל-אביב ורעננה.

במסגרת דיון שנערך היום בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישרה השופטת עירית וינברג-נוטוביץ את בקשת החברה ואת מינוי עורכי הדין רמי קוגן ואלונה בומגרטן ממשרד נשיץ ברנדס אמיר כנאמני החברה בתקופת הקפאת ההליכים.

השופטת קבעה כי צו הקפאת ההליכים יינתן למשך שבועיים החל מהיום.

עוד נקבע כי הנאמנים יפרסמו מודעה המזמינה את הציבור הרחב לרכוש את נכסי החברה, את פעילותה או את מניותיה או חלקה בתוך 10 ימים.

במקביל, ניתן צו האוסר על חילוט ערבויות בנקאיות או ערבויות חוק מכר שהוצעו להבטחת חובות החברה לצדדים שלישיים. המשך דיון נקבע ל-21 ביוני הקרוב.

"אירועים חיצוניים חריגים"

בבקשה להקפאת ההליכים שהוגשה לבית המשפט מגוללת החברה את הסיבות שהובילו אותה למצב הנוכחי. בין היתר נכתב כי מדובר בשינוי מדיניות הבנקים בכל הנוגע לליווי פרויקטים של החברה שהובילה לאי-מתן אשראי, הזרמת הון של בעל השליטה בחברה לצורך העמדת ערבויות, הימשכות שלב הביסוס בפרויקטים שונים בשל אירועים בלתי צפויים וצו עיקול שהוגש כנגד נכסי החברה בסך 550 אלף שקל.

"הפסדי החברה נבעו בעיקר מאירועים חיצוניים חריגים שלא היו בשליטתה, אשר יצרו 'גיבנות' כלכליות אותן הייתה צריכה החברה לכסות באמצעות הזרמת הון עצמי של החברה ושל בעל השליטה", נכתב בבקשה שהוגשה. "יחד עם זאת, לחברה יש פעילות בעלת רווחיות משמעותית בפרויקטים בתחום הבנייה למגורים אשר מצויים בראשיתם, ורובם בשלבי סיום של שלב הביסוס, כך ששולי הרווחיות בפרויקטים אלה עתידים לעלות משמעותית בתוך זמן קצר. גיוס משקיע אשר יזרים הון לקופת החברה לצורך המשך הפעלתה והמשך ביצוע הפרויקטים, יאפשר תחילת פירעון של חובות החברה לנושיה".

חשוב לציין כי זו לא הפעם הראשונה שגיה בנייה נקלעת לקשיים, ועל-פי הבקשה להקפאת ההליכים, בשנת 2008 נקלעה החברה למצב כלכלי קשה כתוצאה מהמשבר העולמי ועליית מחירי חומרי הגלם לבנייה, והגישה בקשה להקפאת הליכים בעקבות חובות בהיקף של כ-20 מיליון שקל. בקשה זו אושרה, ובהמשך נכנס משקיע לחברה, בן ציון, שמחזיק היום בחלק הארי בחברה.

נזכיר כי בשנים האחרונות נקלע ענף הביצוע לקשיים, וזאת בין היתר לאור המחסור בכוח-האדם המקצועי לצד רווחיות נמוכה של חברות הביצוע.

כזכור, באוגוסט האחרון הגישה חברת הביצוע וייזום הפרויקטים הוותיקה צ.לנדאו בקשה להקפאת הליכים בשל חובות של מאות מיליוני שקלים, ובנובמבר אשתקד הוגשה בקשה דומה מצד חברת תשתיות גדולה וותיקה אחרת, מרדכי בנימין, שנכנסה להקפאת הליכים בשל חוב של כ-178 מיליון שקל.