כפטריות אחרי הגשם: גם ב-Deloitte מקימים ועד

אחרי ארנסט אנד יאנג, סומך-חייקין וקסלמן וקסלמן, גם עובדי פירמת רואי החשבון Deloitte מצטרפים לחבריהם ופותחים במהלך להקמת ועד עובדים

טקס הסמכה של רואי חשבון / צילום: אוריה תדמור - למצולמים אין קשר לכתבה
טקס הסמכה של רואי חשבון / צילום: אוריה תדמור - למצולמים אין קשר לכתבה

כפטריות אחרי הגשם: אחרי משרדי רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (EY), סומך-חייקין (KPMG) וקסלמן וקסלמן (PWC), מצטרפים גם עובדי פירמת Deloitte לחבריהם ופותחים במהלך להקמת ועד עובדים.

במייל ששוגר לעובדי הפירמה תחת הכותרת "התאגדות עובדים", כותבים יוזמי המהלך: "רבים מאיתנו מחכים מזה תקופה למייל הזה, אז הנה זה הגיע. בתקופה האחרונה אנו עדים להתאגדות העובדים בפירמות רואי החשבון הגדולות בישראל, ובמייל זה נבדוק את מידת ההתעניינות וההיתכנות שלנו - העובדים בדלויט, להתאגד יחד AS ONE".

עוד נכתב במייל כי מטרות התאגדות העובדים הן רבות, אך בראש ובראשונה המטרה היא דאגה לעובדים בפירמה, ואולם צוין כי "המטרות והיעדים המפורטים והספציפיים שיעמדו לטיפול ההתאגדות יוגדרו לאחר הקמת ועד העובדים בבחירות מסודרות".

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבועות האחרונים פתחו עובדי פירמות ראיית החשבון הגדולות בארץ במהלך של הקמת ועדי עובדים על מנת לשפר את תנאי העסקתם ושכרם. החלוצים לפתוח במהלך היו עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג ישראל, שנקטו צעדים להקמת ועד עובדים, תוך העלאת טענות חמורות נגד הנהלת הפירמה בנוגע לשכר הנמוך ולתנאי העבודה המחפירים.

אלה סחפו איתם את עובדי הפירמות האחרות, ויום לאחר מכן נפתח מהלך דומה גם בקרב עובדי פירמת רורואי החשבון KPMG סומך-חייקין, אף היא מהפירמות המובילות בישראל, וגם שם העלו העובדים טענות חמורות על שכר נמוך ותנאי העסקה קשים.

בהמשך, הצטרפו לעובדים המבקשים להתאגד גם עובדי משרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן PWC, המבקשים אף הם לשפר תנאי העסקתם ומשכורתם, ואולם טון פנייתם לעובדים היה ממותן ביחס לחבריהם בפירמות EY ו-KPMG, והם שיגרו מסר מרוכך, לפיו אין בכוונתם לפתוח ב"מלחמה" נגד הנהלת הפירמה, והם אף מרוצים מהיחס של הפירמה אליהם, אך מבקשים להטיב בעיקר את שכרם.

יוזמי המהלך ב-PWC הם רואי חשבון בוותק של בן 3 ל-5 שנים בפירמה, אשר טוענים כי שכרם נמוך ואינו משקף את השקעתם ועבודתם בפירמה, כאשר לטענתם הם מרוויחים בין 5,000 ל-7,000 שקל בחודש.

גם עובדי Deloitte מבהירים לעובדים כי אין בכוונתם לתקוף את הנהלת הפירמה. "אין מטרת מייל זה להתריס בשום צורה כלפי הנהלת הפירמה, ואין במייל זה קריאה למלחמה או לרוח מלחמה כזו או אחרת על הפירמה או על הנהלת הפירמה", נכת במייל, ובהמשך צוין כי "כעובדים בפירמת רואי החשבון המובילה בישראל ובעולם, בוודאי כל אחד ואחת מאיתנו יעשה כמיטב יכולתו שההתאגדות תיעשה בצורה יפה ונאותה, כזו שתכבד את כל הצדדים".

מהנהלת Deloitte נמסר בתגובה: "צוות העובדים הוא הנכס העיקרי של משפחת Deloitte. אנו מקיימים דיאלוג שוטף כחלק מהתרבות הארגונית והעסקית שלנו, וכך נמשיך גם בעתיד".

המומנטום יחלוף?

המהלכים בפירמות הראשונות החלו לפני כ-3 שבועות, ובראשיתם נראה היה כי הוועד יקרום עור וגידים תוך זמן קצר. בתחילת הדרך נרשמה היענות מהירה מקרב מאות עובדים. תוך יממה קיבלו יוזמי המהלך בפירמות הראשונות מאות מיילים במענה לפניותיהם וחצו את רף 30% הנדרשים להקמת ועד.

ואולם, לאחר היממה הסוערת נרשמה רגיעה ואף עצירה קלה, ונדמה כי במרבית הפירמות העובדים מדשדשים סביב 30%. אם הדבר יימשך לאורך זמן, עלול המומנטום החיובי שנוצר לחלוף ולסכל את הקמת הוועדים בפירמות.

עד כה נענו לפניית יוזמי הקמת הוועד בארנסט אנד יאנג מעל 550 עובדים, שמהווים מעל 30% מעובדי החברה. ואולם, יוזמי המהלך הבהירו כי הם מבקשים להגיע לרישום של יותר מ-50% מעובדי המשרד כדי להתחיל בתהליך הקמת הוועד, שראשיתו הוא עריכת בחירות דמוקרטיות כדי לבחור את נציגיו.

גם בסומך-חייקין צבר המהלך תאוצה, וההיענות חצתה את סף 30% הנדרשים להקמת ועד, אך גם שם אימצו את המודל שהתוו בארנסט אנד יאנג וממתינים להיענות של 50% מעובדי הפירמה.

בקסלמן וקסלמן הגיעו לכ-20% תוך יממה, אך עד כה, ככל הידוע, טרם נחצה הסף הנדרש להקמת הוועד.

טענותיהם של עובדי הפירמות דומות, ונוגעות לשעות העבודה הארוכות, תנאי עבודה לא נוחים וכן לשכר הבסיס הנמוך. יוזמי הקמת הוועדים בפירמות מספקים הצצה חטופה לעולמם של המתמחים ורואי החשבון בפירמות הביג-5 המבוקשות, והתמונה המצטיירת עגומה.

מלבד טענות על שכר בסיס נמוך (25 שקל לשעה ב-ET או 6,000 שקל בממוצע ב-KPMG) שמקשה על "סגירת החודש", מדברים העובדים על תנאי עבודה לא נוחים בעליל, אספקת מחשבים ניידים בלבד לעובדים תוך ציפייה כי יעבדו מול מסכיהם במשך 12 שעות ויותר, וכן אי-ודאות לגבי מקום הישיבה הפיזי במשרד מדי יום.

באפריל 2012 חשף "גלובס" את הבעיה של הצפת מקצוע ראיית החשבון, המביאה לכך שמדי שנה מאות מתמחים אינם מוצאים מקום התמחות ראוי או עובדים בתנאי שכר גרועים. הנושא הגיע אף לכנסת לדיון על מצב המקצוע, והועלו רעיונות שונים לפתרון מצוקת ההתמחות, אך טרם יושמו פתרונות אופרטיביים.

ומה עם עובדי BDO?

5 הפירמות הגדולות מעסיקות יחד כ-2,200 רואי חשבון ועוד כ-900-1,600 עובדים מקצועיים (אקדמאים) נוספים, בהם יועצי מס, כלכלנים, עורכי דין, מתמחים ועוד.

פירמת רואי החשבון EY ישראל - קוסט-פורר-גבאי-את-קסירר היא הפירמה הגדולה והמובילה בישראל בפרמטרים של איכות ומספר החברות שהיא מבקרת (על-פי דירוג גלובס DUN'S 100). הפירמה מעסיקה מעל 1,600 עובדים מקצועיים ואקדמאים. אחריה מככבת סומך-חייקין-KPMG, וזו מעסיקה כ-1,000 עובדים.

לצד פירמות אלה, בקרב 5 הפירמות המובילות מדורגות פירמת Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר; PwC קסלמן וקסלמן; ופירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט - שנותרה הפירמה היחידה מקרב 5 הפירמות הגדולות בה טרם התגבש הליך של התארגנות עובדים להקמת ועד.