"הסיפור בשווקים הוא בכלל לא יוון אלא השיפור באירופה"

יניב חברון: "התרחיש היחיד כרגע שיכול לבלום זמנית את עליית התשואות הוא משבר חמור ביוון. אם יוון אכן תיכנס לחדלות פירעון ותוביל לרעש משמעותי בשווקים, התשואות יחזרו לרדת, ושוקי המניות יתקנו בחדות"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "הסיפור בשווקים הוא בכלל לא יוון אלא השיפור באירופה. עליית התשואות באגרות החוב באירופה בלתי נמנעת בשלב זה, שכן השיפור בנתוני המאקרו שם צפוי להימשך. במקרה שתרחיש זה יתממש, הוא יגרור תגובה גם בשוקי האג"ח בארה"ב וכמובן בישראל. לאור זאת, ההפסדים בשוק האג"ח המקומי צפויים להימשך בחודשים הקרובים".

חברון מסייג ואומר כי "הידרדרות משמעותית ביוון עשויה לבלום זמנית את מגמת עליית התשואות, אותה אבל לא תשנה את המגמה לאורך זמן". הוא מסביר כי "באינפלציה ובאבטלה קיבלנו בשבוע האחרון שיפור, מה שכמובן חיזק את התחושה של המשקיעים שהתוכנית של דראגי עובדת. בנוסף, במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית באירופה אמר דראגי כי השיפור בנתוני המאקרו הם הודות לתוכנית הרכישות וכי השיפור יימשך, מה שרק חיזק את עליית התשואות באירופה.

"כך, אחרי חודש שבמהלכו התשואות בגרמניה נעו בטווח של 0.5%-0.8% והתקשו לפרוץ רמה של 0.8%, הגיע השיפור המיוחל שהוביל לפריצה ראשונה. ברגע שהאבטלה תרד מתחת לרמה של 11% ולאחר שיפור רצוף של חודשיים-שלושה בנתון זה, התשואות יצליחו לפרוץ כלפי מעלה גם תשואה של 1%. עליית תשואת באירופה מספקת גם רוח גבית לתשואות בארה"ב, שגם הן נהנות מאיתותים חיוביים של הפד לגבי העלאת ריבית עוד ב-2015 וכמובן מדוח התעסוקה החזק שפורסם בסוף השבוע האחרון".

כאמור, חברון מעריך כי "התרחיש היחיד כרגע שיכול לבלום זמנית את עליית התשואות הוא משבר חמור ביוון. במקרה שיוון אכן תיכנס לחדלות פירעון ותוביל לרעש משמעותי בשווקים, התשואות יחזרו לרדת, ושוקי המניות יתקנו בחדות, מה שיגרור את המשקיעים חזרה לחוף מבטחים. אולם, גם במקרה שתרחיש זה יתקיים, אני מעריך שהוא יהיה זמני, ויש לנצל אותו, הן להגדלת מניות באירופה והן למכירות אג"ח".

בנוגע לשוק הדיור המקומי אומר חברון כי "שוק הנדל"ן בישראל ממשיך לרתוח, והמדינה נהנית מהמצב. כמות הדירות החדשות שנמכרו בין החודשים ינואר- אפריל עלתה ב-36.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, גם הכמות המבוקשת של דירות המשיכה לגדול. נראה כי הגידול המשמעותי במכירות לצד הביקושים הגבוהים מטיבים עם הכנסות המדינה, זאת דרך הגידול בהכנסות ממסים. על פי דיווחי משרד האוצר גדלו ההכנסות ממיסוי מקרקעין בחודש מאי בכ-23% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וכן התקבלו עליות במס השבח ובמס הרכישה נרשמה עלייה גבוהה של 30%. הגידול בהכנסות המדינה ממיסי מקרקעין מהווה אינדיקטור נוסף לכך ששוק הנדל"ן בישראל לא עוצר ולאור רמת הריבית הנמוכה במשק, ללא פעולות מצד הממשלה המגמה לא תעצור".