אין לה אפילו 100 ימי חסד

בר נכנסת לתפקיד באחת התקופות הסוערות בבנקאות

חדוה בר / צילום: רון קדמי
חדוה בר / צילום: רון קדמי

1. בימים רגילים, מינויה של ד"ר חדוה בר היה עובר באופן חלק. בר נחשבת אשת מקצוע הגונה, מוערכת, ובעלת ניסיון בתחום הרגולציה והבנקאות. על הנייר מדובר במועמדת קלאסית לתפקיד המפקחת על הבנקים. אלא שהנסיבות הביאו לכך שמועמדותה של בר לתפקיד שנוי במחלוקת: המעבר של בכירים מהמגזר העסקי לרגולציה מיד מעורר חשש לניגודי עניינים, וכל הרגישות הקשורה בבנק לאומי - אחד משני הבנקים הגדולים והחזקים במשק - רק מעצימה זאת. נגידת בנק ישראל ראתה זאת לנגד עיניה, התלבטה והתלבטה, אבל בסוף החליטה ללכת עם מה שהיא מאמינה בו - חדוה בר היא המתאימה ביותר לתפקיד. ומה הלאה? הארגונים החברתיים כבר החלו להביע התנגדות, ייתכן והעתירות לבג"ץ בדרך. לא כך פלוג רצתה לבצע את המינוי הראשון המשמעותי בכהונה שלה, אבל היא ערוכה ומוכנה להסתבכות, אם תקרה.

2. לבר אין 100 ימי חסד. היא נכנסת לתפקיד באחת התקופות הסוערות במערכת הבנקאית. הביקורת נגד הבנקים רק הולכת ומתעצמת, הקולות והדרישות להגברת התחרות גוברים, והיא תצטרך לנווט בין כולם: בין הבנקים שידרשו שתגן עליהם וינופפו מולה בדגל היציבות, לאווירה השלילית ההולכת ומתעצמת בציבור נגד הבנקים ולשר האוצר משה כחלון, הנחוש לשנות את המפה במערכת הבנקאית, גם אם מדובר בכרסום הסמכויות של בנק ישראל. בר תצטרך להפגין נחישות ואסרטיביות מול כולם, ולבסס מהר מאוד את מעמדה - אתגר לא פשוט לרגולטור שרק נכנס לתפקידו.

3. והנה המבחן הראשון של בר - בשבוע שעבר הוקמה הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאית. המפקחת המיועדת אינה חברה בוועדה, ולא ברור אם תצורף לוועדה שכבר יצאה לדרך, ושבראשה עומד מקורבו של כחלון, דרור שטרום. בראש הוועדה הקודמת לקידום התחרות במערכת הבנקאית עמד המפקח על הבנקים דודו זקן; הפעם יכול להיות מצב שבו המפקחת אפילו לא תהיה חברה בוועדה, ורק תעודכן ותייעץ מבחוץ. זו בוודאי לא תהיה פתיחה ברגל ימין בעבור בר.

צמחה בבנק ישראל, התקדמה בבנק לאומי

ד"ר חדוה בר (47) מכירה היטב את עולם הבנקאות בכלל ואת סוגיות הרגולציה שבו בפרט.בר צמחה בבנק ישראל, שבו עבדה במשך 12 שנה - בין היתר כראש תחום שוק ההון במחלקת המחקר של הבנק. בעבודתה בבנק המרכזי הכירה את הנגידה הנוכחית, ד"ר קרנית פלוג, ואת המפקח על הבנקים, דודו זקן, שכיהנו אז בתפקידים אחרים, והיא נחשבת בעלת יחסים קרובים עם השניים.

לאחר תפקידיה בבנק ישראל, בר עבדה במשך שלוש שנים בלונדון בבנק האירופי לשיקום ופיתוח (ה-EBRD), כנציגת ישראל בדירקטוריון הפעיל של הבנק. ב-2008 הצטרפה בר לבנק לאומי; תחילה שימשה סגנית ראש חטיבת שוקי הון, וב-2010 הקימה את חטיבת ניהול הסיכונים בבנק, אשר אחראית בין היתר להתאמת פעילות הבנק לדרישות הגוברות של הרגולציה העולמית והמקומית.

לפני חמש שנים בקירוב קודמה לתפקיד מנהלת הסיכונים הראשית של הבנק, תפקיד שהלך ותפס יותר-ויותר נפח, כך שכיום היא נחשבת ראש חטיבה בבנק, וכמובן חברת הנהלה. בתפקידה הנוכחי עמדה בראש ועדת סיכוני האשראי, ועדת סיכוני שוק וועדת סיכונים תפעוליים של הנהלת הבנק.

לבר גם קריירה בתחום האקדמי; היא סיימה בהצטיינות תואר ראשון בכלכלה ומדע המדינה ותואר שני בכלכלה. עבודת הדוקטורט שלה עסקה ב"שוק הכספים ומנגנוני פיקוח על פירמות". היא שימשה מרצה בחוג למינהל עסקים באוניברסיטה העברית.