ישראל רוצה לא רק צבא איכותי יותר, אלא גם גדול יותר

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מרטין דמפסי, אמר ל"ניו-יורק טיימס" בעת ביקור בישראל: "ישראל רוצה להבטיח שנסייע לה לא רק מבחינת ההיבט האיכותי של הצבא; מדובר ברעיון שהגודל כן קובע"

בכירים בצה"ל לחצו על גנרל מרטין דמפסי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב (בערך מקביל לרמטכ"ל), בעת ביקורו בישראל, אתמול (ג'), להרחיב את הסיוע האמריקאי לשמירה על היתרון האיכותי של צה"ל לטווח הארוך. ישראל דורשת לא רק מערכות נשק טובות יותר אלא גם נשק רב יותר ואימונים רבים יותר שעשויים לשמש בסיס לצה"ל גדול יותר. כך מוסר היום (ד') "ניו-יורק טיימס" בידיעה מת"א. בעלת הידיעה היא כתבת של ה"טיימס" בוושינגטון שנלוותה לדמפסי בעת ביקורו בישראל (ובמדינות אחרות).

כתב "גלובס" מציין, שמשמעות הדברים היא, שצה"ל מוסיף להתרחק מהתפיסה שהנחתה אותו עם היווסדו: להיות צבא קטן, חכם וזריז, שיפצה על נחיתותו הכמותית ביתרון איכותי וטכנולוגי של חייליו (ולימים גם של מערכות הנשק שלו).

דמפסי הגיע לישראל בשליחות ממשל אובמה כדי לרכך את התנגדותה של הממשלה להסכם פוטנציאלי עם איראן, שיגביל, אולי, את יכולותיה הגרעיניות הצבאיות של מדינה זו. דמפסי הבטיח לגורמים בכירים בצה"ל ובמשרד הביטחון שארה"ב תוסיף לחזק את מאגרי הנשק של ישראל, את מצבת מטוסי הקרב שלה ואת יכולותיה בטכנולוגיה קיברנטית, אומר ה"טיימס".

הבקשה הישראלית משקפת דאגה גוברת בישראל לא רק מההסכם הבינלאומי שהולך ומתגבש עם איראן, אלא גם מהגדלת הסיוע הצבאי האמריקאי למדינות ערביות, ביחוד במפרץ הפרסי. בעוד שמדינות המפרץ חולקות את חששות ישראל מפני איראן, אויבת מסורתית שלהן, הן נחשבות גם כיריבות של ישראל.

שר הביטחון, משה יעלון, שהיה אחד מהישראלים שנפגשו עם דמפסי אתמול, אמר עוד לפני הפגישה, בוועידה ביטחונית, שהוא מודאג ממאמצי וושינגטון לספק מערכות נשק מתקדמות למדינות המפרץ, כדי לשכך את חששותיהן מאיראן. לדבריו, אספקת הנשק למדינות אלה עלולה בסופו של דבר להגביר את החששות בישראל.

"גם אם למדינות אלה אין עתה מזימות עוינות כלפינו, הרי אנו יודעים שבמזה"ת כוונות חייבות להשתנות, בסופו של דבר", אמר יעלון. "אין ספק, שהיכולות (המוגדלות) של מדינות המפרץ יוסיפו להתקיים, ואנו חייבים להיות מוכנים לכך".

לקבל יותר מכל דבר

מבחינת ישראל, ההיערכות למצב החדש באזור באה לידי ביטוי בבקשה ממשל אובמה לקבל יותר מכל דבר, מנשק ועד אימונים ועד טכנולוגיות קיברנטיות, אומר ה"טיימס",.

"ישראל רוצה לוודא, שאנו נושיט לה סיוע לא רק מבחינת השמירה על עליונות איכותית; מבחינתה, מדובר ברעיון שהגודל כן קובע", אמר דמפסי לכתבים אמריקאיים שנלוו אליו. גורמים צבאיים אמריקאיים אמרו ל"טיימס", שעד עתה לא ניתנו לישראל שום התחייבויות ספציפיות, אך הפנטגון יוסיף לעבוד עם ישראל במאמץ להגדיל את צה"ל.

דמפסי ציין, שישראל אינה רוצה רק להשיג עליונות איכותית על מדינות ערביות כסעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות. לדבריו, "(הישראלים) רוצים להשיג עליונות גם מבחינת הגודל".

הגנרל אמר לבני שיחו בישראל, שישראל מקדימה בהרבה את מדינות המפרץ במירוץ לקבל את המפציץ החמקן, אף 35. המטוס, שנחשב ליהלום בארסנל העתידי של צבא ארה"ב, לא שווק לבעלות ברית ערביות של ארה"ב.

בשלב זה, הבטחות לסיוע צבאי נוסף הן הדבר היחידי שישראל מקבלת מארה"ב. (באחרונה הודיע הפנטגון על חבילת נשק בשווי 1.9 מיליארד דולר לישראל, שכוללת, בין היתר, פצצות חודרות בונקרים).היחסים בין ממשלת נתניהו למשל אובמה נמצאים בשפל המדרגה, אך אובמה אמר לא פעם, שמחויבותו לביטחון ישראל לא תתרופף אף פעם, וביקורו של דמפסי נועד להדגיש זאת.

דמפסי הוא האמריקאי הבכיר השני שהגיע לישראל בימים האחרונים. בשבוע שעבר ביקר בישראל ראש CIA, ג'ון ברנן, שנפגש עם נתניהו ואישים אחרים במאמץ לשכנעם שההסכם עם איראן אכן ישיג את מטרתו.

ב-11 במאי דיווח "גלובס", כי במרכזי קבלת החלטות בישראל מתקיימים דיונים בשאלה האם לשנות מן היסוד את עמדת ישראל כלפי הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן במטרה להגדיל משמעותית את הסיוע האמריקאי לישראל. ביסוד הדיונים נמצאו שתי הנחות:

האחת: הקונגרס לא יצליח למנוע, בסופו של דבר, את חתימת ההסכם, למרות מאמצי ישראל. גורמים ישראלים שותפים להערכת ממשל אובמה, שהרפובליקנים בסנט לא יצליחו לגבש רוב חוסם וטו, לאחר שהנשיא יטיל וטו על הצעת חוק לקטילת ההסכם (אם בכלל תגובש הצעת חוק כזו).

ההנחה האחרת היא, שאין שום טעם בהמשך הקמפיין הישראלי הזועם נגד ההסכם עם איראן עד הרגע האחרון, כלומר עד מועד היעד לחתימה, 30 ביוני, בעקבות הקלקול הגדול ביחסי ישראל - ארה"ב שחולל נאומו של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס. המשך הטקטיקה שגלומה בנאום נתניהו עלול להעמיק עוד יותר את הקרע בין שתי המדינות.

וכך, על פי הדיווח ב"גלובס", התגבשה עמדה חדשה בירושלים: במקום להוסיף ולהתנפל על ממשל אובמה בכל החימה השפוכה שאיפיינה את הקמפיין נגד ההסכם עם איראן עד עתה, צריכה ישראל לבקש הגדלה מסיבית של הסיוע הצבאי השנתי בנימוק שהיא תצטרך להיערך לחיים בצל האפשרות שמשטר האייתאללות יחליט, בשלב כלשהו בעתיד, להפר את ההסכם ו"לפרוץ" לשלב האחרון של ייצור נשק גרעיני. במילים אחרות: כותרת הבקשה הישראלית לארה"ב היא: להתכונן לחיים מול איראן גרעינית.