קשיים בהרכבת ממשלה בטורקיה; "להגביל את כוחו של ארדואן"

הנשיא ארדואן קיבל את התפטרות הממשלה לקראת הרכבת הקואליציה החדשה, אך זו נראית כמעט בלתי אפשרית ■ מפלגת השלטון הנוכחית תעשה כעת מאמצים כדי לשכנע את המפלגה הלאומנית, שישבה שנים רבות באופוזיציה, להיכנס ממשלה

טאייפ ארדואן / צילום: רויטרס
טאייפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קיבל אתמול (שלישי) את התפטרות הממשלה ואת התפטרות ראש הממשלה אחמט דאווטאולו - כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. מדובר בצעד סמלי בעיקרו, וארדואן ביקש מראש הממשלה להמשיך בתפקיד עד להקמת הממשלה החדשה. זאת, על רקע המפלה שספגה "מפלגה הצדק והפיתוח" (AKP) בבחירות שנערכו שלשום, בהן לראשונה מאז עלייתה לשלטון בשנת 2002 לא השיגה הממשלה רוב בפרלמנט.

מפלגת השלטון AKP זכתה ב-40.8% מהקולות, שהם 258 מנדטים מתוך 550 המושבים בפרלמנט. מפלגת DHP הכורדית עברה לראשונה בהיסטוריה את אחוז החסימה וזכתה ב-13% מקולות הבוחרים, שהם 79 מושבים בפרלמנט.

בעוד מפלגת השלטון פועלת להרכבת קואליציה עם אחת משלוש המפלגות הנוספות בפרלמנט, אשר משתייכות באופן מסורתי לאופוזיציה הטורקית, ההערכה היא כי מפלגות האופוזיציה ידרשו כי הממשלה שתוקם תגביל את הסמכויות הנתונות בידיו של הנשיא ארדואן. מפלגתו של ארדואן ושל דאווטאולו, AKP, קיוותה להשיג בבחירות יותר מ-330 מנדטים, ובכך לאפשר את שינוי החוקה תוך העברת סמכויות נרחבות לנשיא ארדואן. האופוזיציה הביעה התנגדות נחרצת לשינויים שהוצעו.

AKP תנסה לשכנע את המפלגה הלאומנית MHP להצטרף לממשלה. אם המגעים עם MHP ייכשלו, הסיכויים להצטרפות מפלגת CHP החילונית או המפלגה הפרו-כורדית לקואליציה נמוכים מאוד. אם לבסוף לא תושג הסכמה, לא מן הנמנע שטורקיה תלך שוב לקלפיות בעוד חודשים בודדים. "לא צריך להתעצב", טען היום סגן יו"ר AKP, יאסין אקטאי, "נעשה כל מה שנחוץ כדי להרכיב קואליציה, ולא נותיר את המדינה ללא ממשלה".

במפלגת HDP הפרו-כורדית הבהירו כי לא יצטרפו לקואליציה, וגורמים במפלגה הבהירו כי ישתמשו בכוח הפרלמנטרי שקיבלו על מנת לקדם את תהליך השלום הטורקי-כורדי ולהביא סיום לסכסוך האלים בדרום-מזרח המדינה. בין היתר, צפויה המפלגה לבקש לגשר במגעים בין הממשלה ל"מפלגת הפועלים הכורדית" שהוצאה מחוץ לחוק לאחר סדרת פעולות אלימות שגבו את חייהם של עשרות אלפי בני אדם. כמו כן, ידרשו במפלגה להכניס לימוד כורדית בבתי ספר ממלכתיים במחוזות שבהם קיים רוב כורדי.

"אין קשר בין HDP ל"מפלגת הפועלים הכורדית", אך זו עובדה שרבים שלרבים ממצביעי המפלגה יש סימפטיה לארגון, שכן בניהם הם לוחמים או קורבנות של הסכסוך האלים", אמר אחד מחברי הפרלמנט החדשים השייכים למפלגה.

"תוצאות הבחירות הוכיחו כי אף אחד לא יכול לקבל החלטות הנוגעות לכורדים ללא נוכחותם בפרלמנט", אמר גורם רשמי ממפלגת HDP. "נוכחות המפלגה בפרלמנט תעזור להציל את הסוגיה הכורדית מהאלימות".