חוזה עתק ל-NBA: תקבל מיליארד ד' ב-8 שנים מנייקי

מדובר על עלייה של כ-245% ביחס להסכם החסות הנוכחי של ליגת הכדורסל הטובה בעולם עם אדידס, שיסתיים בסוף העונה הבאה (2016/17) ■ נייקי כבר משמשת כספונסרית אישית של חלק מהכוכבים הגדולים בליגה - ביניהם לברון ג'יימס וקיירי אירווינג מקליבלנד ■ מוכרת מוצרי כדורסל בהיקף של יותר מ-3 מיליארד דולר בשנה

נעליים של חברת נייקי / צלם: רויטרס
נעליים של חברת נייקי / צלם: רויטרס

ה-NBA הודיעה על חתימת הסכם חסות הלבשה חדש עם נייקי - שייכנס לתוקף בתחילת עונת 2017/18, מיד עם תום החוזה הנוכחי של אדידס עם ליגת הכדורסל הטובה בעולם. שיתוף הפעולה עם נייקי יימשך לפחות שמונה שנים.

על-פי דארן רובל, כתב עסקי הספורט של ESPN - ההסכם צפוי להכניס ל-NBA סך של מיליארד דולר (125 מיליון דולר בממוצע לעונה), סכום המהווה עלייה של כ-245% ביחס לזה שמשלמת אדידס. נייקי תקבל בתמורה את זכויות המכירה הגלובליות של מדי המשחק הרשמיים של ה-NBA.

אחד הפרטים המעניינים בהסכם: הלוגו של נייקי יופיע על מדי המשחק של 30 קבוצות הליגה. כיום המדים אמנם מיוצרים על-ידי אדידס, אך החברה הגרמנית לא נהנית מחשיפת הלוגו שלה על גופיות השחקנים. בנוסף, נייקי תייצר את החולצות איתן יעלו השחקנים להתחמם לפני משחקים.

יש לציין כי מבחינת נייקי מדובר על חיבור טבעי - שכן היא מחזיקה ב-90% מנתח השוק בארה"ב של מכירות נעלי הכדורסל. על-פי "בלומברג", בשנה שהסתיימה במאי 2014, מכירות חטיבת הכדורסל של נייקי ברחבי העולם נאמדו ב-3.1 מיליארד דולר - המחלקה השנייה הכי מכניסה עבור החברה, אחרי חטיבת הריצה. יש לה חוזי חסות אישיים עם כמה מהכוכבים הגדולים ביותר בליגה - ביניהם לברון ג'יימס וקיירי אירווינג מקליבלנד קאבלירס, קווין דוראנט וראסל ווסטברוק (אוקלהומה סיטי) וקובי בראיינט (לוס אנג'לס לייקרס).

אגב, נייקי משמשת כבר כנותנת החסות של USA Basketball - איגוד הכדורסל האמריקאי, שאחראי על הרכבת הנבחרת האולימפית של ארה"ב בכדורסל (ה"דרים טים").

כבר במארס האחרון, הודיעה אדידס כי לא תחדש בסוף עונת 2016/17 את ההסכם שלה עם ה-NBA, ותסיים בכך שיתוף פעולה שנמשך 11 שנים. זוהי הפעם השנייה בשלוש השנים האחרונות בה מאבדת אדידס הסכם נרחב עם ליגת ספורט בכירה בארה"ב, לטובתה של נייקי: ב-2012 ליגת הפוטבול (NFL) החלה לקבל ממנה ספונסרשיפ, במקום מותג ריבוק (שבבעלות אדידס).