"התיקון בשוקי האג"ח יימשך, יש תמחור מחדש של הסיכון"

עומר קופילוב האסטרטג הראשי של USG Capital: "מה שאנחנו רואים כעת בשוק איגרות החוב זה תיקון למצב לא הגיוני שבו קנית איגרת חוב ממשלתית ל-5 שנים ולא קיבלת תשואה ואפילו תמחור כלשהו של סיכון"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

הבורסות באירופה, ובעיקר שוקי האג"ח, עברו טלטלה לאחרונה על רקע המשבר היווני וסיבות נוספות. בנקודת הזמן הזו, כרגיל, נשאלת "שאלת מיליון הדולר", השווקים לאן?

עומר קופילוב האסטרטג הראשי של USG Capital מתייחס בראיון ל"גלובס" על מצב השווקים, הצניחה באיגרות החוב הממשלתיות והשפעת מגמות הריבית בעולם על המסחר.

- יוון נקלעת לפשיטת רגל והמצב גם במדינות נוספות בגוש היורו עדיין לא השתפר. מה יהיו ההשלכות של יציאת מדינות מגוש היורו, אם בכלל?

"אין ספק של יציאה של מדינה מגוש היורו הוא אירוע דרמטי, גם אם כבר היה מצופה זה זמן רב. מדובר בתקדים שמהווה פתח לאפשרות של עזיבת הגוש. בזמן של משבר, עזיבה של מדינה היא ארוע הרבה יותר דרמטי ממצב של צמיחה. גם אם הדבר כרוך בויתורים, עזיבה של יוון, למרות שאיננה מדינה משפיעה בגוש עלולה להשליך לרעה גם בטווח הארוך ולכן חשוב שיושג פתרון בנושא. אירופה צריכה לטפל בבעיות המבניות שלה כמו אבטלה ותעסוקת צעירים, אם לא תעשה, מדינות נוספות יקלעו למצוקה ושום הרחבה כמותית לא תעזור".

- איגרות החוב הממשלתיות צונחות ברחבי העולם בשעה שהריביות טרם עלו ואף באירופה צפויה ההרחבה הכמותית לגדול, האם להערכתכם המגמה הולכת להימשך?

"מה שאנחנו רואים כעת בשוק איגרות החוב זה תיקון למצב לא הגיוני שבו קנית איגרת חוב ממשלתית ל-5 שנים ולא קיבלת תשואה ואפילו תמחור כלשהו של סיכון. אכן, הריביות בכל העולם נמוכות מאוד, אבל לא ייתכן שמי שקנה נייר ערך יהיה חשוף רק לסיכון בלי כל סיכוי להרוויח. זה לא יכול לעבוד לאורך זמן ולכן הזינוק למשל בתשואות האג"ח של ממשלת גרמניה וממשלות נוספות ברחבי העולם ממחיש לא רק את הציפייה לעליית הריבית בטווח הבינוני, אלא רק חשיבה מחודשת על עולם שבו קיים סיכון. אנחנו מאמינים שהמגמה הזו תימשך כי לא ייתכן שהתשואות ימשיכו להיות אפסיות לאורך זמן".

- הריבית בארה"ב ככל הנראה תעלה עד סוף 2015, האם אנחנו צפויים לפאניקה בשווקים בעקבות המהלך?

"אני חושב שהפדרל ריזרב מכין כבר תקופה מאוד ארוכה את השווקים והמשקיעים לאפשרות שהריבית תעלה, זה התחיל במסרים של בכירי הבנק המרכזי בארה"ב על סיום אפשרי של ההרחבה הכמותית, המשיך בסיום ההרחבה הכמותית בהדרגה ובתומה ממשיך במסרים אודות העלאת ריבית. באופן הזה הפדרל ריזרב מנהל את הציפיות בצורה מצוינת. זה לא אומר שלא יכולה להיות תגובה אגרסיבית בשווקים כשהמצב יתרחש בפועל, אבל זה בהחלט מקטין את הסיכון לכך. לדעתי ההעלאה הראשונה היא הכי מסוכנת כי עוברים ממצב של ריבית אפסית (0%-0.25%) לריבית של 0.25%. אם השווקים יגיבו בהיסטריה ייתכן שהריבית תעלה יותר לאט אבל זה תהליך שיקרה".

- מחיר הזהב נמצא במגמת ירידה, עצם העובדה שמשקיעים לא נאחזים בזהב מלמד כי הסכנה של שוק דובי עדיין רחוקה מאוד?

"אם מסתכלים על משבר 2008 אפשר לראות שמרגע קריסת ליהמן ברדרס הירידות בשווקים היו חדות מאוד ומהירות ומנגד משקיעים התנפלו על הזהב. זה קרה גם עם פרוץ משבר החובות באירופה שהתבטא בנהירה לזהב. זהב הוא כמו ביטוח לתיק ההשקעות, לכן הגיוני להקצות חלק קטן מהתיק לרכישת ביטוח. אתה אף פעם לא יודע מתי יגיעו הירידות ואיפה תהיה כשהן מתרחשות ואם יהיה לך מספיק זמן להגיב. בגלל שמחיר הזהב כה נמוך באופן יחסי כדאי מאוד להיזהר".

- לאור זאת האם לדעתך שוק המניות האמריקאי יקר מדי ויש מקום לזהירות?

"אם יש תמחור מחדש של הסיכונים בשוק האג"ח הממשלתי זה בוודאי משפיע על שוק המניות. עלייה של הריבית חסרת הסיכון מגדילה את שיעורי ההיוון של החברות ועלולה לפגוע עוד יותר ברווחיותן שכבר נמצאת במגמת ירידה מסוימת. זה לא אומר שהעליות בוודאות נגמרו, אבל זהו מצב חדש לחלוטין וצריך לבחון את הנתונים שמתפרסמים. מצד אחד הצמיחה בארה"ב הייתה שלילית ברבעון הראשון של 2015 ומאידך מספר המשרות גדל בהתמדה. תמונת המאקרו לא ברורה לחלוטין".

- המסחר החברתי זהו תחום שהולך וצומח בשוקי ההון, אם בעבר תיק ההשקעות היה הדבר הכי סודי של כל אחד מאיתנו, כעת יש אנשים שמוכנים לחלוק את השקעותיהם, איך זה משפיע לדעתך על השווקים?

"המסחר החברתי, שהוא דומה בחלק ממאפייניו למסחר האלגוריתמי בכל הנוגע לאפשרות של ניהול אוטמטי של תיק השקעות. הרשתות החברתיות משנות את שיתוף המידע והחוויות ברחבי העולם, אז אנשי טכנולוגיה רצו להביא את המהפכה הזאת גם לתחומים שנחשבו למאוד פרטיים כמו תיק השקעות. המסחר החברתי צומח מאוד ברחבי העולם וגם בישראל הוא צובר מאוד תאוצה והאמת זה לא מפתיע כי הישראלים מאוד אוהבים את הרשתות החברתיות. אנשים שעושים שימוש בפלטפורמות המסחר החברתי יכולים לעקוב ברגע הביצוע אחר השקעות שמבוצעות ורובוט מעתיק אותן בצורה אוטומטית לתיק ההשקעות שלהם".