יש נתונים: מתי הכי טוב לצאת מהבית לכיוון העבודה?

זמן הנסיעה למקום העבודה הוא כמובן פרמטר רב משקל במבחן איכות החיים של כל אדם ■ רוב מוחלט מהישראלים עדיין מתעקשים לגור במרחק של חצי שעת נסיעה או פחות מכך ממקום העבודה

זמן הנסיעה למקום העבודה הוא כמובן פרמטר רב משקל במבחן איכות החיים של כל אדם. לא בכדי, ולמרות הפקקים מידי בוקר וערב בכבישי ישראל, רוב מוחלט מהישראלים עדיין מתעקשים לגור במרחק של חצי שעת נסיעה או פחות מכך ממקום העבודה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה, 34% נוסעים לעבודה פחות מרבע שעה בממוצע, 29% נוסעים רבע שעה עד חצי שעה, עוד 27% נוסעים בין חצי שעה לשעה ורק 9% מוכנים או נאלצים לנסוע שעה ויותר בממוצע עד למקום העבודה.

הבעיה היא, שמלבד זמן הנסיעה הממוצע שבודקת הלמ"ס, יש כמובן משמעות גם לשונות בזמני הנסיעה. רופא או מורה שמוכרח להתייצב בזמן למשמרת, אדם שמוזמן לישיבה או לפגישה בתחילת יום העבודה וכיוצב' אינם יכולים להרשות לעצמם לאחר, וכמובן ששונות גדולה מדי בזמני הנסיעה יכולה לפגוע בתוכנית הזמן שלהם ובמרווח הזמן שהם יהיו מוכרחים לקחת בכדי שלא לאחר.

בדקנו לפי נתוני וויז מהם המסלולים הכי יציבים (סטיית תקן הכי קטנה בנסיעת בוקר או ערב על פני תקופה), ומולם הכי פחות יציבים, מדי בוקר וערב (בדיקה שנעשתה בימי ראשון בין 7-9 בבוקר ובין 16-18 בערב).

נתחיל בבוקר: הנסיעה ממודיעין לעזריאלי בתל אביב ברכב פרטי מציגה את סטיית התקן הגבוהה ביותר, עם נסיעה שיכולה לנוע בין 40 דקות לשעה ויותר. מסתבר שגם הדרך ההפוכה לא ממש יציבה בשעות הבוקר. במאי האחרון היא לקחה 22 דקות בלבד (לעומת 40 דקות בכיוון ההפוך), לעומת 39 דקות במאי אשתקד ו-50 דקות במאי 2013.

באופן כללי, היציאה בבוקר מתל אביב - שכמובן אינה סובלת בדרך כלל מפקקים רבים כמו בכניסה אל העיר - מככבת ברשימת המסלולים הפחות יציבים. מי שייסע למשל מראשון לציון לעזריאלי תל אביב מדי בוקר ייגלה שהנסיעה תיארך 45 דקות מייאשות, אבל בלי הרבה סטיות לכאן או לכאן. אבל מי שייסע את הדרך ההפוכה, מתל אביב לראשון לציון, יגלה שפעמים זה לוקח לו 12 דקות (ממוצע מאי 2015) ופעמים 28 דקות (מאי 2014).

בשעות אחרי הצהריים-ערב המסלולים הבעייתים משתנים. סטיית התקן הגבוהה ביותר נמצאה בירידה מירושלים לתל אביב, נסיעה שהפכה לסיוט של ממש בחודשים האחרונים גם על רקע העבודות הרבות בכבישים. במאי האחרון לקח שעה וחצי (88 דקות) לנסוע מהבירה לתל אביב בשעות 16-18, לעומת פחות משעה בחודשים המקבילים בשנים קודמות.

עניין של זמן
 עניין של זמן