האוצר יגביר את השקיפות בשוק הפנסיוני

תזכיר חוק חדש יוביל למיזוג חסכונות לא פעילים ופעילים של כלל החוסכים לפנסיה, במקביל להפיכת התקנונים של קרנות הפנסיה לאחידים והקטנת ניגודי העניינים בין המעסיקים לעובדים

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון ממשיך לסמן את שוק החיסכון הפנסיוני ככזה שיזכה ממנו לתשומת לב ניכרת ושימשיך לעבור שינויים מבניים.

במסגרת זו דיווח היום (א') האוצר על שורה של הוראות רגולטוריות חדשות שיובילו לאיחוד חשבונות חיסכון פנסיוני פעילים ולא פעילים גם לגבי לקוחות קיימים בכל הגופים המוסדיים, ולא רק לגבי מצטרפים חדשים, תוך יצירת האחדה במאפיינים של קרנות הפנסיה החדשות הפעילות בשוק, והמשך הטיפול בניגודי העניינים הפוטנציאליים בין המעסיקים לבין עובדיהם שחוסכים לפנסיה.

"מדובר בצעד ראשון מתוך סדרת צעדים ברפורמה שנועדה להגביר את התחרות, להקל על ציבור החוסכים ולהוזיל עלויות בחיסכון הפנסיוני. נבחן כל תחום שמצריך התערבות ונטפל בו בהתאם.

הריכוזיות בענף החיסכון הפנסיוני שבו 5 חברות גדולות שולטות בשוק הוא נושא המצריך טיפול", אמר היום שר האוצר כחלון.

שר האוצר משה כחלון, יחד עם הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, אצו רצו להודיע היום חגיגית לעיתונות על "רפורמה בחיסכון הפנסיוני", תוך שדיווחו כי האגף הפיץ תזכיר חוק ליישום הרפורמה הזו - ושלא ניתן היה להשיגו גם כמה שעות לאחר שיצאה ההודעה לעיתונות במסגרת זו דיווח האוצר על כמה צעדים שנכללים בתזכיר החוק.

על מה מדובר? חודשים אחדים לאחר שהאוצר הוציא לדרך הוראה שנועדה לצמצם את מספר החשבונות הלא פעילים בעולם החיסכון הפנסיוני, באמצעות הוראה כי כל לקוח חדש יוכל להורות למנהל החיסכון החדש שלו לרכז עבורו את כל החסכונות הלא פעילים שיש לו מהעבר, האוצר מרחיב את המהלך גם לכלל הלקוחות הקיימים (ולא רק ללקוחות חדשים).

עתה מדובר על כך שכספים בחשבונות חיסכון לא פעילים יועברו לחשבונו הפעיל של החוסך גם ביחס ללקוחות קיימים אצל הגופים המוסדיים. כיום יש כ-1.7 מיליון חשבונות לא פעילים בהם מנוהלים כ-25 מיליארד שקל, שנגבים מהם דמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה. האוצר מורה עתה על איחוד חשבונות פעילים ולא פעילים גם לגבי המלאי הקיים של החיסכון הפנסיוני ולא רק עבור מצטרפים חדשים. באוצר צירפו להוראה זו סיסמא: "עקוב אחריי פנסיוני".

במקביל, האוצר מדווח כי הוא מקדם האחדת התקנונים בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל, במטרה ליצרו שקיפות ואחידות במוצרי החיסכון המרכזיים. כיום, נציין, לאוצר יש סמכות לאישור תקנון, אבל, באוצר מעוניינים להרחיב את סמכותם כך שיורשו להורות על אחידות.

נוסף על כך, האוצר יפעל להפחתת ניגודי העניינים של המעסיקים, כפי שהאוצר שם על סדר היום הפנסיוני בחודשים האחרונים. באוצר מסבירים כי מדובר בכך שמעסיק לא יתנה את שיעורי ההפקדה לחיסכון פנסיוני בסוג המוצר.

"המטרה היא למנוע ניגוד עניינים של המעסיק (למשל, בבחירת הסדר אובדן כושר עבודה לעובד) ולאפשר לעובדים לבחור את המוצר הפנסיוני המתאים ביותר לצורכיהם. כיום, קיימת תופעה של שונות בשיעור תשלומי המעסיק לחיסכון הפנסיוני של העובד, בהתאם לסוג המוצר שבוחר העובד. מצב זה עלול להוביל לבחירת מוצר פנסיוני אשר אינו מתאים לעובד ולפגוע בהיקף החיסכון", הם אומרים.

ולבסוף, באוצר מקדמים עתה עוד שינוי בשוק החיסכון הפנסיוני: מתן אפשרות לקבלת קצבה מקופת גמל באמצעות משיכה תקופתית (אנונה) ורכישת ביטוח אריכות ימים ממבטח חיצוני.

מדובר בצעד חדש משום שכיום ניתן למשוך לקצבה רק מקרן פנסיה או מחברת ביטוח. באוצר מתכוונים לאפשר לקבל את הקצבה גם בדרכים אחרות, כאשר כל תשלום שניתן כקצבה יהיה במסגרת משפטית מיסויית של קצבה ולא של תשלום הוני. כיום קצבה בפטור ממס מתאפשרת רק מקרן פנסיה או חברת ביטוח.

באוצר מקווים שיעבור עד סוף השנה ומקווים שיבשילו עוד במהלך 2016 אפילו ליישום בפועל.