מי מפחד מעובדים חזקים?

אל תקשיבו למי שמנסה לרפות ידיכם - הכוח הוא בהתאגדות

הפגנת עובדים / צילום: תמר מצפי
הפגנת עובדים / צילום: תמר מצפי

התאגדות הינה הדרך האמיתית של עובדים במרבית הארגונים והדרגים לזכות בכוח ארגוני שיאפשר להם להשיג תנאים הוגנים, שוויון וביטחון במקום העבודה. לכן, טוב יהיה אם יותר ויותר עובדים בישראל יכללו עצמם במסגרת זו או אחרת של עבודה מאורגנת. מנגד, אנו נתקלים שוב ושוב בניסיונות של מעסיקים להקשות על עובדים להתארגן.

המהלך האחרון של איגוד לשכות המסחר, החתום על שורת הסכמים קיבוציים, לקידום הצעת חוק שתחייב הצגת חתימותיהם של 51% מעובדי המקום לצורך הכרה בארגון יציג, לעומת שליש כיום, נועדה למנוע לכאורה כפייה של דעת המיעוט על הרוב. יוזמה זו היא בסך הכל ניסיון נוסף של נשיא האיגוד, אוריאל לין, לגמד את מערכת יחסי העבודה הקיבוציים שהייתה לו לזרא. לאחר שניסיונו לבטל את בתי הדין לעבודה כשל, כעת הוא מוצא דרך אחרת להיטפל לנושא ההתאגדויות בניסיון נואש למנוע הקמתם של ועדים חדשים במקומות עבודה.

חשוב לומר שכבר היום מהלך של התאגדות דורש נחישות וחוזקה רבה מצד העובדים המארגנים. לא אחת מלווה התהליך בהתנגדויות גלויות וסמויות מצד המעסיק, שמנסה בכל כוחו לבצע "הפרד ומשול" בקרב עובדיו. ברוב המקרים המהלך מתבצע על ידי מספר עובדים בולטים ומסורים למטרה כשהרוב המוחלט דומם, יושב ומחכה לראות מה ילד יום. ניתן להבין את הפאסיביות שמפגינים יתר העובדים, שתוהים - מה יקרה אם המהלך לא יצלח? האם אסומן כעובד בעייתי?

יתרה מכך. העובדים ששמים עצמם בראש המאבק מסתכנים בהתנכלויות ואף בפיטורים. כמובן שהחוק אוסר על כל האמור לעיל, אך לעיתים קשה מאוד להוכיח שזו אכן הסיבה להתנכלויות. כעורכת דין המתמחה בתחום יחסי עבודה, ליוויתי ומלווה עשרות קבוצות של עובדים שביקשו להתאגד וראיתי ורואה כיצד אותם מאבקים מסתיימים בחתימה על הסכם קיבוצי מחד או בכישלון צורם מאידך. הטענה הנטענת על ידי לין בדבר סכסוכים פנימיים בין עובדים לבין עצמם באשר לזהות הארגון הם פשוט חלק מהתהליך, זו היא הדמוקרטיה בהתגלמותה. שינוי כלשהו בחוק יחליש את המתארגנים ויפעל לטובת המעסיק במקום העבודה, שיעשה הכל כדי להעצים את אותם סכסוכים.

לכן, האחדות הדרושה כעת בקרב העובדים מתמצה בקמפיין ההסתדרות - "כשאתם מאוגדים אתם חזקים", או במילים אחרות: עמדו על זכויותיכם והמשיכו במאבק כי אתם הלב והבסיס ההכרחי לכל מקום עבודה.

הכותבת היא מומחית לדיני עבודה, ראשת האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל ועומדת בראש משרד נעמי לנדאו ושות' - נאוה פינצ'וק אלכסנדר, עורכי דין. www.landaulaw.co.il