אושרה הצעת איילת שקד לתיקון חוק לשכת עורכי הדין

לפי הצעת החוק, המבוססת בין היתר על עבודת ועדת פרוקצ'יה, הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין יפורק, והחלוקה למחוזות תבוטל

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

יום לפני הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ולמוסדותיה, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ב') את הצעת שרת המשפטים, איילת שקד, לתיקון חוק לשכת עורכי הדין.

לפי הצעת החוק, המבוססת בין היתר על מסקנות ועדת פרוקצ'יה, הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין יפורק, והחלוקה למחוזות תבוטל.

לפי התיקון, יו"ר הלשכה יוגדר כיו"ר המועצה הארצית, שיהיה הגוף היחיד שהינו בעל סמכויות; כמו כן, תצומצם כמות חברי המועצה הארצית מ 48 ל-24.

הצמצום נועד להביא לייעול בתפקודה של המועצה, יפחית סרבול ויוביל להפחתה בכוחם של המחוזות בתוך המועצה הארצית; ועדי מחוזות הלשכה יבוטלו; גביית דמי חבר מעוה"ד תיעשה רק אך ורק לכיסוי פעילותה המקצועית של הלשכה. מי שיהיה מעוניין בהשתתפות בפעילויות פנאי, ישלם בנפרד.

בנוסף, לפי ההצעה, ימונה נציב קבילות למתמחים; ותוגבר השקיפות לגבי תקציב ומימון בחירות, באופן שיאפשר ביקורת ציבורית עליהם.

נוסף לפתרונות אלה, הצעת החוק מעניקה סמכות לשר המשפטים - באם יימצא כשל חמור בתפקוד הלשכה - להורות ללשכה למלא את התפקיד המוטל עליה, או לקבל החלטה על הליכה לבחירות, לפי שיקול-דעתו.

לדברי שקד, "הפוליטיקה הפנימית והצורה בה מתנהלת הלשכה פוגעות באופן אנוש ביכולת התפקוד שלה ובביצוע תפקידיה הן כלפי עורכי הדין והן כלפי הציבור. אני מגישה את הצעת החוק הזו דווקא לפני הבחירות ללשכה, כשברור שהעניין אינו פרסונלי. חשוב להחזיר את אמון הציבור, וחשוב מזה - את אמונם של עורכי הדין בגוף אשר אמור לייצג אותם".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר כי הוא "תומך בלב שלם בהצעת הרפורמה בלשכה המוגשת על-ידי שרת המשפטים, איילת שקד".

לדברי ברזילי, "3 שנים פעלתי לקידום רפורמה זו, ותמכתי בשלביה השונים. הרפורמה החדשה תשחרר את הלשכה משלטון העסקונה ותחזיר את הלשכה אל עורכי הדין".