דרגי מפעיל לחץ: "הכדור נמצא במגרש של הממשלה היוונית"

(עדכון) - ראש ממשלת יוון מקשיח עמדות וטוען כי הוא מתנגד בתוקף לדרישת הנושים לקצץ שוב בקרנות הפנסיה ■ נציגי הנושים: יוון תהיה חייבת להתמודד עם המציאות ■ S&P: גם אם יוון לא תצליח לשלם - היא לא תהיה חדלת פרעון

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

יוון ונושיה מחליפים האשמות לגבי כישלון נוסף של סבב השיחות ביניהם, כאשר במקביל כל צד מקשיח את עמדותיו. בינתיים, יו"ר ה-ECB מתערב, ובעקבות כישלון השיחות הבורסה באתונה צנחה בכ-5%.

סוכנות הדירוג S&P טוענת היום כי אם יוון לא תצליח לשלם את ה-6.7 מיליארד אירו באג"ח ל-ECB עד מועדי הפרעון ביולי ואוגוסט, הדבר לא יגרור חדלות פרעון ולא יחשב ככזה.

בתוך כך, יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, קרא היום לממשלת יוון לעשות את הצעד הראשון. "אמנם כל הצדדים צריכים לעשות צעד קדימה, אבל הכדור נמצא בהחלט במגרש של הממשלה היוונית", אמר.

הוא הוסיף כי ה-ECB עושה ככל שביכולתו כדי להבשיל את המגעים עם יוון, אולם מי שצריך לפעול הם "הפוליטיקאים הנבחרים, לא הבנקאים המרכזיים". לדבריו, הקשיים עם יוון משקפים את "אופיו הבלתי מגומר" של גוש האירו.

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, דימה את יוון כנושאת לפיד הדמוקרטיה שנאלצת להתמודד עם דרישות בלתי הגיוניות, בעוד נציגי הנושים, בראשות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הודיעו כי יוון תהיה חייבת להתמודד בסוף עם המציאות.

בהודעה שפרסם ציפראס נכתב כי הוא מתנגד באופן נחרץ לדרישת הנושים לבצע קיצוץ נרחב בקרנות הפנסיה של יוון, לאחר שהן קוצצו ב-5 השנים האחרונות. "אנו נמתין בסבלנות עד אשר הנושים יצעדו לעבר הריאליזם", כך לפי הודעת ראש ממשלת יוון.

בינתיים, שעון החול של יוון הולך ואוזל. אם לא יושג הסכם עד סוף החודש, המועד הסופי שבו יוון חייבת להעביר לקרן המטבע תשלום חוב בהיקף כולל של יותר מ-1.5 מיליארד אירו, אז היא תיכנס לחדלות פירעון ותפרוש מגוש האירו. יש לציין כי הנושים הבינלאומיים של יוון הציבו את ה-14 ביוני כמועד האחרון למו"מ, וזאת במטרה להעניק לפרלמנטים של המדינות בגוש האירו מספיק זמן בכדי לאשר הסכם שיתגבש.

ביום חמישי יתכנסו שרי האוצר של גוש האירו וידונו לראשונה בתרחיש של פרישה יוונית מגוש האירו. כמו כן, לראשונה ישנו רוב בדעת הקהל בגרמניה התומך בפרישת יוון מאירופה.