ליידרמן: "הריבית וההיצע ימשיכו לדחוף את מחירי הדירות"

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים: "אמנם העלאת המס על משקיעי נדל"ן צפויה לרסן במידת מה חלק מסוים של הביקושים לדיור, אך גם אחרי העלאת המס, שוק הדיור בישראל ימשיך להיות מאופיין בעודפי ביקוש התורמים לעלייה במחירים"

מחירי הדירות בישראל ימשיכו לעלות, כך מעריך הכלכלן הראשי של בנק הפועלים פרופ' ליאו ליידרמן. בדברו בכנס הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג בשיתוף משרד עורכי הדין שטיינמץ הרינג גורמן, העריך ליידרמן כי מחירי הדירות ימשכיו לעלות בקצב שנתי של 5% למרות העלאת מס הרכישה האחרונה. לדבריו "הריבית הריאלית האפסית וההיצע המצומצם של דירות היו ונותרו הגורמים הדומיננטיים מבחינת התפתחות מחירי הדיור".

"אמנם העלאת המס על משקיעי נדל"ן צפויה לרסן במידת מה חלק מסוים של הביקושים לדיור, אך גם אחרי העלאת המס, שוק הדיור בישראל ימשיך להיות מאופיין בעודפי ביקוש התורמים לעלייה במחירים". ליידרמן הוסיף כי בהשפעת הבנקים המרכזיים באירופה וביפן תמשיך רמת הריבית בישראל להיות נמוכה מאד ותמשיך להמריץ ביקושים לדיור - וזאת גם אם הפד יעלה את הריבית בארה"ב השנה או בשנה הבאה.

באשר לריביות לטווחים הבינוניים והארוכים העריך ליידרמן כי "גם כאן, הריביות בישראל מושפעות בעיקר מהריביות הגלובליות, ואלה צפויות להישאר נמוכות לפחות בשנתיים הקרובות. "הריבית הריאלית האפסית השוררת בעולם המערבי ובישראל תרמה להפיכת ההשקעות בנדל"ן ליותר ויותר אטרקטיביות" אמר ליידרמן "בין אם המדובר הוא במשקיעים או חוסכים בודדים או במשקיעים מוסדיים, החיפוש לתשואה סבירה יותר מהריבית האפסית על אג"ח ממשלתי מוביל גורמים לאלה להשקעות בדיור, בנדל"ן מניב (גם דרך קרנות ריט), בנדל"ן מסחרי, ובפרוייקטים של תשתיות. זאת תופעה כלל עולמית, ואנחנו חלק ממנה".

במה שיכול להיתפס כביקורת מרומזת על העלאת מס הרכישה אמר ליידרמן כי "רכישת דירה להשקעה הנה פעולה לגיטימית ביותר של פרטים ומשפחות המנסות למצוא אפיקי השקעה אטרקטיביים יותר מאג"ח ממשלתי. כיום, למשל, התשואה לפדיון על אג"ח צמוד של ממשלת ישראל לחמש שנים היא מינוס 0.2%, והתשואה הריאלית המתאימה לעשר שנים היא 0.45%. מבחינת החיסכון של משקי הבית, וכן עם המבט לעתיד ולתקופת הפנסיה, אלה ריביות שבוודאי יוצרות התעניינות משמעותית בנדל"ן. התהליך הזה, של מעבר להשקעות בנדל"ן, רחוק ממיצוי, בעיקר על רקע הצפי להמשך מצב הריבית הריאלית האפסית עוד זמן רב".

בהתייחס לתכנית שר האוצר משה כחלון להוריד את מחירי הדיור אמר ליידרמן כי עדיין "מוקדם להעריך באופן כולל את התכנית, שהרי על פי ראש מטה הדיור המיועד, אביגדור יצחקי, מה שפורסמו עד עתה הם רק שני השלבים הראשונים בתכנית שתכלול חמישה שלבים, כולל התייחסות לדיור להשכרה".

עם זאת ליידרמן הוסיף כי "מכיוון שמחירי הדיור מאד מושפעים מהציפיות לגבי העתיד, ומכיוון שכדי שתכניות הממשלה יצליחו בהתמתנות העליות של מחירי הדיור מוטב שתכניות אלה ייתפסו ע"י הציבור כאמינות, חשוב שהתכנית הממשלתית הכוללת תוצג כמקשה אחת מוקדם ככל האפשר. אחרת, ספק אם הצעות להחלטות ממשלה והודעות חלקיות, על כל שלב של התכנית בנפרד, יצליחו 'לשבור' את הציפיות להמשך המומנטום של עליות מחירי הדיור ב-5% לשנה".