כ-1,000 זוגות אופניים חשמליים ללא תו תקן הוברחו לארץ

מבין האופניים המוברחים, כ-300 זוגות של חברת Bik Bike, שלא קיבלו את אישור מכון התקנים, כבר נמכרו ללקוחות רשת יינות ביתן ■ יינות ביתן: "גם אנחנו הוטענו"

אופניים חשמליים ללא תו תקן שהוברחו לארץ / צילום: מכס אשדוד
אופניים חשמליים ללא תו תקן שהוברחו לארץ / צילום: מכס אשדוד

הסכנות שנובעות מהשימוש באופניים חשמליים לא יורדות מהכותרות: רשות המסים עצרה אמש (א') יבואן אופניים חשמליים מרחובות, בחשד שהגיש למכס מסמכים מזויפים כשייבא ארצה למעלה מ-1,000 זוגות אופניים חשמליים מסין תחת שם שונה, במטרה לחמוק מבדיקות בטיחות.

שמו של החשוד בהברחה, שנעצר ושוחרר בערבות על-ידי יחידת בקרת היבוא במכס אשדוד, נאסר לפרסום על-ידי בית משפט השלום באשקלון.

מדובר בעוסק מורשה מאזור המרכז, המייבא אופניים חשמליים לישראל ונמצא בהליכי פשיטת-רגל וכינוס נכסים. על-פי החשד, היבואן ייבא ארצה במהלך חודש אפריל שני משלוחים מסין של למעלה מ-1,000 זוגות אופניים חשמליים מתוצרת חברת Bik Bike, אך בפועל הציג למכס מסמכים עם לוגו של ספק אחר ומספר דגם אחר שמאושר ליבוא על-ידי מכון התקנים, במטרה לחמוק מבדיקת בטיחות ותקינות.

ואולם, במכון התקנים בוצעה בדיקה למרות זאת, וכך התגלה כי האופניים אינם עומדים בדרישות התקן הישראלי, ונאסר על היבואן לשווק אותן לצרכנים.

בעקבות זאת, נפתחה חקירה כנגד החשוד במכס אשדוד, וממנה עלו ראיות לכאורה כי מרביתם ככולם של האופניים נמכרו לרשת יינות ביתן, אשר כבר החלה לשווקם בסניפיה ברחבי הארץ ושילמה עבור המשלוח ישירות לספק האופניים האמיתי.

האופניים שטרם נמכרו לציבור - 665 זוגות אופניים מכל סניפי הרשת בארץ - נתפסו היום (ב'), והיבואן נעצר ושוחרר בתנאים מגבילים.

במכס רואים את ההברחה בחומרה יתרה, לאור העובדה שאופניים חשמליים הוגדרו ככלי מסוכן בשימוש שעליו הוחלו מגבלות, וכאשר מדובר באופניים שיובאו ללא אישורי תקן - הדבר עלול לסכן עוד יותר את ציבור המשתמשים.

הדיון על הסכנות הנובעות מהשימוש באופניים חשמליים מעסיק את המשטרה והמחוקקים רבות בעת האחרונה. נזכיר כי בשבוע שעבר יצאה מאגף התנועה במשטרה המלצה לשנות את התקנות הקיימות ולחייב ברישיון נהיגה וברישיון כלי רכב כל רוכב אופניים חשמליים, ובהמשך התקיים דיון בנושא בוועדת הפנים של הכנסת.

מאז חקיקת התקנות החדשות בעניין האופניים החשמליים, נתקלה המשטרה בקושי ממשי ביישומן, בעיקר נוכח הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, מסוכנות הורדתם לכביש והחשש מהיפגעותם על-ידי כלי רכב, וכן היעדר פיקוח על הכלים עצמם.

מיינות ביתן נמסר: "אנו לא היבואנים של המוצר, ולצערנו הרב גם אנחנו הוטענו ונפגענו על-ידי היבואן, שהראה לנו מסמכים כי המוצר מאושר על-ידי מכון התקנים. מרגע היוודע המקרה הפסקנו את מכירת האופניים ברשת. על מנת לתת מענה לצרכנים אשר רכשו את האופניים אצלנו, פנינו למכון התקנים במטרה לקבל תו תקן. במקביל נבקש מצרכנים שרכשו את האופניים ברשת, להחזיר אותם לסניף ממנו נרכשו".