עוד הברקה של ג'ורדי קרויף?

על הנייר, מי שהעלה את ווטפורד העונה לפרמיירליג (ועזב אותה בגלל מחלוקת כספית) נראה כליהוק מצוין עבור הטרביליסטית הישראלית; מצד שני, הרקורד כולל גם כישלונות בהרקולס בליגה השנייה בספרד ובלבסקי בבולגריה ■ קבלו את סלאבישה יוקאנוביץ', המאמן החדש של מכבי ת"א

סלאבישה יוקאנוביץ' / צלם: רויטרס
סלאבישה יוקאנוביץ' / צלם: רויטרס

לפחות על הנייר, סלאבישה יוקאנוביץ', שמונה אתמול (א') למאמנה החדש של מכבי ת"א - הוא המאמן הכי מצליח שנחת בקרית שלום מאז החל עידן ג'ורדי קרויף בקבוצה. אוסקר גארסיה, נזכיר, הגיע לישראל עם רזומה שכלל אימון בברצלונה - אבל רק בקבוצות הנוער של מועדון הפאר הקטאלוני; פאולו סוזה היה שחקן ענק שזכה פעמיים בליגת האלופות עם יובנטוס ודורטמונד - אך כמנג'ר הפך למפוטר סדרתי ממועדונים בליגת המשנה באנגליה, ולאחר מכן עבד בליגה ההונגרית הבינונית; פאקו עבד כעוזר בקבוצות הגדולות של רפא בניטז בוולנסיה וליברפול - אולם ניסיונו כמאמן ראשי הסתכם בליגה השנייה במקסיקו.

המצב, כאמור, שונה בתכלית אצל יוקאנוביץ' בן ה-46: בארון התארים הפרטי שלו ניתן למצוא שני דאבלים רצופים כמנג'ר פרטיזן בלגרד (2008 ו-2009), אליפות תאילנד ב-2012, קדנציות קצרות ב-2013/14 בלבסקי סופיה הבולגרית (בה פוטר לאחר שניצח רק 8 פעמים ב-15 משחקים) והרקולס מהליגה השנייה בספרד (שהסתיימה בצניחה לליגת השלישית) - אבל גולת הכותרת האמיתית: עליית ליגה אוטומטית ומרשימה בעונה החולפת עם ווטפורד מהצ'מפיונשיפ האנגלית, שנחשבת לאחת הליגות הקשות ביותר בעולם.

הוא קיבל את הג'וב ממשפחת פוצו האיטלקית שמחזיקה בווטפורד (וגם בגרנאדה הספרדית ואודינזה האיטלקית) באוקטובר האחרון. ווטפרד הייתה אמנם מדורגת בצמרת הגבוהה בעת המינוי שלו (מקום שלישי עם שוויון נקודות מול שתי המוליכות באותה עת), אך הבעלים לא היו מרוצים מהיכולת על המגרש, והפכו אותו למנג'ר הרביעי שעומד על הקווים במועדון ב-2014/15 (בין העוזבים היה גם אוסקר גארסיה, שהתפטר מסיבות בריאותיות). למזלו של יוקאנוביץ', הוא גם היה האחרון: היכולת התייצבה לאט-לאט, התוצאות היו מצוינות (קרוב ל-60% הצלחה) - והקבוצה עלתה כאמור לפרמיירליג מהמקום השני, עם 89 נק' (בורנמות' הראשונה סיימה עם 90 נק'), והבטיחה לעצמה בוננזת הכנסות של 130 מיליון ליש"ט בעונה הבאה. בסך הכל אימן בווטפורד 36 משחקים בהם השיג 1.89 נק' בממוצע למשחק, כאשר קבוצתו כובשת 1.97 שערים וסופגת 1.14 בממוצע למשחק.

אגב, ווטפורד התקשתה במשחקי צמרת במהלך העונה הזאת - לקחה רק 13 נקודות מהקבוצות שדורגו יחד איתה בשמונת המקומות הראשונים בטבלה (מתוך 42 אפשריות).

יוקאנוביץ' שחתם רק עד תום העונה בווטפורד, לפי ה"דיילי מירור" - נעלב קשות מהצעת הארכת החוזה שניתנה לו על-ידי ההנהלה: 500 אלף ליש"ט לעונה, כלומר העלאה של 1,000 ליש"ט בשבוע בלבד לעומת מה שהרוויח בעונה החולפת. ההצעה הזאת סללה את הפרידה בין יוקאנוביץ', שדרש חוזה בסך 1.5 מיליון ליש"ט לעונה למשך שלוש שנים - לבין ווטפורד שהמשיכה הלאה. לפי גירסת "הגרדיאן" - דרש יוקאנוביץ' 2.5 מיליון ליש"ט לעונה שכר בסיס על מנת לאמן את ווטפורד בפרמיירליג, בעוד הקבוצה הציעה לו מיליון ליש"ט בסיס, ועוד מיליון ליש"ט כבונוסים.

מאחורי יוקאנוביץ' יש גם קריירת משחק מרשימה, שכללה שבע שנים בליגה הספרדית (באוביידו, טנריפה ולה קורוניה בין 1993 ל-2000, כאשר במדי האחרונה אף זכה באליפות ספרד) ושנתיים בצ'לסי האנגלית (2002-2000), שם גם הכיר לראשונה את אגדת הכדורגל האיטלקי ג'יאפרנקו זולה - שגם המליץ לו להגיע לווטפורד. יוקאנוביץ' שיחק בעמדת הקשר האחורי, ורשם 64 הופעות במדי נבחרת יוגוסלביה (עם 10 שערים), כולל במשחקי גביע העולם 1998 ויורו 2000.

התקשורת שלו מול קרויף והזרים קרלוס גארסיה וחואן פאבלו צפויה להיות קלה במיוחד, גם על רקע עובדת היותו דובר ספרדית שוטפת (דווקא האנגלית שלו היא בינונית - ובמהלך העונה בווטפורד הוא אף הוסיף עוזר אנגלי לצוות שלו על מנת לשפר את התקשורת מול השחקנים המקומיים). משפחתו מתגוררת במדריד (והמשיכה לעשות זאת גם במהלך העונה האחרונה בווטפורד), כאשר עדיין לא ידוע אם תעבור איתו כעת לישראל. אתמול אמר יוקאנוביץ' לאתר הרשמי של מכבי ת"א: "פילוסופיית המשחק שלי פשוטה, אני רוצה לשלוט במשחק. אני מאמין שאם אתה משחק כדורגל חיובי יש לך יותר סיכוי לנצח במשחק. יהיה לי זמן קצר לבחון את הסגל ואני אצטרך לעבוד קשה כבר מההתחלה כי כמו שכבר אמרתי, החודשים הראשונים יכולים להיות קריטיים. זה המקצוע ואני מוכן לקראת האתגר הזה". הבעלים, מיטש גולדהאר, אמר: "סלבישה קיבל המלצות חמות וכן בלט מאוד בקרב מספר מועמדים שעמדו לרשות ההמועדון והרשים מאוד את הצוות הניהולי".

זמן התאקלמות לא יהיה לו: המבחן הראשון של יוקאנוביץ' יהיה בעוד חודש בדיוק, ב-14/15 ביולי, כשמכבי ת"א תחל דרכה בסיבוב המוקדם השני בליגת האלופות.