הרופאים בהדסה: צעדים ארגוניים אם לא ימונה מנכ"ל בקרוב

משרד היועמ"ש וינשטיין בתגובה: "נחווה דעה כאשר מועמדותו של פרופ' זאב רוטשטיין תהיה קונקרטית ונציגי המדינה יידרשו לגבש עמדתם ביחס אליה"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

ועדי הרופאים במרכז הרפואי הדסה נרתמים היום (ב') לטובת הלחץ שמפעיל מחזיק תיק הבריאות יעקב ליצמן על היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, כדי להכשיר עוד השבוע את מינויו של מנכ"ל שיבא פרופ' זאב רוטשטיין לתפקיד המנכ"ל הקבוע של הדסה.

"אנו ממתינים להכרזת הדירקטוריון ומשרד הבריאות על זהות המנכ"ל בימים הקרובים, אך לא נמתין בפסיביות לאורך זמן ונשקול צעדים ארגוניים, אם ימשיך להתקבל הרושם שעתיד הדסה בסכנה לאור מאבקים כאלו ואחרים", כתבו ראשי ועדי הרופאים לרופאי המרכז הרפואי.

ועדי הרופאים נמנעים מקביעה מפורשת לפיה הם תומכים במינויו של רוטשטיין, אבל רומזים לכך בין היתר במספר קומפלימנטים שהם חולקים לליצמן, שדוחף למינויו של מנכ"ל שיבא על אף התובענה המשמעתית שהוגשה נגדו רק לאחרונה. "לפני מספר שבועות הודיע ליצמן שהדסה יקרה לו ושיפעל למינוי פרופ' רוטשטיין למנכ"ל הדסה, כיוון שהוא מאמין שהוא האיש הנכון בעת הזו. אנו הבהרנו כי ברור שבמצב הנוכחי שבו הדסה מדממת, כניסת מנכ"ל מקצועי קבוע הינה צורך חיוני", כתבו ועדי הרופאים.

יצוין, כי המנכ"לית בפועל של הדסה פרופ' תמר פרץ טוענת לאחרונה בעקביות כי הדסה הגיעה לאחרונה לאיזון תקציבי ועל כן היא ראויה לשמש כמנכ"ל קבוע. גם גורמים ממשלתיים טוענים כי הפרסומים בדבר קריסתה לכאורה של הדסה נובעים מאינטרסים של אלה המעוניינים להכשיר את מינויו של רוטשטיין ולהגביר את הלחץ על היועמ"ש.

בתוך כך, דירקטוריון הדסה צפוי להתכנס מחר לישיבה מן המניין, ועל פי הערכות יבקשו נציגי משרד הבריאות וארגון נשות הדסה להעלות את שמו של רוטשטיין באופן רשמי לבחינת ועדת האיתור. גורמים במשרד המשפטים טוענים כי אין בכך משום רמיזה ל"אור ירוק" שהתקבל מכיוונו של וינשטיין.

במשרד היועמ"ש אמרו היום בתגובה כי "כינוס הדירקטוריון והעברת שמו של פרופ' רוטשטיין לבדיקתה של ועדת האיתור, נעשו בשלב זה טרם העברת עמדתו של היועמ"ש ביחס לסוגיית מינויו של פרופ' רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל הדסה למנכ"לי הבריאות והאוצר, שהם בעלי התפקיד מטעם המדינה בהליך מינוי המנכ"ל. ככל שמועמדותו של פרופ' רוטשטיין תהיה קונקרטית ונציגי המדינה יידרשו לגבש עמדתם ביחס אליה, יחווה היועמ"ש את עמדתו בשאלת אפשרות מינויו של פרופ' רוטשטיין לתפקיד, ויביאה לידיעת נציגי המדינה".

על פי ועדי הרופאים, הסכם ההבראה שנחתם ביוני אשתקד קבע כי יש למנות מנכ"ל קבוע בתוך 6 חודשים, ועל כן מדובר בחצי שנה של עיכוב ובהפרה למעשה של ההסכם מצד המדינה - עילה לכאורה לסכסוך עבודה וצעדים ארגוניים. לטענתם, הפרה זו של ההסכם לכאורה נעשית בשעה שעובדי הדסה מילאו אחר כל סעיפי ההסכם שחייבו אותם בין היתר בקיצוצי שכר ובצמצום משרות.

מנגד, "גלובס" חשף בשבוע שעבר כי אחד הסעיפים המרכזיים בהסכם שנוגע לרופאים הבכירים אינו מיושם - איסור ביצוע ניתוחים פרטיים (שר"פ) בשעות הבוקר ובקרב מטופלים שמגיעים מהמיון. נתונים רשמיים הראו כי 70%-90% מניתוחי השר"פ ממשיכים להתקיים בשעות הבוקר, קרי בשעות העבודה הרגילות שבהן הרופאים אמורים לספק שירות ציבורי בלבד.

נזכיר כי על פי התובענה המשמעתית שהגישה נציבות שירות המדינה, פרופ' רוטשטיין אישר ואף עודד לכאורה, ביצוע ניתוחים קוסמטיים פרטיים בתוך תל השומר במהלך שעות העבודה הרגילות - זאת תוך שימוש במשאבים ציבוריים, לרבות בתחום כוח האדם והתשתיות. על פי הערכות, היועמ"ש וינשטיין הדגיש את הבעייתיות במינויו של רוטשטיין, אולם הוא אינו צפוי להכשיל את המינוי כל זמן שרוטשטיין יפרוש משירות המדינה ויתמודד במקביל עם ההליך המשמעתי נגדו. רוטשטיין, לפחות עד לאחרונה, סירב לפרוש משירות המדינה וביקש לצאת לחופשה ללא תשלום (חל"ת) שתאפשר לו לחזור לשיבא במהלך השנתיים הקרובות עד הגעתו לגיל הפרישה הרשמי.