התעשיינים: "ביטול הפטור מבלו על תעשיית הביו-דיזל יחסלה"

במכתב לשרי האוצר, התשתיות והגנת הסביבה, קורא נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, להחיל פטור מבלו על ביו-דיזל למספר שנים קבוע וידוע מראש, ובאופן שיאפשר את הוודאות ואת האופק הכלכלי הנדרשים עבור משקיעים בתחום

שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי
שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי

תרעומת בקרב התעשיינים על כוונת רשות המסים לבטל את הפטור מבלו על ביו-דיזל: בפנייה שעשה בימים האחרונים לשרי האוצר, התשתיות והגנת הסביבה, הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, כי ביטול הטבות המס לתעשייה זו יוביל לחיסולה. בפנייתו למשרדי הממשלה קורא ברוש להחיל פטור מבלו על ביו-דיזל למספר שנים קבוע וידוע מראש, ובאופן שיאפשר את הוודאות ואת האופק הכלכלי הנדרשים עבור משקיעים בתחום.

תעשיית הביו-דיזל בישראל נמצאת בחיתוליה ופועלים בה כארבעה-חמישה יצרנים, שמפיקים את הדלק הביולוגי משומנים צמחיים משומשים או מאצות. לפי הערכות, ישראל מייצרת בשנה כ-5,000 טון של ביו-דיזל, ולפי הערכה של מוסד שמואל נאמן, פוטנציאל הייצור השנתי גבוה בהרבה ועומד על כ-80 אלף בשנה.

"מדובר בתעשיית ינוקא - בעלת משמעות סביבתית חשובה", כתב ברוש לשרים, בניסיון לבטל את תוכנית רשות המסים למסות את הביו-דיזל במסגרת מתווה של חמש שנים. "ממילא תעשייה זו סובלת מהיעדר ודאות רגולטורית - שכן הפטור על הבלו ניתן לטווחי זמן קצרים בלבד. לחברות הביו-דיזל לא ניתן כל אופק עסקי, והן פעלו עד כה בתנאים קיצוניים של חוסר ודאות - מה שבלם משקיעים פוטנציאליים מכניסה לתחום. במידה שיבוטל הפטור, ייסתם הגולל סופית על פעילותם של אותן חברות, שמנסות להתמודד ולפעול בתחום זה בישראל".

"זמין, מתחדש ומקומי"

בהתאחדות התעשיינים ביקרו את התוכנית של רשות המסים, בייחוד על רקע החלטות עבר שקיבלה הממשלה, לפיתוח טכנולוגיות חדשניות שיהוו חלופה לדלקים פוסיליים. במשרד ראש הממשלה אף הוקמה מינהלת שמיועדת לקידום תחליפי דלקים. "השימוש בביו-דיזל עדיף מבחינה סביבתית לעומת דלקים פוסיליים, שכן הוא מפחית את פליטות גזי החממה ומזהמי אוויר אחרים ומהווה מקור אנרגיה זמין, מתחדש ומקומי", כתב ברוש לשרים.

בהתאחדות התעשיינים מזכירים דירקטיבה שאומצה לפני כשנתיים בחלק ממדינות אירופה, האוסרת האבסה של בעלי-חיים בשמנים ממוחזרים - ואלה מיועדים להפקת ביו-דיזל.

גורם בהתאחדות העריך כי לא ירחק היום שתקינה זו תאומץ בעתיד גם בישראל - אלא שאז, במקרה של פגיעה ביזמים שעוסקים בביו-דיזל, השמנים המשומשים יהיו למפגע סביבתי כי לא יהיה מי שיפיק מהם דלקים ביולוגיים.

ברשות המסים אמרו בתגובה לפניית "גלובס" כי "הוראת השעה שמעניקה הטבה בבלו לביו-דיזל שהוארכה עם פיזור הכנסת והקדמת הבחירות, פוקעת בסוף החודש. בעקבות פניית התאחדות התעשיינים לרשות המסים בנושא, נקבעה פגישה משותפת ובמסגרתה הסוגייה תיבחן".

בזמן שבישראל מתכוונים למסות את תעשיית הביו-דיזל עודה בחיתוליה, העולם מעודד את הענף: מדינות רבות מנסות לפתח תעשייה בתחום זה, תוך מתן מענקים ישירים, הטבות מס וחיוב של תעשיות בענפים שונים למהול דלקים המשמשים אותן בתהליכי הייצור עם דלקים ביולוגיים. מנתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות (IRENA) עולה כי לפחות 3% מסך הביקוש העולמי לדלקים הוא של דלקים ביולוגיים. להערכת הסוכנות, עד שנת 2030 היקף הביקוש לדלקים אלה לצורכי תחבורה ברחבי העולם יגדל לכ-10% ועד שנת 2050 כרבע מסך הדלקים לתחבורה, יהיו דלקים ביולוגיים.

"במרבית מדינות אירופה וגם בארה"ב חלה על חברות תחבורה החובה למהול את הדלקים על דלקים ביולוגיים וחברה שלא עומדת בדרישה זו - נקנסת", אמר בשיחה עם "גלובס" ד"ר סובי בשיר, היזם והמנכ"ל של חברת טרנס ביו-דיזל, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לייצור דלקים ביולוגיים. "החובה הזאת חלה גם על חברות שפועלות בסין. בישראל לא רק שאין חובה כזאת, אלא שמהילת דלקים אסורה. ביטול הפטור על בלו יהרוג את תעשיית הביודיזל המקומית שממילא עוד לא קמה".

איום בפנייה לערכאות

גם אלון זהבי, מנכ"ל גרין סיטי, חברה בת של "רפאל מערכות לחימה מתקדמות" העוסקת בייצור של ביו-דיזל, מזהיר מהשלכות התוכנית של רשות המסים לביטול הפטור מבלו על תעשיית הביו-דיזל. "הרגולציה בישראל לא מעודדת ייצור ביו-דיזל בדומה לשאר המדינות בעולם, וכעת המדינה רוצה לבטל את ההטבה היחידה שקיימת", אמר. לדבריו, אם ההטבה תבוטל, הוא יבחן פנייה לערכאות משפטיות. "שכרנו את שירותיהם של שני עורכי דין שילוו אותנו בתהליך", הבהיר.

תעשיית הביו-דיזל בסקוטלנד: "גם המפעל מרוויח וגם הסביבה מרוויחה"

"ביו-דלקים ואנרגיות מתחדשות היא הדרך שמצאנו להפחית את התלות שלנו בנפט", מספר ג'ים פרבס, שעומד בראש 'התוכנית לעידוד הביו-דלקים בסקוטלנד'. התכנית שממומנת על-ידי האיחוד האירופי עוזרת למפעלים קטנים ובינוניים להיפטר מהפסולת במפעל על-ידי הפיכתו לביו-דלקים. "הפסולת משמשת לייצור דלקים ביולוגיים, כמו ביו-דיזל, שנמכר לחברות התחבורה, או ביו-גז המשמש את המפעל לייצור עצמאי של חשמל", ממשיך פרבס. "המפעלים יכולים להזין את החשמל שייצרו לרשת החשמל, ומקבלים עליו תעריף גבוה. התעריף מעודד יותר ויותר מפעלים לבחור בדרך הזאת. כך גם המפעל מרוויח וגם הסביבה מרוויחה".

"זה פשוט משתלם לנו כלכלית לטפל בפסולת באמצעות הפיכתו לדלקים ביולוגיים", טוען ג'ון פורדיסה מנכ"ל יצרנית הוןוסקי הסקוטית "The Three Stills Company". "במקום לשלם על הובלת הפסולת והטמנתו באחת המטמנות, הקמנו מתקן טיפול שעוזר לנו למחזר את חומר הגלם, להפיק ממנו חום ולייצר ביוגז באמצעותו אנחנו מייצרים חשמל ומוכרים את היתר לרשת".

ומה לגבי תחבורה? כיום 75% מהאוטובוסים בבריטניה משתמשים בכמות כזו או אחרת בביו-דיזל המופק משומן של פגרי חיות. המדינה מתגאה בכך שהשימוש בביו-דיזל בתחבורה היא שוות ערך להורדת 97 אלף מכוניות מהכביש כל שנה. "האלטרנטיבה השנייה היא שריפת הפגרים. אז זה פשוט בזבוז לא לייצר מהם דיזל". מסכם דיקן פוסנט מנהל הפיתוח העסקי של חברת Argent Energy הסקוטית המייצרת ביודיזל בבריטניה. "מעבר לזה, שלביו-דיזל יש נצילות גדולה הרבה יותר מזו של דיזל רגיל".

(הכתבת היתה אורחת של לשכת הסחר וההשקעות של בריטניה).

ייצור ביו דיזל בעולם
 ייצור ביו דיזל בעולם