הירידות באג"ח הממשלתיות: "לחץ אצל סוחרים ספקולנטים"

עומר פרל, מנהל השקעות חו"ל בהלמן אלדובי, מסביר כי הירידות החדות הן "תיקון טכני, לא שינוי מבני"

עומר פרל / צילום: תמר מצפי
עומר פרל / צילום: תמר מצפי

בשבועות האחרונים מושך שוק האג"ח הממשלתיות המקומי את מרבית תשומת הלב במסחר, בעקבות ירידות השערים החדות המאפיינות אותו, ועליית התשואות הנרשמת בו - בדומה למגמת המסחר בסקטור זה בבורסות של אירופה וארה"ב. בבית ההשקעות הלמן אלדובי מעריכים כי "מדובר בתיקון שהוא טכני בעיקרו, ולא בשינוי מבני לסביבת התשואות הנמוכות".

עומר פרל, מנהל השקעות תחום חו"ל בהלמן אלדובי, מונה שלוש סיבות לתפיסה זו, המתייחסות לסביבת הביקושים, לכלכלת ארה"ב ולכלכלת אירופה. פרל מאבחן כי הביקושים, עיקרם בסביבת התשואות האפסית מצד "ספקולנטים המחפשים רווחי הון, ולא משקיעים מוסדיים המחפשים תשואה שוטפת".

"לכן", לדבריו, "מדובר בנכס תנודתי יותר, כך שברגע שמתחילות בו ירידות מחירים, קיים לחץ גדול אצל הסוחרים, מה שמלבה את הירידות".

לגבי כלכלת ארה"ב, פרל מציין כי זו "אמנם הציגה שיפור מסוים בשבועות האחרונים (כפי שבא לידי ביטוי בדוח התעסוקה האחרון, א' ל'), אך במקרה הטוב היא עברה מסביבת מאקרו חלשה לסביבה של נתונים מעורבים". בהלמן אלדובי סבורים כי "סביבת המאקרו אינה תומכת עדיין בהעלאת ריבית, וגם אם זו אכן תתבצע, יהיה זה מהלך של One and Done - כלומר, המתנה ממושכת לפני שתירשם העלאת ריבית נוספת".

בעניינה של הכלכלה האירופית, מעריך פרל כי היא "תתקשה להציג שיעורי צמיחה ואינפלציה שיצדיקו הפסקה מוקדמת מהצפוי של תוכנית הרכישות שנוקט הבנק המרכזי. הצפי לפי שעה הוא שתוכנית הרכישות תימשך לפחות עד ספטמבר 2016".

בהתייחסו לשוק האג"ח הדולרי, פרל ממליץ למשקיעים להתמקד בחברות בדירוגים בטווח של BBB עד A, במח"מ של עד 5 שנים. שתי אפשרויות השקעה מעניינות לראייתו באפיק זה הן: סדרת חוב בכיר לשנת 2018 של מבשלת הבירה הבריטית SABMiller (SABLN), והשנייה היא סדרת חוב בכיר של הבורסה הברזילאית BM&FBovespa (BVMFBZ) לשנת 2020.

משקל יתר לאירופה

פרל מציג למשקיעים תיק מנייתי בשוקי חו"ל, אשר 48% ממנו מיועדים לשוק האמריקאי, 34% לאירופה, 8% לשוק ביפן ו-10% לשווקים מתעוררים, בהם הוא נותן דגש לסין והודו.

פרל מוסיף כי "באשר לחשיפת המט"ח של התיק, אנו ממליצים על חשיפה של 20% לדולר, כשיתרת החשיפה מגודרת".

בעניין חלוקת התיק לשוקי הפעילות, פרל אומר כי "באירופה אנחנו במשקל יתר, מכיוון שלהערכתנו אנו רק בתחילת תהליך ההרחבה הכמותית, כאשר האירו והנפט החלשים יוסיפו לתרום גם לצרכן וגם ליצואנים".

פרל מסביר כי "בתוך היבשת אנחנו מעדיפים לתת משקל יתר לגרמניה על חשבון בריטניה, מהסיבה שבריטניה חשופה מאוד לענפי האנרגיה וחומרי הגלם, ואילו גרמניה תמשיך ליהנות מחולשת האירו בשל היותה מעצמת יצוא תעשייתית. את החשיפה לאירופה אנו ממליצים לבצע תוך גידור המטבע".

עם זאת הוא מוסיף, על רקע המתרחש בשווקים בימים האחרונים, כי "סיכון להמלצתנו על משקל יתר לאירופה טמון בהתממשותו של תרחיש שלילי במשבר עם יוון. ואולם, אנו מעניקים לכך הסתברות נמוכה יחסית".

פרל מציג שתי מניות שבהלמן אלדובי מזהים בהן פוטנציאל: של חברת הפארמה האירית אקטביס (AGN) ושל חברת המולטימדיה CBS.

לגבי אקטביס אומר פרל, כי "יש לה פעילויות גנריות (בין הגדולות בעולם), אינובטיביות וביולוגיות. מה שמיוחד בחברה זה שהיא גדולה מספיק להוות אלטרנטיבה אמיתית להשקעה בסקטור הפארמה, אבל המכירות שלה צומחות פי 2 יותר מהר מהמתחרות (6% בשנה בממוצע א' ל'). גם רווחיה צפויים לצמוח בקצב ממוצע של 15% בין השנים 2015-2018, בעוד שמכפיל הרווחים של החברה הוא 14 לשנת 2016".

בעניינה של CBS, אומר פרל כי "החברה מחזיקה באחת מרשתות הטלוויזיה הנצפות ביותר בארה"ב, והיא 'מעיין נובע' בתחום התוכן. החברה מתאפיינת בתזרים תפעולי גבוה, בצמיחה גבוהה בתקבולים הנובעים מתגמולי הפצת תוכן, בפוטנציאל הפצת ערך במכירת נכסיה ובצמיחה עקבית במרווחים בחמש השנים האחרונות".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך