סטרטסיס מגיעה לביהמ"ש: טענות לדילול שלא כדין

מדובר בארבעה מהמייסדים והמשקיעים הראשונים של אובג'ט הישראלית שמוזגה לסטרטסיס, הטוענים כי קופחו וכי הנפקות המניות בעשור הקודם בוצעו שלא בתום-לב ■ אם יזכו - הם עשויים לקבל מניות החברה בשווי של עשרות מיליוני דולרים

אם סבבי ההשקעה המרובים שבוצעו בחברת המדפסות אובג'ט בעשור הקודם, טרם מיזוגה עם מתחרתה האמריקאית סטרטסיס, בוצעו בתום-לב ועל-פי כללי מינהל תקין? או שמא בוצעו דווקא מתוך מרמה אשר הביאה לדילול שלא כדין של מייסדי החברה ומשקיעיה הראשונים - רמי וחנה בונן, אילן אופנהיימר, חנן גוטהייט וגור שומרון?

שאלה זו תחל להתברר בחודש הבא באולם בית המשפט המחוזי מרכז, לאחר שבשבוע שעבר דחה השופט יחזקאל קינר את דרישת הנתבעים לדחיית התביעה על הסף מחמת התיישנות ושיהוי, וקבע דיון קדם משפט ל-12 ביולי. אם תתקבל טענת התובעים - אותם מייסדים ומשקיעים, הם עשויים לקבל לרשותם מניות של החברה בשווי עשרות מיליוני דולרים.

כתב התביעה הוגש רק לפני כשנתיים, אולם ראשיתה של הפרשה עוד בתחילת העשור הקודם. בשנת 1988 הקימו התובעים בונן וגוטהייט עם גרשון מילר חברת סטארט-אפ בשם אובג'ט, לפיתוח מדפסות תלת ממדיות. מיד לאחר הקמתה החלו השלושה לצרף משקיעים נוספים, ואלו כללו את התובעים אופנהיימר ושומרון, וכן את משה שרון.

חודשים אחדים לאחר מכן גויס משקיע נוסף, אלחנן יגלום, שהפך בהמשך למשקיע העיקרי באובג'ט ולבעל השליטה בה, בזכות השתתפותו (במישרין או באמצעות מקורבים) בסבבי ההשקעה הבאים בה. לקראת המיזוג עם סטרטסיס כבר החזיק יגלום ב-27% מאובג'ט, ומיד לאחריו קיבל מניות החברה בשווי של מאות מיליוני דולרים. כיום, לאחר שורה של מימושים, הוא עדיין מחזיק במניות סטרטסיס בשווי של כ-100 מיליון דולר, ומכהן כיו"ר החברה.

הנתבעים: "המידע היה גלוי"

התובעים, באמצעות עורכי הדין בעז בן צור ותומר שקרצי (בונן ואופנהיימר) ועו"ד איבמן ונצר (גוטהייט ושומרון), טוענים כי סדרה של סבבי השקעה בהם גויסו בעשור הקודם כספים לקופת החברה, באמצעות הלוואות המירות, הביאה לדילול החזקותיהם שלא כדין, באופן המקים את עילת קיפוח בעלי המניות. לטענתם, הנפקת המניות בסבבי ההשקעה השונים בוצעה במחיר הנמוך מערכן הריאלי, כאשר בסבב הראשון אף הופחת בדיעבד מחיר ההמרה, כדי להתאימו למחיר ההמרה בסבב השני.

עורכי הדין של סטרטסיס, ממשרד ויסמן זיו ובר-טל, ועורכי הדין דורון וטמשה המייצגים את יגלום, את המנכ"ל דוד רייס ועוד 14 נתבעים נוספים, ביקשו לדחות את התביעה בטענה כי חלק מסבבי ההשקעה בוצעו שבע שנים ויותר לפני מועד הגשתה, וכן כי המידע היה גלוי לתובעים עוד בעבר והם היו מודעים לדברים. עם זאת, השופט קבע כאמור כי בקשת הדחייה על הסף לא תתקבל והטענות יישמעו.

מניית סטרטסיס נסחרת כיום במחיר של 35 דולר, המשקף לחברה שווי של 1.8 מיליארד דולר, לאחר שצנחה בשיעור חד ממחיר שיא של 136 דולר בדצמבר 2013. את 2014 סיימה החברה עם הכנסות של 750 מיליון דולר, אך בהפסד של 119 מיליון דולר.

מניית סטרטסיס
 מניית סטרטסיס