"לנמל הפרטי באשדוד יהיה יתרון מובהק על שאר הנמלים"

כך לדברי בכיר במשרד התחבורה ■ יו"ר ההסתדרות ונשיא התעשיינים בקריאה לשר התחבורה: להשקיע בהתאמת התשתיות בנמלים הישנים כדי שיוכלו להתחרות בנמלים הפרטיים

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
נמל אשדוד / צלם: איל יצהר

קריאה משותפת של ההסתדרות הכללית והתאחדות התעשיינים למשרד התחבורה לפתח את תשתיות נמלי הים הישנים בחיפה ובאשדוד במקביל לבניית שני הנמלים הפרטיים.

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות הכללית אבי ניסנקורן קראו היום (ג') לשר התחבורה ישראל כ"ץ להבטיח כי הקמת שני הנמלים החדשים לא תפגע בתפקודם של נמלי הים הישנים. השניים קראו לו לנקוט מהלכים שיבטיחו קיום של תחרות הוגנת.

"לא נסכים לכך שעם הקמת הנמלים החדשים יהפכו הנמלים הישנים ל'נכים': בנמלים החדשים ייבנו רציפי עגינה עמוקים ורחבים, באופן שיאפשר בעתיד כניסה של אוניות מודרניות ומתקדמות יותר מאלה שקיימות היום. המדינה צריכה להתחייב שתפעל למען הקמת רציפים כאלה גם בחיפה ואשדוד", אמר ברוש.

בנוסף ציין ברוש כי בעתיד תופסק הפעילות של רציף הרכבת בנמל אשדוד וכי מכולות ייפרקו מחוץ לתחומיו וישונעו אליו או ממנו באמצעות משאיות, תוך הכבדת העלויות הכספיות. מצב זה יעמיד את הנמל בנחיתות לעומת הנמל הפרטי והחדש שעתיד לקום באשדוד בתחילת העשור הבא, שבתחומו יוקם מסוף רכבת. "לעובדי הנמלים אין דרישה לקבל ולו שקל אחד", אמר, "העובדים דורשים להכשיר את התשתיות בנמלים הקיימים באופן שיאפשר להם להתחרות בצורה הוגנת עם הנמלים החדשים". עוד טען ברוש כי בקשת ההתאחדות וההסתדרות הכללית להיפגש עם בכירי משרד התחבורה ולדון בנושא לא נענו.

מלשכת שר התחבורה נמסר כי "כ"ץ נועד עם ראשי ההסתדרות בעבר ובהווה ונושא המו"מ ומתכונתו הוסדרו בינו לבין יו"ר ההסתדרות הקודם עופר עיני. מאז מתנהל מו"מ מוסדר בין המדינה להנהלות הנמלים ונציגי העובדים בפיקוח ביה"ד לעבודה.

בתוך כך, גם בכיר במשרד התחבורה מצביע על החשש שלנמל הפרטי החדש שיוקם באשדוד יהיה יתרון מובהק על שאר נמלי הים בארץ כי החברה ההולנדית TIL שזכתה במכרז להפעלתו היא חברה בת של אחת מענקיות הספנות MSC. לטענת הגורם, עם הפעלת הנמל החדש MSC תעתיק אליו את רוב פעילותה. TIL צפויה להפעיל את הנמל החדש באשדוד 25 שנה, ואת הנמל שיוקם בחיפה תפעיל למשך אותה תקופה החברה הסינית SIPG. "MSC היא אחת מחברות הספנות הדומיננטיות בישראל והיא פועלת בנמלי חיפה ואשדוד. כשהנמל החדש באשדוד ייצא לדרך היא תעתיק את רוב הפעילויות שלה אליו. זה מהלך הגיוני ואין בזה סוד. גם הנהלת MSC הצהירה כך", אמר הגורם.

כ-40% מפעילות המכולות בנמל חיפה הם של MSC וגם בנמל אשדוד מעידים כי היא אחת הלקוחות המרכזיים שלו, אם לא הגדולה שבהם. אלא שבמשרד התחבורה טענו בתגובה כי "שום גורם במשרד לא טען כי קיים חשש ש-MSC עומדת להעתיק את כל פעילותה לנמל החדש".

לקראת הרחבת התחרות בנמלי הים דורשים הנמלים בחיפה ובאשדוד השקעות בהיקף מיליארדי שקלים בהקמת תשתיות מתאימות להערכת ההנהלות בנמלים. היקף ההשקעה הדרוש נאמד בכ-2 מיליארד שקל בכל נמל. בחיפה מצביעים על הצורך להכפיל את מסוף הכרמל באופן שיאפשר קליטת אוניות חדישות ולקיים תוכנית לצמצום בכוח אדם, שכן 58% מהכנסות הנמל משמשים למשכורות. בנמל אשדוד מצביעים על הצורך בהארכת רציפים והעמקתם לקראת הקליטה של אוניות חדשות ולרכוש מנופים חדשים.

בחברת נמלי ים (חנ"י) אמרו כי "סוגיית התאמתם של הנמלים הקיימים לתחרות מצויה על שולחן הדיונים במו"מ בין המדינה לבין נציגות העובדים. הוספת תשתיות נמל חדשות נועדה לתת מענה לגידול הצפוי בסחר הישראלי ולמיצויה הקרוב של תשתית הנמלית הקיימת. הקמת הנמלים החדשים תתרום למזעור תלותה של ישראל בנמלים אחרים באזור ולמיצוי הפוטנציאל שטמון במיקומה האסטרטגי באגן הים התיכון, שמשמעותו תוספת פעילות נמלית. אלה נתונים המבטיחים פעילות לכל החברות שיפעלו בענף".