כיאזמה יוצאת לגיוס של 86 מיליון דולר בנאסד"ק

חברת התרופות הוותיקה, שפיתחה תרופה למחלת הענקות, השלימה לאחרונה גיוס פרטי של 70 מיליון דולר כיאזמה פיתחה את התרופה שלה באופן עצמאי, ללא שותפים, עניין נדיר שמציב אותה בעמדה ייחודית בתעשייה

ד"ר רוני ממלוק / צילום: אוריה תדמור
ד"ר רוני ממלוק / צילום: אוריה תדמור

שלושה חודשים בלבד לאחר שגייסה 70 מיליון דולר בהנפקה פרטית, יוצאת חברת התרופות כיאזמה לגיוס של 86 מיליון דולר בנאסד"ק. את השווי בהנפקה קשה עדיין להעריך, שכן הוא יהיה תלוי במצב השוק, אולם על פי ההערכות שואפת כיאזמה לשווי של 400-500 מיליון דולר. את ההנפקה יובילו החתמים ברקליס ו-Cowen & Co.

לאחרונה הגישה כיאזמה בקשה לאישור שיווק של התרופה שלה לטיפול במחלת הענקות, אקרומגליה. היא עשתה זאת באופן עצמאי, ללא שותפים, מה שמציב אותה בעמדה ייחודית לא רק ביחס לחברות תרופות ישראליות, שמעטות מהן הגיעו עצמאית לשלב הגשת בקשה לתרופה, אלא גם מול מנפיקות אחרות.

התרופה של כיאזמה היא גרסה הניתנת בבליעה לתרופה קיימת לטיפול במחלה (המשווקת ע"י נוברטיס). תרופה זו, ותרופות מוזרקות דומות, נמכרות ב-730 מיליון דולר בשנה לטיפול באקרומגליה (ובעד 2 מיליארד דולר לכל הההתוויות). תהליך ההזרקה נחשב למאוד לא נוח ומחייב הגעה לבית חולים.

בניסוי קליני שערכה כיאזמה היא הראתה כי נטילת המוצר שלה בבליעה, פעמיים ביום, חסכה תופעות לוואי כמו כאב או גירוי במקום ההזרקה, וכן שיפרה את התסמינים של המחלה לעומת הטיפול הקיים. כיאזמה מפתחת מספר מוצרים נוספים על בסיס אותה הטכנולוגיה, שמאפשרת לקחת תרופות שהיום ניתנות רק בזריקה או עירוי ולהפוך אותן לתרופות שניתנות בבליעה.

ההנפקה היא ייחודית גם משום שהמוצר המוביל של כיאזמה כבר קיבל בעבר תג מחיר, מחברת רוש. החברה הבינלאומית רכשה מכיאזמה את המוצר בפברואר 2013 לפני שלב III של הניסויים, כנגד מקדמה של כ-65 מיליון דולר והעברת הכנסות עתידיות של עד 600 מיליון דולר לכיאזמה, בהתאם לאבני דרך ובהינתן הצלחת המוצר.

המוצר עבר שלב III של הניסויים אצל רוש, אלא שזו בחרה להחזיר אותו לכיאזמה באוגוסט 2014 ולא להמשיך לפתח אותו, אף שהגדירה את הניסוי כהצלחה. בסך הכל שילמה רוש 90 מיליון דולר במהלך תקופת ההסכם.

בהנחה שנקבל את גרסת כיאזמה לפיה הויתור של רוש נעשה על רקע שינויים פנימיים בחברה זו ולא משום שהחליטה כי הנתונים הקליניים אינם מלהיבים או שהשוק קטן מכפי שציפתה, הרי שניתן להסיק מן ההסכם מה הייתה הערכת גורם מומחה בענף לגבי השווי של הפרויקט הזה לפחות נכון ל-2013. יצויין כי מאז חתימת ההסכם שיפרה נוברטיס את התחרותיות של מוצר ההזרקה שלה, כך שהוא ניתן היום אחת לחודש (לעומת שני כדורים ביום במוצר של כיאזמה).

מחלת הענקות גורמת לגדילה מואצת של העצמות בשל הפרשה מוגברת של הורמון גדילה, בעקבות גידול שפיר במוח. אחד החולים המוכרים במחלה הוא אנדרה רנה רוסימוף שכונה "אנדרה הענק", ושיחק במספר סרטי קולנוע, ביניהם "הנסיכה הקסומה". ללא טיפול מתאים, רוב החולים ימותו בגיל צעיר יחסית, בעיקר מסיבוכים לבביים. בארה"ב סובלים מהמחלה כמה עשרות אלפי חולים ובעולם כמה מאות אלפים. עלות הטיפול מגיעה לכמה מאות אלפי דולרים בשנה למטופל.

במהלך יולי אמורה כיאזמה לקבל הודעה מה-FDA שבה ימסר לה האם תיק המסמכים שלה עומד ברף המינימלי לבדיקה מעמיקה. אם התשובה תהיה חיובית, תחל בחינה כזאת שיכולה לארוך חודשים רבים.

כמעט מתה פעמיים

כיאזמה היא חברת תרופות ישראלית ותיקה שחוותה רכבת הרים עזקית מאז הוקמה. היא נוסדה ב-2003 וכבר בתחילת דרכה ביצעה גיוסי הון גדולים ממשקיעים אמריקנים מובילים. מן הצד הישראלי השקיעו בה קרן אינומד, ואחר כך 7health ventures שבהובלת ד"ר דליה מגידו, וכן עופר הייטק, שנקראת היום XT Ventures. סה"כ גייסה החברה עד כה כ-210-220 מיליון דולר, מהם כ-120 מיליון דולר הושקעו בפועל בפעילותה.

ב-2008 גייסה כיאזמה 22 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים וישראלים, אך הגיוס בוטל לפני שרוב הכסף עבר, משום שתוצאות ניסויים ראשוניים שבוצעו במוצרי החברה אז הראו חוסר אחידות. זו הייתה הפעם הראשונה שחלק מהשוק העריך כי כיאזמה סיימה את דרכה. אך החברה עברה תהליך רה-ארגון ושינוי במיקוד - בהובלת היו"ר החדש פרד פרייס והמנכ"לית דאז ד"ר רוני ממלוק (כיום מנהלת הפיתוח של החברה) - שבסופו של דבר הוביל למיקוד במוצר לענקות. פרייס וממלוק הצליחו לגייס לחברה עשרות מיליוני דולרים נוספים, שהובילו לניסויים קליניים מתקדמים ולהסכם עם רוש.

לאחר שההסכם עם רוש נחתם, המשקיעים הקיימים עמדו בפני האפשרות לקחת את הכסף ולסגור את החברה, או לפתח את מוצריה האחרים בתחום התרופות הניתנות בבליעה. רוב המשקיעים החליטו כי עדיף לסגור את החברה, והיא אכן נערכה לסגירה, כשחלק מהעובדים והמשקיעים התכוונו לקחת את הטכנולוגיה לחברת ספין אוף. אולם עוד לפני שהם הספיקו להוציא את המהלכים הללו לפועל החוזה בוטל, והטכנולוגיה הוחזרה לחברה, כשהיא עכשיו בוגרת פייז III.

גם סיום חוזה כזה מביא פעמים רבות לסופה של חברה, אולם במקרה של כיאזמה רוב המשקיעים החליטו כי החזרת המוצר היא הזדמנות. זמן קצר לאחר ביטול הסכם המסחור עם רוש, במארס השנה, השלימה כיאזמה גיוס של 70 מיליון דולר, כפול מהסכום שאותו התכוונה לגייס, וזה הסכום ששוכב כיום בקופת החברה.

המשקיעים המקוריים בחברה שהשתתפו בגיוס החדש כללו בין היתר את 7healthventures ואת המשקיעים האמריקנים MPM, F2 capital, Abingworth ו-Arch Venture partners. בין המשקיעים החדשים היו הקרנות Rock Springs Capital ו-Sofinnova Ventures. ככל הנראה, גיוס זה הושלם כשכבר היו לחברה תוכניות ברורות להנפקה.