מילה לטוקבקיסטים ובכלל

אני לא חושב שיש אצלי זיגזגים. אני פשוט לא שבוי בדוגמות של ימין ושמאל

"יפה מתי. הבעיה שלי היא שאיני מצליח לעקוב אחר הזיגזגים המנוגדים שלך". זהו אחד הטוקבקים למאמר שכתבתי בימים אלה על אורטל תמם וכנס האמנים שלא איפשרו לה לדבר. אני לא נוהג להגיב לטוקבקים, ולפני שמישהו זועק "התנשאות", תנו לי להסביר. בשעתו ניסיתי, אבל זה הסתיים במפח-נפש. במקרים רבים מדובר באנשים שדעתם קבועה, ואין כל אפשרות לחדור את שריון המקובעות שלהם. כשניסיתי לעשות זאת, לרוב זה הסתיים בהשחתת מלים, מה גם שבתגובה קיבלתי פעמים רבות חרפות וקללות. החלטתי שאין עם מי לדבר.

למה אני מגיב

אז למה אני מגיב לטוקבק הזה? כי הוא מייצג תמיהה שכבר הועלתה בפורום זה, ונראה לי חשוב ליישב אותה. אני לא חושב שיש אצלי זיגזגים. מה שיש אלה עמדות לא מקובעות. אני לא שבוי בדוגמות של ימין ושמאל: אני יכול להיות בעד החלטת בנט להוציא הצגה מ"סל תרבות", ולהיות נגדו בעניין ההתנחלויות, למשל. אני יכול להסכים בנושא מסוים עם הרצוג, ובנושאים אחרים לבקר אותו.

גם ביבי נתניהו. זה נכון שלרוב אני לא רואה איתו עין בעין, אבל לעתים, כאשר אני רואה סיבה מוצדקת לכך, אין לי בעיה לשבח אותו. לצערי אני לא מוצא אצל נתניהו הרבה סיבות למסיבות, אבל לעולם אינני שופט אותו על בסיס קיבעון כזה או אחר. אני משתדל לגבש על כל נושא דעה עניינית, רצוי בלתי שגרתית, ולא מעניין אותי ההיבט הימני והשמאלי והמרכזי, או האשכנזי והמזרחי או הערבי. מעניינות אותי העובדות, ואליהן אני מתייחס לגופן.

הקושי לקטלג

הבעיה היא, לעתים קרובות מדי, עם הקוראים המקובעים לצד זה או אחר של המפה הפוליטית, ורוב המגיבים הם כאלה. הם באים ממקום של ימין ושמאל. מבחינתם, אם הדברים שאני כותב מתאימים לדעותיהם, הם משבחים. כאשר זה לא מתאים, הם מבקרים במקרה הטוב, מקללים במקרה היותר מצוי, ובעיקר - הם מצפים מהכותב שתמיד יתבטא באותה הרוח, רצוי הרוח שלהם, כדי שיוכלו לקטלג אותו. כאשר הכותב אינו ניתן לקיטלוג כשמאלן או ימני, זה מבלבל קוראים כאלה. אם הכותב מבקר ללא הבחנה מחנאית, הם אומרים שהוא "מזגזג". לא עולה על דעתם שזה מעיד על חופש מחשבתי.

ראש פתוח למחשבה

אני חושב שמוסד הטוקבקיזם יכול לתרום המון לשיח במדינה. אבל בתנאי שההתייחסות תבוא בראש פתוח. כשאנשים לא רק ישמיעו את דעתם, אלא יהיו מוכנים לשמוע גם דעה אחרת. כשאנשים יאפשרו לעצמם לשנות את דעותיהם, ולא משנה אם ימין או שמאל. אל תהיו מקובעים! אל תתנו לאחרים לקבוע בשבילכם. יש לכם מוח - תשתמשו בו!