שר הבינוי: בכל פרויקט חדש יוקצו עד 5% מהדירות לדיור ציבורי

השר יואב גלנט, שסייר בנצרת ונצרת עילית, הכריז בנוסף על הגמשת קריטריונים לדיור ציבורי ואכלוס מיידי של כלל הדירות הפנויות המיועדות לדיור הציבורי ■ צעד נוסף מתייחס לדירות הקיימות שנמצאות במצב תחזוקתי רעוע, בכוונת השר לשפץ את רוב הדירות הללו תוך 5 שנים

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

שר הבינוי החדש יואב גלנט מקדם מהפיכה בדיור הציבורי? לאחר סיור שערך היום (ג') השר בערים נצרת עילית ונצרת, יחד עם צמרת משרדו ונציגי עמידר, שעסק בין היתר גם בנושא הדיור הציבורי והתנהלות המדינה בסוגיה זו, הכריז השר על כמה צעדים משמעותיים בתחום זה.

הצעד המשמעותי ביותר עליו הכריז השר היום הוא צעד עליו דובר רבות בשנים האחרונות והוא שילוב דיור ציבורי בכל הפרויקטים למגורים החדשים שנבנים ברחבי הארץ. הצעד השני עליו הכריז השר הוא הגמשת קריטריונים לדיור ציבורי ואכלוס מיידי של כלל הדירות הפנויות המיועדות לדיור הציבורי. צעד נוסף מתייחס לדירות הקיימות שנמצאות במצב תחזוקתי רעוע ועל פי הודעת משרד הבינוי, בכוונת השר לשפץ את רוב הדירות הללו תוך 5 שנים.

נציין שההצהרה על שילוב עד 5% דירות לדיור הציבורי בכל פרויקט מגורים חדש שייבנה היא הצהרה דרמטית שעשויה בהחלט להגדיל את היצע הדירות לזכאים. ככל הנראה, מדובר רק על פרויקטים חדשים שייבנו על קרקע מדינה פרי מכרזים שיפורסמו על ידי המשרד, רמ"י או גופים אחרים שהוסמכו לכך כעת במסגרת תוכנית הדיור של שר האוצר משה כחלון, כמו למשל החברה הממשלתית "דירה להשכיר".

כדי להוציא לפועל את התוכנית האמורה, על השר לפעול כעת לגיבוש ואישור החלטה במועצת מקרקעי ישראל, ולערוך שינוי במכרזי הקרקע שמשווקת המדינה. כאן המקום לציין שבמקרה ובכוונת שר הבינוי להחיל את התוכנית גם על קרקע פרטית, כלומר כל בניין מגורים חדש שייבנה ברחבי הארץ, יהיה צורך גם בהוראת שעה או הנחיה מצד מינהל התכנון.

נציין שהצהרה זו תואמת גם את המצע המפלגתי של "כולנו" טרם הבחירות כמו גם חלק מהסעיפים בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכולנו שנחתם לקראת הרכבת הממשלה. עוד נציין שהצעה באותה הנוסח עלתה בשנים האחרונות מספר פעמים, מצד ארגונים חברתיים ואפילו מצד התאחדות בוני הארץ שכללה את הצעד האמור במסגרת המלצות שהגישה לשרים קודמים.

עוד נקודה שחשוב לציין היא שצעד זה יחייב את משרד האוצר ושר האוצר, להביא בחשבון עוד סעיף של אובדן הכנסות מהקרקע לצד סעיפים נוספים שמופיעים בתוכנית הדיור שפרסם השר לפני שבוע. מדובר בהיקף תקציבי לא מבוטל לצד אובדן הכנסות שעל האוצר והממשלה יהיה לכסות ממקור אחר.

"משימת הטיפול בדיור הציבורי הינה משימה חברתית מהמעלה הראשונה", אמר היום השר גלנט, "הדיור הציבורי הינו מענה חיוני לאוכלוסיות חלשות בחברה הישראלית, לצד הטיפול האינטנסיבי בפתרונות דיור בכלל המדינה, נרכז מאמץ מיוחד במתן פתרונות של דיור ציבורי לאוכלוסיות נזקקות".