אבי ניסנקורן מתערב במשבר במגה: כינס דיון דחוף מחר

(עדכון) - יו"ר ועד מגה: "ההנהלה פנתה אלינו לבדוק אופציה למכירת תת-הרשת YOU; יש גורמים שמנסים להפיל את מגה ולמכור אותה בשקל. אנחנו ועד אחראי, לא ניתן לחברה ליפול"

הטלפון של אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, לא מפסיק לצלצל. ביום עבודה אחד פונים אליו מאות עובדים מודאגים. הבוקר (ד') זה היה אבי שהתקשר כבר בשעה 6:00. "הוא מודאג. שאל מה יהיה", אומר אלי.

כך גם סיגל, אם לשלושה, העובדת ברשת 11 שנים. "אני ממש לא ישנה בלילה. אני דואגת מאוד. יש לי משכנתא וחובות. אני כל הזמן עם מחשבות מה אני אעשה הלאה. האווירה מתוחה. זה לחץ".

- עד כמה את חוששת שהרשת תקרוס?

"מאוד. אני בת 46. מי יקבל אותי בגיל כזה לעבודה? כל אחד מהעובדים מדבר על מה הוא יעשה מחר, מה יהיה איתו. לאן הוא ילך. אנחנו לא חבר'ה צעירים כאן. כולם מבוגרים".

אם לשפוט לפי ההתפתחויות בחודשים האחרונים, לעובדי מגה יש את כל הסיבות לדאגה. מאז סיים דודי ויסמן את תפקידו כמנכ"ל קבוצת אלון המחזיקה במגה, נחשף מצבה הרעוע של הרשת, והתגלו ההשפעות הקשות של מהלכים עסקיים שונים שנעשו בתקופת כהונתו. הרשת צוברת הפסדי-עתק, רובצים עליה חובות, ולא פחות גרוע מכך - מגמת הירידה במכירות נמשכת.

משא-ומתן ארוך עם העובדים

קבוצת אלון בהנהלתו של אביגדור קפלן מקיימת משא-ומתן מזה שבועות עם העובדים בניסיון להגיע להסכם הבראה לרשת. קפלן, הרוצה לממש את רצון הבעלים למכור את הרשת, יודע שהוא לא יוכל לצאת לדרך ללא הסכם עם העובדים.

בינתיים, המגעים שהתנהלו למכירת הרשת לא צלחו, ובקבוצת אלון אף בוחנים אפשרות למכור אותה בחלקים.

קפלן עצמו פנה לוועד העובדים וביקש את הסכמתם למכירת תת-הרשת You הפועלת בזירת הדיסקאונט.

לדברי אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, "הנהלת הקבוצה פנתה אלינו. הם רוצים למכור את You, שיש בה 37 סניפים ומועסקים בה 2,000 עובדים. אמרנו להם שלא נוותר על 2,000 עובדים. אמרנו להם 'לכו תמצאו קונה שמוכן לקנות את החנויות יחד עם העובדים'. אם יש קונה כזה, לכו להסתדרות וקבלו אישור, או לחילופין, נלך למתווה שסיכמנו עליו".

- מה ענה לך מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן?

"שהם יבדקו את האופציה. אף אחד לא הולך למוטט את החברה. קפלן אמר שהוא רוצה למכור תת-רשת ובכסף הזה לחזק את שאר החברה. הוא העלה אופציה, לא אמר שיש לו קונה".

לדברי אלי, "יש גורמים אינטרסנטיים רבי-עוצמה שבוחשים בקדרה ורוצים שמגה תפשוט רגל כדי שהם יוכלו לקנות אותה בשקל. הם יוצרים את העליהום על הרשת. לא נאפשר את זה".

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, שאליו בין היתר מכוון אלי, אמר בתגובה: "אם אני אקנה פעם את מגה, במקום 2,000 עובדים שהם מעסיקים - אני מבטיח שאני אוסיף עוד 1,000, עובדים. יש להם 2,000 עובדים ב-37 חנויות. לי יש 30 סניפים ו-6,000 עובדים".

ככל הידוע, בין רמי לוי לקבוצת אלון לא מתנהלים כרגע כל מגעים. ל"גלובס" נודע כי בשעתו הציע לוי לקפלן לרכוש את פעילות מגה ב-600 מיליון שקל - סכום שלא היה מכסה את חובות הרשת. יתרה מכך, לוי ביקש לקנות את הפעילות בלבד, קרי, ללא החובות וללא העובדים.

אם העסקה הייתה יוצאת אל הפועל, אז מן הסתם רשת רמי לוי שיווק השקמה הייתה קולטת אליה את עובדי מגה אבל תחת הסכם חדש, ללא הוותק והזכויות שהם צברו ברשת. זו גם הסיבה שההצעה של לוי ירדה מן השולחן זמן קצר אחרי שהיא עלתה עליו. בקבוצת אלון לא אהבו את הסכום, וגם היה להם ברור שעסקה כזאת לא תקבל את הסכמת העובדים.

ברשת מגה מועסקים כיום 6,500 עובדים בסך-הכול. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ייפגש מחר (ה') עם הנהלת מגה ועם ועד עובדי החברה.

"מגה צריכה להיות בדיסקאונט"

לפי שעה נראה כי בקרב הנהלת קבוצת אלון והנהלת מגה קיימים חילוקי דעות באשר לאסטרטגיה שעל הרשת לנקוט בה נוכח מצבה הקשה, שבא לידי ביטוי בהפסדים כבדים ובירידה קונסיסטנטית במכירות.

ברבעון הראשון השנה הסתכמו הפסדיה של מגה ב-31 מיליון שקל. לחלק גדול מההפסדים, לכ-60% מהם, אחראית רשת You, שמגה השקיעה בה עד כה 200 מיליון שקל. זו כנראה הסיבה שקפלן החליט לנסות ולמכור אותה.

אלא שמקור בקבוצה אומר ל"גלובס": "בקבוצה לחוצים מההפסדים של You. אבל אם הם לא יכולים לסדר את You, אז מה הם יכולים לסדר? מגה צריכה להיות בדיסקאונט כחלק מהתמהיל הכולל שלה, גם אם היא תמכור סניפים מדממים".

רביב ברוקמאייר, שנכנס לאחרונה לתפקידו כמנכ"ל מגה, עדיין לומד את העסק ויגבש בקרוב דרכי פעולה. אלא שכבר עכשיו הסביבה לא משחקת לטובתו: שוק מוצרי המזון והצריכה בכללותו נמצא בירידה, מגה כארגון נמצאת במשבר, והבעלים - קבוצת אלון - רוצים למכור את הרשת. ואם לא די בכך, גם השחקנים הקטנים בשוק מתרחבים, והזירות התחרותיות נעשות קשות יותר.

ברוקמאייר מבין שלצד התייעלות הרשת, הוא חייב לטפל בשורה העליונה - שורת המכירות. לדבריו, "התפקיד שלי בימים אלה הוא להתמודד באגרסיביות מול השוק ולהעלות את המכירות. מגה חייבת לחזור ולמכור וצריך להביא את You למקום שהיא צריכה להיות בו. על הדבר הזה אני צריך לשים את כל הכוח. המשימה שלי היא להגדיל את המכירות מבלי לפגוע בשירות בסניפים ולצמצם את עלויות המטה".

אלי, יו"ר הוועד, אומר ל"גלובס" כי אם You לא תימכר עם העובדים, הם יחזרו למתווה הקודם. לדבריו, העובדים דורשים בעלות על שליש ממניות הרשת בתמורה לוויתורים על רכיבי שכר בסכום כולל של 200 מיליון שקל, ומסכימים לפיטורי 175 עובדים קבועים, 40 עובדים זמניים וסגירת 10 סניפים.

קבוצת אלון דורשת מצדה סגירה של 27 סניפים, שמשמעותה פיטורי מאות עובדים, כשקפלן הביע הסכמה להעניק לעובדים 25% ממניות הרשת. עוד הוסכם כי שני דירקטורים ימונו מטעם העובדים בדירקטוריון החברה, וכי בעלי הרשת יזרימו לה 240 מיליון שקל.

לדברי אלי, "קפלן לא הצליח להעביר את ההסכם אצלו בבית".

- אתה ישן בלילה?

אלי: "אני לא ישן טוב בלילה, והעבודה פוגעת לי בבריאות. העובדים מבינים שאם לא יהיה הסכם הבראה, כולם יהיו בבית. הם מבינים את המשמעות. מי שניהל את מגה מלמעלה, ניהל אותה בצורה רשלנית ביותר. חלבו את מגה, הוציאו ממנה את ההון ופגעו במגה בצורה אנושה. זה היה חסר אחריות למשוך מאות מיליוני שקלים דיבידנדים, וזה הזוי שמגה הייתה צריכה לממן הפסדים בחברות-בנות. עשו השקעות כושלות".

- דיברת עם דודי ויסמן? אמרת לו מה אתה חושב?

"לא. דודי כדודי הוא איש מצוין, אבל לצערי, בתקופה שלו מגה הגיעה לאן שהיא הגיעה. הם הפריטו את הנדל"ן ששווה לבד 1.3 מיליארד שקל, והם משכירים למגה חנויות במחירים הגבוהים ממחירי השוק. שיחזירו את הנדל"ן למגה.

"בעל חנות, כשהמצב קשה, הולך ומבקש הנחה, אבל כאן הם בעלי עניין. מגה היא השוכר העיקרי של רבוע נדל"ן, ואם מגה לא תהיה, רבוע נדל"ן יצטרך להתפשר על המחיר.

"יש לנו בטן מלאה על הבעלים והדירקטוריון. אני שמח מאוד שיש היום מנכ"ל לקבוצת אלון שבא ועושה סדר ועוצר את כל אלה שחלבו את מגה ושדדו אותה. כדי שזה לא ימשיך. אם מגה תיפול - לא תהיה תחרות, ותהיה עליית מחירים".

המהלכים שהשפיעו על ביצועי מגה
 המהלכים שהשפיעו על ביצועי מגה