"בישראל יש רצון עז להוביל את החדשנות הגלובלית"

טארק בוסטאמי, סמנכ"ל בכיר בחטיבת התקשורת של פריסקייל העולמית: "באתי לארץ כדי ללמוד על ההתעוררות המחודשת שיש כאן בתעשיית התקשורת" ■ פריסקייל ישראל מצטרפת למאגד "נפטון" החוקר ומפתח טכנולוגיות לדור הבא של רשתות התקשורת"

פריסקייל / צילום: תמר מצפי
פריסקייל / צילום: תמר מצפי

חברת פריסקייל, ענקית השבבים האמריקאית המפעילה מרכז פיתוח ותיק בישראל, מצטרפת למאגד נפטון, למחקר בנושא תכנות ואוטומציה של רשתות. Neptune (Network Programming) , הנתמך ע"י המדען הראשי במשרד הכלכלה וכולל את חברות הטלקומוניקציה המובילות בישראל כמו ECI ,RAD גילת, אלביט, סרגון, ואחרות, ולצידן גם מיטב האוניברסיטאות ומוסדות השכלה גבוהה בישראל. פריסקייל, כחברה רב-לאומית זרה תצטרף למאגד כמשקיפה.

סמנכ"ל חטיבת התקשורת של פריסקייל טארק בוסטאמי בביקור בארץ - נפגש עם גורמים שונים בשוק הטלקום הישראלי, כחלק מהיערכות גלובלית של פריסקייל לתשתית העתידית של עידן "האינטרנט של הדברים", תחום בו היא רואה עצמה צומת מרכזי בארץ ובעולם.

"עסקי הרישות (networking) הם חלק מרכזי מעסקי הליבה של פריסקייל", הוא אומר. "אנו נהנים בתחום זה מנתח שוק משמעותי מאוד בעולם, חלק גדול ממנו הוא הפעילות שלנו בישראל בתחום התקשורת. כיוון שכיום אי אפשר להפריד בין תקשורת לאבטחה, נוצר במרכז הפיתוח שלנו בישראל בסיס ידע המשרת את כל המיזמים של פריסקייל בעולם ה-IoT.

מאגד נפטון הוקם כדי לפתח יכולת לתכנות ואוטומציה של רשתות, תוך הקטנת התלות בציוד חומרה ייעודי. זאת, על רקע הדרישות ההולכות וגוברות לרוחב פס והצורך להשיק כל הזמן שירותים ויישומים חדשים, מה שמחייב את ספקי התקשורת לאמץ רשתות יעילות יותר, שמתאימות עצמן אוטומטית לדרישות המשתנות.

מדובר בתהליך יקר ומסובך, לכן הספקים כיום שואפים להגיע לרשת חכמה ופתוחה, מוכוונת תוכנה, שתאפשר הקמה מהירה של שירותים חדשים, וביצוע שינויים מהירים בעלויות נמוכות.

"אני חושב שאנו עדים למהפכה משמעותית בתחום הטלקום", אומר בוסטאמי. היא החלה כבר לפני כמה שנים. בין הגורמים שהובילו למהפכה הזו גם הלחץ על המפעילים להיות זריזים וגמישים יותר, להציע שירותים מהר יותר, ולהמשיך במסלול הפחתת העלויות, כלומר: לספק לצרכנים יותר ויותר שירותים ונתונים בפחות כסף על הדאטה במובייל. כיום, מפעילי התקשורת רוצים להשקיע פחות בתשתיות, לתת יותר שירותים, יותר מתוחכמים, ולצאת בקצב מהיר יותר עם שירותים חדשים לשוק".

לדבריו, "הדרך הטובה ביותר להמחיש את המהפכה הזו היא השוואה למה שקרה בתחום המחשוב בערך לפני 15 שנה, כאשר שינינו מן היסוד את האופן שבו אנו משתמשים במחשוב או צורכים אותו, לרבות התפתחות מחשוב הענן, וטכנולוגיות וירטואליזציה שונות. עולם המחשוב עבר מהפכה ונעשה נוח יותר לצריכה וזמין בכל עת ובכל מקום שבו הצרכנים נמצאים - במשרד, בבית, במכונית. תופעה דומה מתרחשת בתחום שלנו - הטלקום. לא הייתה לנו ברירה אלא להשתנות על מנת להפוך את השירותים שלנו לקלים יותר לצריכה על ידי המשתמשים".

בביקורו בישראל בוסטאמי מציין כי בא ללמוד על ההתעוררות המחודשת שמתרחשת בארץ בתעשיית התקשורת. "עד כה ביקרתי אצל מספר לקוחות מתחום הטלקום וגם כמה יצרני ציוד, ושמחתי מאוד לגלות שיש הרבה אנשים וחברות בישראל עם רצון עז להוביל את החדשנות. בעולם החדש כבר לא מדובר בשרשרת ערך פשוטה שבה המפעילים בשוק התקשורת פונים ליצרני הציוד ומשם לספקי הסיליקון, אלא באקו-סיסטם הרבה יותר מורכב שמצריך הרבה יותר תיאום ולפעמים אפילו שיתוף פעולה בין חברות שמתחרות זו בזו, תקנים חדשים, ועוד.

"אנחנו זקוקים גם לחדשנות שתביא אותנו אל מעבר לטווח התדרים הקיימים כיום, כדי למצוא טווח תדרים חדש לדור החמישי. אחת ההבטחות של הדור החמישי שפריסה מסחרית שלו צפויה להתחיל בשנת 2020, היא שהוא יאפשר לנו לנצל מרחב חדש של תדרים", אמר.

שמואל ברקן, מנכ"ל משותף בפריסקייל ישראל, מוסיף כי "המגמה העולמית לעבור לתשתיות תקשורת חדשות מבוססות וירטואליזציה ותכנות היא הזדמנות ליצרניות תשתיות התקשורת הישראליות לתת ביטוי מחודש לחדשנות שלהן להוביל שוק עולמי. לפריסקייל יש פתרונות מתקדמים שמאפשרים יישום טכנולוגיה חדשה זו, חלקם מפותחים במרכז הפיתוח שלה בישראל".