הבנק המרכזי ביוון: אם המשבר ייצא משליטה - יוון תפרוש

הבנק המרכזי של המדינה מזהיר מפני מצב שבו משבר החוב ייצא משליטה ויוביל לסחרור המערכת הבנקאית המדינה, חדלות פירעון, פרישה מגוש האירו וזינוק חד באינפלציה ■ יוון חייבת להעביר לנושיה עד סוף החודש תשלום חוב של כ-1.8 מיליארד אירו - והפתרון לא באופק

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי של יוון הזהיר היום (ד') מפני מצב שבו משבר החוב ייצא משליטה ולבסוף המדינה תאלץ לפרוש מגוש האירו, במקרה שהשיחות עם הנושים לא יניבו תוצאות בקרוב.

לפי הודעה שפרסם הבנק המרכזי, הכישלון להגיע לפשרה עם נושיה של יוון "מסמן את ההתחלה של מסלול כואב שעלול להוביל לחדלות פרעון של המדינה ולבסוף גםם לפרישה מגוש האירו ומהאיחוד האירופי".

לטענת הבנק המרכזי היווני, מצב של חוסר שליטה במשבר החוב ופרישה מגוש האירו, רק יוסיף לסביבה המסוכנת שבה נמצאת מערכת הבנקאות במדינה ובמקביל מצב זה יוביל לזינוק עצום באינפלציה. "לכן, הסכם עם השותפים האירופאים הוא בחשיבות עליונה ויאפשר להפחית את הסיכונים על יוון ולהבטיח יציבות בצמיחה העתידית". נכתב בדוח של הבנק המרכזי.

נזכיר, שעון החול של יוון הולך ואוזל בעוד היא חייבת להעביר לקרן המטבע העולמית תשלום חוב של 1.8 מיליארד אירו עד סוף החודש. ללא קבלת חבילת סיוע נוספת בהיקף של כ-8 מיליארד אירו, ההערכות הן שיוון לא תצליח לשרת את חובותיה. החששות לגבי חדלות פירעון של יוון התגברו לאחר שראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הקשיח את עמדותיו והצהיר לאחרונה כי נושיה של יוון רק מנסים להשפיל אותה ע"י כך שהן מתעקשות על רפורמות וקיצוצים נוספים בתמורה לקבלת חבילת הסיוע.