סאגת יוון תחלוף כלא הייתה

כמו תמיד, הגרמנים משחקים תשעים דקות ובסוף מנצחים

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

המשבר הנוכחי בין יוון לאירופה, ובראשה גרמניה, מרתק בהמון מובנים ומאפשר הצצה נדירה לקרב אבוד ועצוב שהתוצאות שלו ברורות מראש. קרב בין עשירים לעניים, בין דוד לגוליית, בין קפיטליזם אכזרי לחופש וערכים. מצד אחד, הגרמנים, עם משמעת ברזל ומוסר עבודה נוקשיים; ומהצד השני, היוונים שמעדיפים לחלום על מוסר העבודה בזמן שנת הצהריים הקבועה. זו הכרזת מלחמה בין ערכים של הישגיות, כוח וכסף אל מול נהנתנות ועצלנות.

וכמו בכל מלחמה, צריך תחילה למפות את המהלכים. בפני היוונים לא עומדות יותר מדי אפשרויות - הם אלו שהובילו את עצמם אל פי התהום, והם עומדים כעת בפני החלטה אמיצה, הירואית, ערכית אך ממש טיפשית, שמשמעויותיה כרוכות בחיים קשים ממש. מנגד, עומד לו האיחוד האירופי. גם הוא לא ממש רוצה שיוון תתרסק; לא משום שהוא אוהב את חופיה -ההיפך הוא הנכון. הגוש האירופי, מתנשא כתמיד, מסתכל על יוון כעל הילד החלש בכיתה, זה שלא מסתדר עם מערכת החוקים, עם החברים, ומורד וצורח כשהוא מרגיש חולשה או איום.

מכה קטנה בכנף

מבחינת האיחוד האירופי, אם הוא רק היה יכול, הוא היה מזמן היה פועל ומורה לתושביו לעבור ליבשת אחרת. אבל אם יש דבר גדול יותר מהגאווה ומההתנשאות של האיחוד האירופי, זו אות הקלון של כישלון מבית. ובינינו, אף מדינה או עם לא הצליחו לקלקל את הסדר הגרמני. ההתמודדות עם המשבר ביוון עבור כלכלת אירופה היא בסך הכול סוג של מכה קטנה בכנף. לא משנה באיזה אופן המשבר הזה יסתיים, אין בו, לצערי, כדי לשנות משהו בעולם הכלכלי האמיתי. מלבד ההתמכרות של כולנו למשברים ומלחמות, ברור לכול כי לא משנה מה יקרה בסופו של דבר ביוון - ההשפעה של המשבר הנוכחי על הכלכלה העולמית היא זניחה עד מאוד.

ההיסטריה שמאפיינת את השווקים היא בסך הכול אמצעי להפגת לחצים ודרמה שתחלוף בעוד מספר ימים או שבועות, עד לדרמה הבאה בשווקים הפיננסיים. כך שאם בהימורים עסקינן, הייתי מסמן בטוטו הזה X או 1 - לגרמנים כמובן. כי כמו תמיד, הגרמנים משחקים תשעים דקות ובסוף מנצחים. כך שבדקה האחרונה גרמניה תבקיע גול.

הכותב הוא מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן