במחאה על מיזוג יובנק והבינלאומי: 100 עובדים נטשו עבודתם

הצעד יוביל לקיצוץ של עשרות עובדים, בעיקר מהמטה של יובנק ■ מותגי הבנקים ומערך הסניפים לא ישתנו

סמדר ברבר צדיק, הבנק הבינלאומי / צלם תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק, הבנק הבינלאומי / צלם תמר מצפי

אחר שבעבר הכחיש כי בכוונתו לעשות זאת, הבנק הבינלאומי הודיע היום (ד') כי בכוונתו למזג לתוכו את יובנק ואת בנק פאג"י שבבעלותו. הבנק, בניהולה של סמדר ברבר-צדיק, הודיע כי בכוונתו למזג את זרוע הבנקאות הפרטית (יובנק) ואת זרוע הפעילות במגזר החרדי (פאג"י). לפי הערכות, במסגרת המיזוג ייאלצו לעזוב את הבנק כמה עשרות עובדים ממטה יובנק; בכוונת הבנק לעשות זאת בשיתוף-פעולה עם ההסתדרות, ולאחר שימצו אפשרות לשבץ את העובדים בתפקידים אחרים בקבוצה.

במחאה על המיזוג הצפוי, נטשו היום כ-100 עובדי המטה של יובנק את עבודתם בשעות הצהריים. בסניפי הבנק המשיכו לעבוד כרגיל. נציין כי עיקר השינוי צפוי במטה יובנק, שימוזג לתוך הבנק, וכי לא כל עובדיו צפויים להשתלב בבנק. העובדים מחאו על כך שלמדו על המיזוג מהתקשורת, ובשל כך החליטו לנטוש את עמדתם בצהריים.

המותגים של יובנק ופאג"י יישארו, וכך גם מערך הסניפים, שאמור להמשיך ולפעול כרגיל. עיקר המיזוג יתבטא במטה, כאשר במקביל הקבוצה מתכוונת להעמיק את הסינרגיה עם שני הבנקים. נזכיר כי לבינלאומי יחס יעילות חלש למדי, הנובע גם בשל החיסרון לקוטן שלו. ההוצאות בבנק נוגסות ביותר מ-70% מהכנסותיו בממוצע. ביצוע המיזוג אמור לשפר את היעילות של הקבוצה.

ברבר-צדיק: "המיזוג נובע ממספר גורמים ביניהם שינויים רגולטוריים, שהתקבלו לאחרונה והשפיעו על יכולת הצמיחה והתחרות בשני הבנקים. המיזוג הוא מהלך נוסף באיחוד הקבוצתי, שנמשך כמה שנים וכלל מיזוג פונקציות ומערכים ואיחוד מערכות המחשב. הוא יתרום לתהליך ההתייעלות ושיפור מעמד הקבוצה בזירת התחרות במערכת הבנקאית".

כאמור, סוגיית המיזוג עמדה באוויר זה זמן. נראה כי כמה גורמים הביאו לקבלת ההחלטה הסופית על ביצועו. ראשית, כמה שינויים רגולטוריים תרמו להחלטה. כך לדוגמה, מגבלת קבוצת לווים ומגבלת החשיפה למגזרים מסוימים הביאו לכך שפאג"י התקשה לצמוח במתן אשראי, שכן הוא הגיע קרוב למגבלה במספר סקטורים דוגמת נדל"ן, ונאלץ לוותר על מימון עסקאות, כך שבבינלאומי רואים במיזוג הזדמנות גם לצמיחה בתחום האשראי.

נוסף על כך, העובדים ביובנק מועסקים כיום תחת חוזה אישי, מה שאפשר להנהלה גמישות רבה בניהול הוצאות השכר. אלא שעובדי יובנק התאגדו באחרונה בהסתדרות, ומנסים לגבש זה תקופה הסכם קיבוצי בבנק. בבינלאומי הבינו שיתרון הגמישות הניהולית ביובנק יישחק, ועל כן כבר אין כמעט הבדל אם יישארו כגוף עצמאי עם הסכם קיבוצי משל עצמו, או שייכללו בהסכם הקיבוצי של עובדי הבינלאומי - כפי שיקרה לאחר האיחוד. נציין כי עובדי פאג"י משתייכים כבר כיום להסכם הקיבוצי של עובדי הבינלאומי, והם חלק מוועד העובדים בבינלאומי.

ישנן הערכות כי המיזוג נעשה על רקע התוכניות של שר האוצר משה כחלון בתחום הבנקאות. בעבר הציג כחלון תוכנית הכוללת מכירה של הבנקים הקטנים הנמצאים בשליטת הגדולים יותר, ואולם ככל הידוע השר ויתר על הרעיון הזה, מתוך הבנה שדווקא עדיף לחזק בנקים קטנים דוגמת קבוצת הבינלאומי, ולא להחלישם ע"י מכירת חברות-בנות שלהם.

נזכיר כי לבינלאומי חברות-בנות נוספות, אוצר החייל ומסד, וגם שם קיים פוטנציאל למיזוג, אלא שבמקרים האלו (ובניגוד ליובנק ופאג"י), הבינלאומי אינו מחזיק ב-100% מאותם הבנקים, ואם ירצה לבצע מיזוג, יצטרך להשקיע כספים ברכישת המניות של שותפיו או בהקצאת מניות בבינלאומי - תהליך מורכב ולא בטוח משתלם לבנק ולבעליו צדיק בינו.

עוד נזכיר כי זהו אינו מהלך המיזוג היחיד המתבצע בימים אלה. לפני כמה שבועות הודיע בנק לאומי כי בכוונתו למזג לתוכו את בנק ערבי ישראלי. במקביל לכך היו שמועות כי דיסקונט ימזג לתוכו את מרכנתיל שבשליטתו, ואולם גורמים בבנק הכחישו כי יש כוונה להוציא לפועל צעד שכזה.