מכבי ת"א מציגה: שיטת מצליח

ההדחה בחצי הגמר לאילת לא צריכה להפתיע. מי שמפסיד אליפות רביעית בשמונה שנים יכול להמשיך ולספר סיפורים על פצועים/השיטה/העייפות עד מחר ■ מכבי פשוט תקועה עם שיטת השפיות התקציבית, וההימור על שחקנים לא מוכחים. והימור, כמו כל הימור, רק לפעמים עובד ■ דעה

דייויד פדרמן ושמעון מזרחי / צילום: אלן שיבר – מינהלת הליגה

מי שנפל אתמול מהכסא אחרי ההדחה של מכבי ת"א כנראה תקוע בימי מובילג'ירג'י וארזה. עם כל הרצון לצאת בכותרות זו לא רעידת אדמה ולא כלום. הקצב שמכבי מפספסת אליפויות כבר כמה שנים טובות הוא פחות או יותר שנה כן שנה לא. ומבחינה סטטיסטית זה לא כל כך משנה אם אובדן האליפות הגיע אחרי סדרת חצי גמר בפלייאוף או בגמר של משחק אחד או שניים. מבחינת הנהלת מכבי, אולי הפסד בסדרת פלייאוף יצליח להעביר להם את הנקודה שצריך לעשות מעשה. מהו אותו מעשה? שאלה טובה.

***

לאובדן האליפות יש המון סיבות. אפשר לדבר למשל על אובדן הפחד. מכבי מזמן לא מטילה אימה על אף אחד. קבוצות מגיעות להיכל, שסיפורי השדים בו לא רלוונטיים מזמן, ומנצחות שם כאילו כלום. לא סתם מנצחות. 20 הפרש קיבלה מכבי השנה בבית בדרבי מקבוצה שלא הצליחה לעשות פלייאוף. ואז מכבי היתה עם סגל מלא. ירושלים נתנה שם השנה 16 הפרש קל. צ'דוויטה זאגרב ואלבה ברלין, קבוצות דרג שלישי אירופיות, עשו סיבוב העונה בהיכל. ההיכל בסופו של דבר הוא פרקט וסלים. פעם הסתובבו בו רוחות כי דרכו בו שחקנים ומאמנים מפחידים שיכולים להדליק רוחות.

ההנהלה לא מטילה אימה על השחקנים. רוב השחקנים מגיעים לשנה-שנתיים לפני שעוברים לתחנה הבאה ובכלל לא מבינים את המשמעות ההיסטורית שמישהו מנסה להעביר להם בשיחות חדר הלבשה. הפחד היחיד הוא שהצ'ק יקפוץ בסוף החודש. הדור החדש של שופטי הליגה אולי מכיר את ההיסטוריה ורוח המועדון אבל כבר שנים שלא משתף פעולה. הרגולטור (מינהלת הליגה) לוקח הרבה יותר החלטות נגד מכבי מאשר בעדה. שחקנים ישראלים לא מפחדים להגיד לא למכבי ומעדיפים להיות פחות עשירים ויותר מאושרים. מכבי, שכבר לא קיימת, הייתה לוקחת את שון דאוסן באמצע הלילה ומחתימה אותו בכוח, רוצה או לא רוצה לשחק אצלה.

***

מכבי לא צריכה להחליט עכשיו בעניין גודס או איזה שחקנים באים והולכים. זו סתם קוסמטיקה. כאילו שמשנה אם יילך פארגו ויבוא רוצ'סטי. היא צריכה להחליט מי זאת מכבי ת"א. קבוצה שהולכת בכל הכוח באירופה ומשתמשת בליגה כליגת פיתוח? בסדר. קבוצה שרוצה לקחת אליפות בכל מחיר ולהתקדם באירופה לפחות עד שלב ההצלבה? גם בסדר. קבוצה שמה שקודם כל מעניין אותה זה הכנסות, מינויים, ספונסרים, ופיתוח המודל השיווקי? נגיד שבסדר. קבוצה שרוצה גם וגם וגם? בסדר גמור, רק שצריך להיערך לזה.

כרגע בהתנהלות שלה היא איפשהו באמצע. שיטת ההימורים הזאת על שחקנים לא מוכחים היא משהו שיכול להצליח ולהיכשל. זה טיבו של הימור. זה יכול להיגמר בזכייה ביורוליג כשהכל מתחבר בצורה כמעט לא סבירה וכשיש לך מאמן עילוי, או בהתרסקות קולוסאלית. בשנים האחרונות כמות הנפילות עולה בהרבה על כמות ההצלחה ברולטה. ונכון לעכשיו נראה שההתקדמות שמכבי עושה ולא מהמרת בה היא בנושא הכלכלי. כאן מוצאים תמיד דרך להישאר בטופ, עוד דרך להגדיל את ההכנסות, עכשיו מנסים לפתח את השוק האמריקאי. אבל ברמה המקצועית? שם זה לופ אחד גדול שנמשך כבר שנים.

יש בעיה עם מודל הביניים הזה שלא ברור מה הוא רוצה להשיג. מצד אחד 20 מיליון דולר זה כבר כסף שלא קונה זכייה ביורוליג. מצד שני, אתה לא בונה קבוצה של 20 מיליון דולר כדי לקחת אליפות - זה עושים עם 5-6 מיליון דולר. אם נכשלת עם 20 מיליון דולר לקחת אליפות, ולא משנה אם היו לך שלושה שחקנים פצועים, ולא אליפות אחת אלא ארבע אליפויות בשמונה שנים - משהו דפוק מהיסוד. הפכת מקבוצת כדורסל שכל המהות שלה הוא תחרותיות, לחברה פרטית שדואגת לשורת ההכנסות ונועדה לתת קצת גוד-טיים לבעלי המניות.

***

יש הרבה דברים שצריך למצוא להם פיתרון. צריך למצוא פיתרון לתקופת האבל שבין ההדחה מהיורוליג לבין שלבי ההכרעה בליגה. מכבי מכוונת כבר שנים להגיע לפיק פיזי ומנטאלי באזור מארס אפריל, אחר כך מתחילה גסיסה איטית. אפשר להגיד שמכת פציעות של שלושה שחקנים חשובים מאוד (לנדסברג, פניני, דווין סמית') היא בד-לאק, ואפשר גם לשאול, למשל, למה את סמית' המועד לפציעות לא שמרו בצמר גפן. ומדוע לא היה מענה לפציעה של פניני, שכזכור נפצע כבר בנובמבר, בקבוצה שגם ככה קצרה בישראלים טובים.

כמעט בלתי אפשרי לשחק עם שני הרכבים שונים. מכבי צריכה שני ישראלים בכירים שהם גם שחקני חמישייה ביורוליג. מבחינת המאמן זה בלתי אפשרי להעמיד בערבי היורוליג חמישיית זרים שהיא החמישייה החזקה, ואז לבוא לליגה ולהוציא שני ישראלים מהפריזר לתוך המגרש כי חייבים. אפשר לפתור את זה בקלות - להחליט ולסמן מי הם שני הישראלים הבכירים היום ופשוט להביא אותם. את עמרי כספי אי אפשר להוציא מה-NBA, אבל החלטתם שמקל הוא כרגע הישראלי הכי בכיר אחריו - קחו שק עם כסף ותביאו אותו. ככה זה עובד. אם הבחירה להאריך את החוזה של יוגב אוחיון תבוא על חשבון מקל זה יהיה עוד כישלון של ההנהלה.

ההנהלה, כן בסוף זה ההנהלה. אלו שחושבים שאפשר להמשיך ולהפיק להמונים שעשוע עם שחקנים כמו לינהארט, ג'ייק כהן, אוחיון, מרקיז היינז. אלו שהחתימו עכשיו, בגיל 32, דווקא את דווין סמית', השחקן הכי מועד לפורענות מבחינה בריאותית לחוזה עד הפרישה. אלו שימשיכו לדבר על שפיות תקציבית כאילו מדובר במטרה העיקרית ולא באמצעי.

***

לא התעסקנו באילת. קבוצה נחמדה בסך הכל. לא צריך יותר מזה בשביל לנצח שלוש פעמים את מכבי בשבוע אחד.