הערכות: לוקר ימליץ על 58 מיליארד שקל לשנה לביטחון

הדבר עשוי להגדיל את ה"בור התקציבי" ב-2016 ביותר מ-5 מיליארד שקל ויחייב קיצוצים בהוצאות המשרדים החברתיים ■ האוצר: "זו ספקולציה"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ועדת לוקר תמליץ לקבוע כי תקציב הביטחון נטו יגדל ל-58 מיליארד שקל לשנה בכל אחת מחמש השנים הבאות - כך העריכו השבוע גורמים באוצר. המלצותיה הסופיות של ועדת לוקר צפויות להתפרסם בימים הקרובים לקראת ההכרעה על מסגרות תקציב המדינה.

נציגי האוצר שהופיעו בפני ועדת לוקר הביעו התנגדות עקרונית לקביעת תקציב רב-שנתי למערכת הביטחון, אך נראה כי עמדת האוצר לא התקבלה על ידי חברי הוועדה. יצוין כי דרישת מערכת הביטחון זוכה לגיבוי מצד כלכלני בנק ישראל שסבורים כי ניתן עקרונית לקבוע תקציב רב-שנתי למערכת הביטחון. אם בסופו של דבר ההמלצה תתקבל, תתבצע העלאה ניכרת של תקציב הביטחון שתגדיל את ה"בור התקציבי" ב-2016 ביותר מ-5 מיליארד שקל ותחייב קיצוצים בהוצאות המשרדים החברתיים.

לפי הצעת תקציב המדינה ל-2015, שלא אושרה בשל נפילת הממשלה הקודמת, תקציב הביטחון נטו (לא כולל הכנסות מותנות בהוצאה וסיוע אמריקאי) אמור היה לעמוד על 57 מיליארד שקל - אך מתוך סכום זה 4.3 מיליארד הוגדרו הוצאה חד-פעמית חריגה ("קופסה"), כלומר, תקציב שאינו "נספר" בתוך מגבלת ההוצאה התקציבית - ולכן מחייב קיצוצים בתקציבי המשרדים החברתיים. בסיס התקציב ל-2016 היה אמור לפיכך לעמוד על 52.7 מיליארד שקל בלבד. משום כך, הגדלת תקציב הביטחון ל-58 מיליארד שקל, בהנחה שתיכלל באופן מלא בחישוב הוצאה התקציבית, מהווה תוספת תקציבית של 5.3 מיליארד שקל, שתתחרה מול התוספות התקציביות הנובעות ממנגנוני ההתאמה ("הטייס") על תוספת של 8-9 מיליארד שקלים המותרת לפי כלל ההוצאה.

על רקע זה פורסם היום כי רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון מתכננים לקצץ בהיקף ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו על מנת לעמוד במגבלות התקציב לשנת 2016. עלות ההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתם נתניהו מוערכת בכ-8-9 מיליארד שקל. סעיפי ההוצאה העיקריים הם הגדלת קצבאות הילדים (יהדות התורה) המוערכת ב-2.6 מיליארד שקל לשנה; מע"מ אפס על מוצרי יסוד (ש"ס) שעלותו באובדן הכנסות מוערכת בכמיליארד שקלים; העלאת שכר חיילי החובה (כולנו) שעלותו מוערכת ב-1.3 מיליארד שקל; יישום הדרגתי של המלצות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני בין היתר באמצעות העלאת קצבת הזקנה לקשישים שזוהי הכנסתם היחידה (כולנו), שעלותו מוערכת ב-700-800 מיליון שקל לשנה; ושיווק קרקעות במחיר מוזל (כולנו) שעלותו מוערכת בכמיליארד שקל לשנה.

יצוין, כי חלק מההבטחות למפלגות כבר ימומשו השנה, ובהן הוספת סייעת שנייה בגנים (הבית היהודי) בעלות של כ-400 מיליון שקל; והוספת הילדים החרדים למיזם קייטנות הקיץ לתלמידי כיתות א' עד ג' (כ-50 מיליון שקל).

יקצצו בהסכמים הקואליציוניים

בשבוע שעבר, נזכיר, דיווח "גלובס" על כך שצפוי "בור" תקציבי של 10-12 מיליארד שקל בתקציב שאותו יידרש משרד האוצר לסגור. עלות ההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתם נתניהו מסתכמים בכ-8-9 מיליארד שקל. תוספת גדולה נוספת אמורה להגיע כאמור מכיוון תקציב הביטחון, שעשוי לגדול השנה ב-3-4 מיליארד שקל.

לפי התחזית הרשמית של האוצר ל-2016, שפורסמה עוד במהלך כהונתה של הממשלה הקודמת, יידרשו בשנה הבאה "התאמות" בהיקף כולל של 5.6 מיליארד שקל. תחזית זו מניחה שהוצאות הממשלה יוגבלו לתקרה של 342.9 מיליארד שקל, ושיעד הגירעון התקציבי יעמוד על 2.75%.

בתחילת דיוני ההכנה לתקציב דרש אגף התקציבים לבצע "התאמת מחירים" ולהנמיך את תקרת ההוצאה המותרת ב-1.5%, שהם כ-5 מיליארד שקל, בנימוק שהתחזיות התבססו על אינפלציה של 1.5% ב-2014, בעוד שבפועל נרשמה אז אינפלציה שלילית של 0.2%. דרישה זו אינה צפויה להתקבל בין היתר משום שלגרסת בנק ישראל אין צורך בביצוע התאמת מחירים במקרה שהאינפלציה נמוכה מהתחזיות.

מנגד, הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, אמור לעדכן את תחזית הכנסות המדינה ממסים, כאשר ברור כבר כעת כי התחזית הנוכחית היא שמרנית מדי.

לפי נתוני משרד האוצר המעודכנים, בחודשים ינואר-מאי הסתכמה גביית המסים בסך של 114.4 מיליארד שקל - עלייה נומינלית של 4.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בתוך כך, שר הכלכלה אריה דרעי אמר הבוקר (ה') בראיון לגלי צה"ל כי הוא מתנגד לקיצוץ בתקציבים החברתיים, ודרש קיצוץ בתקציב הביטחון. "הפערים הגדולים בחברה הישראלית יותר מסוכנים מדאעש או מחיזבאללה", אמר. "כל קיצוץ בישיבות ובקצבאות יהווה הפרת ההסכם על כל המשתמע מכך. לא נקבל כל שינוי בהסכם הקואליציוני שנחתם איתנו... הקיצוץ צריך לבוא מהביטחון ולא מהתחומים החברתיים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "המלצות הוועדה בראשות האלוף במיל' יוחנן לוקר טרם פורסמו וכל עיסוק בנושא בשלב זה הינו בגדר ספקולציה. נמשיך להמתין להמלצות הוועדה, שכן להחלטה על גובה תקציב הביטחון יש השפעה משמעותית מאין כמוה על תקציבי המשרדים האזרחיים".

תקציב הבטחון נטו
 תקציב הבטחון נטו