מדד התחבורה: הרכבת לא נפגעת גם בחופשות

הרכבת הפעילה השנה קווים מיוחדים ביום העצמאות ולא שבתה כמעט בפסח, שנפל השנה על סופי שבוע

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

ההבדל בין מספר ימי העבודה בחודש אפריל שחלו בו חופשות פסח ויום עצמאות, לבין חודש מאי, שהיה חודש עבודה כמעט מלא (להוציא יום אחד שבו נפל שבועות ול"ג בעומר שרוב האזרחים עובדים בו), מסביר את העלייה בשיעור השימוש ברוב כלי התחבורה שאנחנו עוקבים אחריהם.

ההבדלים בין שני החודשים - גדולים או קטנים - מספרים על כלי התחבורה שהשימוש בהם מושפע מחגים ומחופשות במשק.

בנתיב המהיר, אמצעי תחבורה שמשמש בעיקר את מי שמגיעים בשעות הגודש מיישובים שמחוץ לתל אביב אל מקום עבודתם בלב המטרופולין, הפער בין שני החודשים הוא גדול, וצפוי. כך גם הפניות למידע לגבי אוטובוסים, המצטברות באפליקציית moovit, שהשימוש בה עלה החודש בכמעט 30%, בהשוואה לחודש שעבר. על כביש 6 כבר למדנו כי כשמספר הנוסעים בו לעבודה יורד, הירידה מתקזזת במספר המכוניות השואטות בו צפונה לחופשה, שעולה.

הרכבת לא עוצרת

מפתיעה רכבת ישראל, שבה השימוש לא ירד, כי אף עלה מעט. הרכבת הפעילה השנה קווים מיוחדים ביום העצמאות ולא שבתה כמעט בפסח, שנפל השנה על סופי שבוע. חול המועד לא פגע בה אולי משום שהרכבת נהפכת לכלי תחבורה נוח למשפחות הנוסעות יחד בחופשות, לביקור קרובים מרוחקים או למיני פסטיבלים המתקיימים בדרך כלל בפריפריה (משפחות שאינן נרתעות ממחירי הכרטיסים שבמכפלות של 5 ו-4, כבר דומה למחיר הדלק, או שאין להן רכב).

אפליקציית המוניות גט טקסי ממשיכה לעלות, אך עדיין אין דרך לדעת אם הגורם הוא מספר הנהגים המצטרפים לצי, או עלייה של ממש במספר הישראלים שמעדיפים להשאיר את המכונית הפרטית בבית, ולהשתמש בשירותי הסעה של מוניות.

מדד התחבורה
 מדד התחבורה